
This item was submitted to Loughborough's Research Repository by the author. 
Items in Figshare are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Gatekeeper to the Union: a comparison of the representation of European
Union information in the national press of Britain and France

PLEASE CITE THE PUBLISHED VERSION

PUBLISHER

Loughborough University of Technology

LICENCE

CC BY-NC 4.0

REPOSITORY RECORD

Nuttall, Emily. 2021. “Gatekeeper to the Union: A Comparison of the Representation of European Union
Information in the National Press of Britain and France”. Loughborough University.
https://doi.org/10.26174/thesis.lboro.14742909.v1.

https://lboro.figshare.com/


Gatekeeper to the Union: 

a comparison of the representation of European Union information 

in the national press of Britain and France 

by 

Emily Nuttall B.A. 

A Master's Dissertation, submitted 

in partial fulfilment of the requirements for the award of the 

Master of Arts degree of the 

Loughborough University of Technology 

September 1994 

Supervisor: Diana Dixon B.A., MPhil. Leicester, Dip Lib London, ALA 

© Emily Nuttall 1994 



ABSTRACT 

Gatekeeper to the Union: a comparison of the representation of European 
Union information in the national press of Britain and France 

The aims of this study were to discover whether the citizens of two EU member 

states have access, through their daily newspapers, to a different quality and 

quantity ofEU-related infonnation and to ascertain to what extent newspapers limit 

the amount and edit the content of this infonnation. 

A brief history of each country's EU membership is included, with a survey of 

public opinion towards the European Union. 1bis ,is followed by a general 

description of the press in each country and a more detailed examination of the 

history and ownership of the six newspapers used in the study (Le Figaro, France­

Soir, Le Monde, The Daily Telegraph, The Evening Standard and The 

Independent). 

The survey data was collected using two methods: a quantitative analysis which 

recorded volume of article and volume of actual text, illustration, headline size and 

distribution of articles by section of newspaper and by subject; a qualitative analysis 

used a smaller sample of articles to detect bias for or against the European Union. 

The newspapers were surveyed over two time periods, before and after the 

European Parliament elections in June 1994. 

Results show that in terms of volume and visual impact, the type of newspaper 

('popular' or 'serious') is influential, while in selection of subject and detectable bias, 

the nationality of a newspaper is the determining factor. 

Reference is made at the end of the study to the gatekeeping theory of 

communication, described in more detail in chapter one; it is suggested that it is 

gatekeepers who determine what the public know and feel about the European 

Union. 

i 



~---------- - -

ACKNOWLEDGEMENTS 

I would like to thank the following people for their help in completing this 

dissertation: 

Diana Dixon, for her invaluable comments and guidance throughout the project 

My parents, Sue and John Nuttal1, for the initial idea and their continued inspiration 

and support 

Chris Wade, for his encouragement and unfailing optimism 

ii 



CONTENTS Page 

Abstract.......................................................................................................... i 

Acknowledgements. .................. .............. ...................................................... ii 
Contents ......................................................................................................... iii 
List of tables and charts ................................................................................... v 

Chapter 1: Introduction 

1,1 Background to study............................................................................... 1 

1.2 The changing nature of the press.......................................................... 2 

1.3 The nature of EU information................................................................. 4 

1.4 The gatekeeping theory of information................................................. 6 

Chapter 2: The European Union 

2.1 Origins and history .................................................................................... 9 

2.1.1 Post-war cooperation .................................................................. 9 

2.1.2 The treaties of Paris and Rome ................................................ 1 0 

2.2 The EU today .......................................................................................... 11 

2.2.1 Structure of the institutions ....................................................... 11 

2.2.2 Information provision ................................................................ 13 

it 2.3 France and the EU .................................................................................. 15 
2.3.1 De Gau"e's veto ............................................................... : ........ 15 

2.3.2 Mitterrand, Maastricht and beyond .......................................... 16 

2.3.3 Public opinion ........................................................................... 17 

2.4 Britain and the EU ................................................................................... 18 

2.4.1 Standing alone .......................................................................... 18 

2.4.2 Change of party position .......................................................... 19 

2.4.3 Public opinion ........................................................................... 21 

Chapter 3: The Press 

3.1 The press in France ................................................................................ 22 

3.1.1 Brief post-war history ................................................................ 22 

3.1.2 The present situation ................................................................ 23 

3.1.3 The papers:Le Figaro ............................................................... 25 

France-Soir ...................... : ..................................... 25 

Le Monde ............................................................... 26 

iii 



Page 

3.2 The press in Britain ................................................................................. 27 

3.2.1 Brief post-war history ................................................................ 27 

3.2.2 The present situation ................................................................ 28 

3.3.3 The papers: The Daily Telegraph ............................................ 29 

The Evening Standard ......... : .............................. 30 

The Independent ................................................. 31 

Chapter 4: Analysis of EU articles 

4.1 Aims and hypotheses .............................................................................. 33 

4.2 Scope of study ......................................................................................... 34 

4.2.1 Why these countries ................................................................. 34 

4.2.2 Why these newspapers ............................................................ 35 

4.2.3 Why these time periods ............................................................ 36 

4.3 Methodology of quantitative analysis .......... : .......................................... 37 

4.3.1 The sample data ....................................................................... 37 

4.3.2 Identification of articles ............................................................. 37 

4.3.3 Data collection .......................................................................... 38 

4.4 Methodology of qualitative analysis ....................................................... .41 

4.4.1 Selection of articles .................................................................. .41 

4.4.2 Analysis .................................................................................... .42 

Chapter 5: Results 

5.1 

Introduction ........................................... ; ........................................................ 43 

5.2 Volume of EU-related information ......................................................... .43 

5.3 Position in paper .................................................................................... .47 

5.4 Visual Impact ........................................................................................... 53 

5.5 Subject matter ......................................................................................... 56 

5.6 Bias .......................................................................................................... 68 

Chapter 6: Discussion 

6.1 General observations .............................................................................. 71 

6.2 The hypotheses ....................................................................................... 72 

6.3 Concluding remarks ................................................................................ 75 

References .................................................................................................... 76 

Appendices .................................................................................................... 79 

iv 



Page 

LIST OF TABLES AND CHARTS 

Table 1: Total number of EU-related articles .............................................. .43 

Chart 1: Total EU space as % of total editorial space ................................. .44 

Chart 2: Mean volume of whole article v. text - Week 1 .............................. .45 

Chart 3: " "-Week 2 ................................ .46 

Chart 4: Distribution of articles by section - Le Figaro ................................ .47 

Chart 5: " n - France-Soir ............................ .48 

Chart 6: " "-Le Monde ............................... .49 

Chart 7: " "-Telegraph ................................ 50 

Chart 8: " " - Standard ................................. 51 

Chart 9: " "-Independent... ......................... 52 

Chart 10;Percentage of articles illustrated - Week 1 ... ~ ............................... 53 

Chart 11: " "-Week 2 ................................. ~ .. 54 

Chart 12:Mean headline size ........................................................................ 55 

Chart 13:Distribution of articles by subject - Week 1 - Le Figaro .............. 56 

Chart 14: .. • - France-Soir ............ 57 

Chart 15: " " - Le Monde ............... 58 

Chart 16: " " - Telegraph .............. 59 

Chart 17: .. " - Standard ................ 60 

Chart 18: .. " - Independent... ........ 61 

Chart 19: Distribution of articles by subject - Week 2 - Le Figaro ............... 62 

Chart 20: " " - France-Soir ............ 63 

Chart 21: " " - Le Monde ............... 64 

Chart 22: " • - Telegraph .............. 65 

Chart 23: " " - Standard ............... 66 

Chart 24: " " - Independent... ........ 67 

v 



CHAPTER ONE: INTRODUCTION 

1.1 BACKGROUND TO STUDY 

This study was initially undertaken as a fonn of quest: to discover why the British 

public appear relatively uninterested in a body which is acquiring an increasingly 

active role in the political administration of this country - the European Union. It 

seemed reasonable to assume that the approach of the fourth set of direct elections 

to the European Parliament in June 1994 would signify a period of greater interest 

in the daily activities of the EUs institutions. Yet, in an opinion poll conducted in 

all twelve member states, a month before the elections, the electorate of the United 

Kffigdom proved the most apathetic of all the EUs constituents: only 27% said that 

they would definitely cast their vote in the coming ballot. In contrast, 65% of 

French voters polled intended to take part in the elections [The European / Mori 

survey 1994: 6]. 

Clearly a number of reasons can be cited to explain this lack of interest on the part 

of the British electorate. The perceived importance of the European Union's role is 

dependent on many factors: a country's own political situation, its economic 

stability, levels of tolerance towards nationalism, relationships with non-European 

states and so on. This study, however, will focus, within this catalogue of elements 

which together shape individual beliefs, on one single theme, the role of the press. 

Before examining the quantity and quality of EU-related information in selected 

newspapers (the study of which forms the central body of this work), an important 

assumption must first be expressed: that media content does in fact influence the 

public's attitudes. A 1972 survey of attitudes on race concluded that, while specific 

influence was difficult to identiJy, general effects could certainly be seen. 

It may be that the media have little immediate impact on attitudes as commonly 

assessed by social scientists, but it seems likely that they have other important 

effects. In particular they would seem to play a major part in defining for people 

what the important issues are and the terms in which they should be discussed 

[Hartmann 1972: 439] 

In applying this theory to the specific field of EV information, it is indeed difficult 

to find convincing evidence that the content of newspaper reports has a direct 

1 



impact on people's voting patterns in European elections. Yet, despite competition 

from an increasing number of alternative media channels, newspapers remain a 

prime source of factual, topical information. In the selection and rejection of 

issues, the timing, displaying and shaping of material, the features, in fact, which 

together constitute gatekeeping theories of communication, the press is almost 

certainly instrumental in helping to shape the public's awareness of matters related 

to the European Union. 

1.2 THE CHANGING NATURE OF THE PRESS 

A public W1infonned and uninterested led by a few interested but W1infonned 

appears the inevitable results where the press neglects foreign news for sports, comic 

and the highly colored 'human interesf novelties that are to-day so common a feature 

of the news columns 

[Rosengren 1981: 197] 

This brief examination of the nature of today's press will focus on two central 

themes: the changes evident in an analysis of newspaper content towards the less 

serious material suggested in the above quotation; and also on the lack of any real 

objectivity in the infonnation offered to the readers of contemporary newspapers. 

A 1985 report on a survey of changes in U.S. newspaper content concluded with 

three main findings: that the number of regular columns dealing with specialised 

interests had decreased, that the ratio of features to hard news had changed in 

favour of features, and that the space given to national and world news had 

declined in comparison with that given to local news [Bogart 1985]. While the 

phrasing of this last point is particularly geared to the U.S. environment, where 

'national' news signifies events on a wider scale than in this country, evidence to 

support the essence of this claim can also be seen in a British context. Since the 

mid 1970's, there has been an overall decline in numbers employed as foreign 

correspondents on the staff of all but two British national daily newspapers [Boyd­

Barret 1977: 13]. The Sun, for example, did not, at the time of Boyd-Barrett's 

study, have either a foreign news desk or a foreign news editor. While this does not 

mean that coverage ceases altogether (the services of a news agency will be used to 

cover the most important stories), it does signify an unwillingness to allocate 

resources to this area and suggests a consequent decline in the representation of 

foreign news. 

2 



Similarly, although quantified evidence is not available here, a cursOlY glance 

through today's newspapers shows a move away from 'hard' news and in-depth 

analysis, to feature articles and 'human-interest' stories. TIris 'tabloidization' of the 

British press has even resulted in bingo games appearing in the pages of The Times 

and The Daily Telegraph, albeit with attempts at a more upmarket theme. 

These visible trends can perhaps be ascribed primari1y to the impact of broadcast 

media; the immediate and fast-moving nature of television news, it can be claimed, 

has accustomed the public to expect short, easily accessible pieces of information 

from all news outlets. Whether this is true or not, one implication of these changes 

is a decrease in space given to EU-reiated information, for, as the next section will 

indicate, its very nature renders most items about the European Union inappropriate 

in the journalistic climate of today. 

Before moving on to that subject, however, it would be appropriate to look briefly 

at the perhaps outdated notion of objectivity in the press. Anthony Smith suggests 

that audience expectations are confused on this point. 

... sometimes we speak of being objective as of a technique, sometimes as a glorious 

goal, occasionally as an external purpose which the joumalist is supposed to serve 

[Smith 1978: 153] 

Newspapers of the last century, much of whose content consisted of reproductions 

of notable speeches by people in powerful positions, could perhaps strive for a 

fairly neutral position in reports. The internal and external pressures which exist in 

the highly competitive business-oriented environment of contemporary journalism, 

however, make such neutrality a somewhat unrealistic aim. The economic 

independence which is a necessity for a purely impartial presentation of information 

is a rare commodity in a world where newspaper ownership has been progressively 

concentrated into the hands of a small number of organisations. 

Tunstall's work on the goals of news organisations identifies three main areas: 

audience-revenue goal, advertising-revenue goal and non-revenue goal [1972]. The 

first two of these objectives are fairly self-explanatory; gaining audience (in this 

context, readers) and gaining revenue from advertisers. The third Tunstall defines 

as "furthering cultural or educational objectives or merely increasing general 

prestige" [1972: 260]. 

3 



In vety broad tenns, it is this third goal which appears to have suffered in recent 

years; where profit has become a goal in itself, the more abstract aims, above, and 

the accompanying pursuit of providing impartial, accurate information for readers 

become less important. 

1.3 THE NATURE OF EU INFORMATION 

As the following examination of gatekeeping theories of communication will 

attempt to make clear, one of the most crucial elements in the complicated process 

of original information reaching the public through the medium of a newspaper, is 

that it should, at a certain stage, be perceived as 'newsworthy'. 

Galtang and Ruge's study [1973] identified a series of determining factors which 

assess newsworthiness; the most relevant are listed below: 

Frequency - events with a short time-span are far more suitable for daily 

newspaper coverage than those which last for weeks or months without 

reaching a conclusion 

Unambiguity - the number of potential interpretations of an event should be 

limited to facilitate easy understanding 

Unexpectedness - the shock value of unforeseen events increases their 

potential interest value 

Personalization - the actions of individuals are seen as being more 

comprehensible to an audience than the actions of institutions and anonymons 

bodies 

Meaningfulness - events should be relevant to the cultural background of the 

anticipated audience 

Scored against these five categories, the type of information which is produced by 

the activities of the European Union does not fare particularly well. Events in 

Brussels are rarely completed in a short period of time; the nature of any 

govermnent work is such· that discussion, dispute and debate take place over a 

4 

•. ,,>-



prolonged period before decisons are made and eventually implemented. 

Ambiguity is perhaps less of a problem, for while the implications of Brussels-based 

decisions may be very different for different member states, a newspaper will 

usually portray information from the single point of view of its own predicted 

readership. Events are not always simple to follow, however; particularly if true 

understanding demands a certain level of background knowledge. In terms of 

unexpectedness, the actions of governing bodies, however far-reaching their 

eventual effects, simply do not contain the same impact as a murder or an 

earthquake. Parallels can be drawn with the frequency factor; events which happen 

quickly have intrisically more shock value. 

Personalization is a particular problem here; newspapers often refer to 'anonymous 

Brussels bureaucrats and readers are left with the impression of legions of grey­

suited, petty-minded administrators, working against 'our' national interests. The 

scale of the organisation is really the root of this problem; with almost 10,000 

employees, the European Commission has little chance of creating images of 

individuals. Yet, even those elected by the voters of each country remain relatively 

anonymous; it is safe to assume that only a small percentage of the British 

electorate could name their representative MEP. It is of course a vicious circle, for 

while readers remain unaware of individual personalities, newspapers will not rate 

their actions as newsworthy, yet the newspapers themselves constitute the main 

source ofEU information for many readers. 

Finally, meaningfulness can prove problematic to assess in the context of the Ell. 

While it is easy to argue that any decision made by the EU is as relevant to the 

readers of a British newspaper as one taken by the country's national government, it 

is clearly not perceived as such by a majority in this country. Yet, were individual 

newspapers to deem relevant and meaningful more EU-related information, would 

the perceptions of the public in this area not change? 

The difficulties of creating newsworthy articles about the EU are summarised in the 

following quotation from a Brussels-based British newspaper correspondent. 

These subjects really are terribly dull for a newspaper. Ifs jolly difficult to make 

them sound important - even if as a journalist with a: really good mind you quickly 

realise their importance. You tend to over-dramatise things, which are dramatic of 

course, but not on a day-ta-day basis 

[Wmder 1983: 13] 

5 



1.4 THE GATEKEEPING THEORY OF COMMUNICATION 

The concept of gatekeeping was first applied to the study of communication in 

1947 by Kurt Lewin. Using as a metaphor the process of food passing from shop 

or garden to the table, Lewin illustrated how a number of channels are employed, 

with 'gatekeepers' positioned at strategic points to make important selection and 

rejection decisions. A farmer will weed out a percentage of his crops, a 

supermarket wine buyer will select only a necessarily limited range of wine for the , 
shop to sell, the individual shopper chooses a smaller selection of goods to take 

home and consume [Shoemaker 1991]. 

One important feature ofLewin's model was his suggestion that positive or negative 

forces operate around each gate; vegetables which look in good condition are more 

likely to be be selected or the price of an item may be a deciding factor. Similarly, 

if a shopper has chosen two packets of biscuits, the chances of a third packet being 

selected are small. These observations can all be applied to the process of news 

production. 

In analysing this process in a media context, the most important factor to bear in 

mind is that the joumalist does not operate within a vacuum. The selection of 

issues to be included is not decided solely on the obvious basis of time and space, 

nor even on the basis of news values, outlined in the previous section. Any study 

of news production must acknowledge political, economic and cultural influences 

and recognise, furthermore, that it is a product which has been generated through a 

series of institutionalised practices within an organisation, all of which may affect its 

eventual shape and content. 

As news organisations have grown, the channels through which information must 

pass before reaching the reader have grown longer. The news editor who assigns 

stories, the reporter who writes, the sub-editor who refines, the editor who decides 

which pieces get priority - all these individuals come to work with their own 

political and cultural prejudices intact, and while most will claim that, to a large 

extent, these prejudices do not affect their role in producing news, it is unrealistic to 

expect of any individual complete detachment from their background. 

6 



In addition to these factors, all galekeepers also confonn to the expectations and 

demands, overt or concealed, of the organisations for which they work. Curran 

summarised this process . 

... control in media organisations was not exerted directly or crudely. It depended on 

social control via informal channels ... embedded in the provision (or withholding) of 

organizational and professional rewards ... The produced conformity by media 

personnel to the overall goals, policies and 'editorial lines' of the organizations for 

which they worked. 

[1987: 65) 

To return, then, to Lewin's original mode~ it can be noted that the positve and 

negative forces which operate around each 'gate' and are percieved to be there by 

each gatekeeper, are numerous and diverse. 

Any process of selection is accompanied implicitly by one of rejection and it is this 

aspect of newspaper content which may prove to be particularly relevant to this 

study. McQuail notes that 

Comparative content analyses of news in one or several countries have added 

evidence of systematic omission in the attention given to certain issues and parts of 

the world 

[1987: 101] 

The implication here is that stories are not chosen because of their actual content; in 

fact, many other factors may come into play. Non-confonnity to news values is a 

prime concern; equally, the presence of other items on the same or similar subjects 

may prevent selection. The resources necessary to cover a subject may prevent it 

being seriously considered; the cost of sending reporters to a foreign country, for 

example, may be difficult to justifY. (Conversely, if a decision has been taken in 

favour of investing resources in this way, then the story will probably get even 

greater priority than would usually be expected, in order to justifY the outlay). 

Perhaps most relevant in the context of EU-related news is the fact that the source 

of a news item may influence the gatekeeper who has to select or reject it. 

Shoemaker [1991] describes three main channels through which information 

reaches news organisations: enterprise, infonnal and routine. Enterprise sources 

include investigative reporting or spontaneous events witnessed by a reporter, 

7 

------------- -- -- -- ----



infonnal channels encompass background briefings, news reports from other news 

organisations and nongovemmental proceedings; the third category, routine 

sources, includes official proceedings (trials, elections, parliamentary procedures), 

press releases, press conferences, briefings by P.R. personnel or 'official 

spokespersons' and nonspontaneous events, such as speeches and ceremonies. 

Most information relating to the European Union will probably fall into this last 

division, a fact which can work for and against it, in the competition to be selected. 

On the one hand, the limited resources available to news organisations may mean 

that ready-packaged infonnation is welcomed; neither time nor money needs to be . 

deployed to shape these potential stories into articles, for officials will have worked 

to "create their own messages and ... ensure that they will enter media channels and 

pass through all gates" [Shoemaker 1991: 19]. 

However, quite apart from the fact that these 'manufactured' stories may not be 

considered newsworthy, journalists may be sceptical of their accuracy and 

predisposed to reject them. Winder suggests that this is indeed the case, with 

regard to the infonnation policy of the EU 

It is unfortunately generous, in that journalists characteristically mistrust spoonfed 

information and cannot be content to listen only to these proclamations. 

[1983: 25] 

The very nature of this kind of information may lessen its chances of being selected 

for coverage in a newspaper. 
, 

The importance of the gatekeeper's role, then, cannot be underestimated. If it is 

accepted that the media are instrumental in creating the public's perception of social 

reality, it can be seen that it is gatekeepers who create a social reality within the 

media. It is on these individuals that responsibility falls for the quantity and quality 

of EU-related information in today's newspapers. 

8 



CHAPTER TWO: THE EUROPEAN UNION 

2.1 ORIGINS AND HISTORY 

The notion of European unification was first suggested as early as the 1920's. 

Growing unease over a perceived increase in American power and the potential 

threat of post-revolutionary Russia prompted serious examination of what had 

previously been seen as idealistic suggestions. Disagreement on the form that 

integration should take, however, was apparent even at this early stage. Much of 

the move towards unification came from the business community, who saw 

economic cooperation as a prime objective, and established the International Steel 

Cartel in 1926 as a first step in this direction. 

Political parties, on the other hand, adopted the goal of European unity to suit their 

own more abstract agendas. A concrete proposal was in fact put forward at the end 

of the decade by the French premier, Briand, but, as can be seen from Weigall and 

Stirk's study of the period, the questions which prevented integration then are those 

which, to a large extent, remain unresolved today. 

Was political 'union to precede economic union, or vice versa? How much 

sovereignty would European states have to surrender to construct a viable union? 

[Weigall and Stirk 1992: 6) 

In fact, it would take another war and unprecedented Wide-scale destruction before 

Europe would again seriously consider cross-continent unity. 

2.1.1 Post-war cooperation 

The antecedents of today's European Union lie in the late 1940'S, the post-war years 

of devastation and 'slow reconstruction. The damage done to the infrastructure of 

many European cities and the ensuing food shortages, lack of housing, 

communications breakdown and decline in industrial output dictated a need for 

immediate action on the part of all affected nations. 

Financial help came in the form of the Marsha11 Plan, a programme of U.S. aid, 

designed to promote economic recovety throughout Europe. The Organisation for 

9 



European Economic Cooperation (OECC) was established in 1948 to administer 

the programme and allocate the aid (its membership, interestingly, was similar to 

that forecast for the European Union of the mid 1990's, with the likely accession of 

Austria and the Scandinavian cmmtries). 

It has been suggested that implicit in this financial support was an unspoken 

pressure from Washington for Europe to align itself with the U.S.A.; that is, not to 

turn for help to its other wartime ally, communist Russia [Weigall and Stick 1992]. 

Other commentators, however, identifY a positive desire within Europe to form a 

supranational body, partly to insure against further outbreaks of the nationalism 

seen in the 1bird Reich, and partly because they "understood ... the great advantage 

of a common, greater market" [Laqeur 1992: viii]. 

From these two strands of reasoning, two separate organisations can trace their 

roots: 1949 saw the signing of the North Atlantic Treaty, a loose grouping offJfteen 

countries, including the United States and Canada, with the objective of general 

cooperation in military and defence decisions, and also the establishment of the 

Council of Europe, committing those nations who joined to "political cooperation" 

[History of the European Community 1984: ix]. While progress towards this 

cooperation was slow and the Council was later subsumed by the EEC, it left an 

important legacy in the form of the European Court of Human Rights, still 

operating in Strasbourg. 

True unification, however, had yet to take shape. It took two Frenchmen, Robert 

Schuman and Jean Monnet, to make a decisive move in this direction. 

2.1.2 The treaties of Paris and Rome 

The Paris conference of 1951 brought together six countries: France, West 

Germany, Italy, Belgimn, Netherlands and Luxembourg. Under the influence of 

Monnet in particular they formed what was, in fact, a 'common market', the 

European Coal and Steel Community (ECSC), intended to break down inter­

counity' competition and promote growth in these two key industries. Monnet 

declared it to be "the first expression of the Europe that is being born" [Laqeur 

1992: 119] and indeed, as an initial step towards the dismantling of international 

trade baniers, it proved a great success. Steel production rose by 42% [Laqeur 

1992:120] and trade increased between the member states; the ECSC was later 

10 



recognised to have been a "valuable dress-rehearsal for the Conunon Market" 

[Ardagh 1982: 37]. 

From this success it was a logical step to further integration. The Rome conference 

of 1957 saw the same six countries setting up Euratom, " a peaceful-uses-only 

nuclear club ... a dead letter within a year, because de Gaulle when he became 

president started French nuclear tests" [History of the European Conununity 1984: 

ix] and, at the same time, the European Economic Conununity (EEC). 

The EEC's main objectives were 

to promote ever closer union of European peoples, to ensure economic and social 

progress by eliminating barriers and to improve living and working conditions 

[Great Britain, Cental Office oflnformation 1971] 

While the first of these is clearly difficult to quantifY, the Social Chapter (signed by 

all but one member) and the Single European Act of 1992, both of which will be 

examined further below, show that progress, although slower than anticipated in the 

optimism of Rome, has been constant. Other European countries, unable to ignore 

the Conununity's rapid economic success, were eager to be admitted: Denmark, 

Ireland and the United Kingdom joined in 1973, Greece in 1981 and Portugal and 

Spain in 1986. 

Yet, despite its achievements, how many of the EU's 340 million inhabitants [Gray 

1992] would agree with Britain's ex-prime minister, Edward Heath, who declared 

the Conununity to be "the greatest success story of the post-war world" [Heath 

1993: 18]? 

2.2 THE EU TODAY 

2.2.1 Structure of the institutions 

Three distinct bodies are responsible for the formation and implementation of EU 

policy. The Council of Ministers heads this hierarchy and has the power to veto 

proposals from both the Commission and the Parliament. Ministers from· each 

national government meet to discuss and vote on those areas of policy which are 

relevant to their own portfolios; all twelve agriculture ministers, for example, will 

11 



,-------------- -

convene to make decisions on the Common Agricultural Policy, "representing 

national (government) interests [The levels of power 1984:vi]. Voting is weighted 

according to the population of each counlIy and, until the recent move to a 

qualified majority system for most areas of decision, unanimity was required for a 

proposal to be passed (the effect that this had on Britain's entry to the Community 

will be outlined below). 

The European Commission has a managerial role, running the vast bureaucracy 

which is, in effect, the Ells civil service. At present it comprises seventeen 

Commissioners (two from each of the five largest Member States and one from 

each of the others); until recently Commissioners have been recommended by their 

own governments (they must now be approved by the European Parliament) but, 

nevertheless, are expected to act in the best interests of the EU, to 

"miraculously ... cease feeling any national or party loyalties" [The levels of power 

1984: vi]. From their ranks the President is elected, for a five-year tenn. 

With a dual function of proposing new laws and then, if they are accepted by the 

Council of Ministers, actua1ly enforcing those laws, it would appear that the 

Commission's role is fundamental. It has been suggested, however, that the 

President in particular has rather limited powers. 

Confronted by colleagues appointed by national governments, strailjacketed by the 

European Council and loosely supervised by the European Parliament 

[Marthoz 1994:12] 

Marthoz's last point is especially interesting, for as we shall see, the Single 

European Act (SEA) of 1992 considerably increased Parliament's powers. 

Ten years ago the European Parliament was described as the "least important of the 

. three main institutions" [The levels of power 1984: vi]. Directly elected only since 

1979, Europe's (now 567, then) 434 MEP's were indeed limited in their power to 

instigate new ideas or prevent those of the other bodies being put into practice. The 

SEA, however, and more recently the Maastricht Treaty, have both increased 

Parliament's ability to make its voice heard. In addition to the command they now 

wield over the make-up of the Commission, MEP's can now influence decisions on 

matters such as Community expansion and budget allocation. 

12 



This growth in power did not go unmentioned in newspaper reports preceding the 

1994 European elections. 

Parliament has been tolerated, humoured or ignored but rarely feared by the other 

arms of government. Yet supporters still claim Strasborug is on its way to becoming 

a fornridable institution ... extension of its powers encourage the view that it will 

eventually be able to rein in both the Council of Ministers, seen by many as the true, 

and secretive, legislative body within the EU, and the Commission. 

[Smart and Watson 1994a: 6] 

and more dramatically 

If the Parliament has never set the adrena1in pumping yet, it might just be about to 

do so 

[Smart and Watson 1994b: 12] 

Yet, despite the implication in these reports and others that Parliament's increased 

powers might call for a higher degree of interest from the electorate, overall twnout 

in these latest elections was at a record low [Nash 1994: 10]. 

It seems iliat either, as one commentator suggests "A gradual awareness of 

Parliament's limitations has twned would-be voters more sceptical" [Smart 1994: 

10], or Europe's citizens are simply unaware of the EU's relevance to their lives. In 

both cases it could be argued that the EU's own communications machinery, 

disseminating limited, out-of-date information, or worse, none at all, is not 

performing as it should. 

2.2.2 Information provision 

Two separate information divisions operatae from Brussels, both as part of the 

European Commission. The Directorate-General (DGX - Information, 

Communication and Culture) is responsible for coordinating long-term information 

policy, producing a range of literature to help further "understanding of the EC 

amongst the citizens of the member states and elsewhere" [Thornson 1989a: 122]. 

Perhaps most important of their many publications is the Eurobarometer, a public 

opinion poll carried out twice-yearly since 1973, covering European's attitudes on , 
issues such as democracy, living standards and of course the EU itself [Thornson 

13 



1989a:124]. Whilst the poll is officially meant for use withio the Commission and 

is not readily available to the public, the media have access to copies and can extract 

any useful information. 

The Spokesman's Service, however, is the channel through which journalists will 

more often discover what has been happening. With a remit of disseminating daily 

news, the Service holds a briefing at noon every day, informing the press corps of 

developments and issuing background and explanatory material. A regular 

commitment to such openness seems admirable, yet, as Winder notes (see section 

1.4) it has been suggested that the EU in fact suffers from this policy. It must be 

noted here that a mistrust of'spoonfed' information may not be the only reason why 

journalists search for different stories or choose not to file anythiog at all; 

information which the Spokesman's Service believes to be vital may be perceived 

by elements of the press as inappropriate for their newspapers, an issue which was 

examined in chapter one. 

In addition to these Brussels-based organisations, DGX has outposts in all Member 

States (press and Information Offices), which are charged with two duties: relaying 

back to Brussels opinions on the EU withio the country in which they operate, and 

keeping nationals of that country fully informed of EU activities, aims and policies 

[Thomson 1989b]. 

The European Parliament also has representative offices in each capital city, often 

working in tandem with the Commission in publicising EU issues. Informing the 

public, however, is not such a high priority for the Council of Ministers, perhaps 

for the reason suggested by a former Commissioner, Lord Thomson of Monifeth, 

that "Not even a Solomon amongst civil servants could aspire to speak for the 

[then] nine national Ministers" [1979]; nevertheless, even the Council publishes a 

certain amount of background material to explain its decisions. 

From this brief scan of the Ell's own information institutions, it seems that, far 

from operating inadequately, great emphasis is placed on providing EU citizens with 

a variety of information sources. In a review of the 1979 European elections, Jay 

Blumler noted 

Since many people are all but infonned about international affairs and slow to see 

their relevance for their own lives, it would require a communication effort of 

14 



considerable scope and complexity to overcome electoral unfamiliarity with EC 

institutions, candidates and issues 

[1983]. 

Clearly the bodies of the EU cannot be expected to overcome alone such 

difficulties: is it, then, the other major player in this communications process, the 

media, who are to blame for the public's apparent lack of interest in EU matters? 

While the rest of this chapter will chart attitudes to the EU in both France and the 

UK, it is to this central question of the media's role that the study will return in 

chapter two. 

2.3 FRANCE AND THE EU 

When France lined up so massively behind de Gaulle in the 1960's, it seemed the 

most toughly nationalist state in Europe; twenty years later under Mitterrand it had 

become one of the most fervent proponents of a supra-national European Union. 

How on earth to explain such a violent and rapid turnabout? 

[Johnson 1990: 20] 

2.3.1 De Gaulle's veto 

French attitudes to the EU have always been influenced by their feelings towards 

Germany. From its inception the Common Market represented both an insurance 

against further military outbreaks across the Franco-German border and a passport 

to share in the economic growth which Germany was soon experiencing. 

De Gaulle, who came to power for the second time a year after the Treaty of 

Rome, recognised the intportance of France's relationship with the ancient enemy: 

his concept of a strong European union was one in which each state retained their 

national sovereignty, while economic cooperation progressed under the direction of 

a powerful Franco-German axis. Furthermore, his policy included plans for Europe 

to become a third 'superpower', a balance between the blocs of East (Soviet Union) 

and West (America), but aligned to neither. This policy led to France's withdrawal 

from NATO in 1959 and to de Gaulle twice vetoing, in 1963 and 1967, Britain's 

entry to the Common Market, c1ainting that the U.K. was too dependent on the 

15 



U.S.A .. He was wonied also that Britain "would have constituted a serious rival to 

French leadership of the Community" [Laqeur 1992: 331]. 

With regard to the institutions of the EEC, de Gaulle fought against an increase of 

power for the Commission and the European Parliament, suspicious of any body 

which demanded that its members surrender national interests. In 1965 he actually 

withdrew French representation from Brussels, forcing the EEC, threatened by the 

unthinkable loss of such a powerful member, to move the balance of power back in 

favour of the Council of Ministers. 

The elections of Pompidou as president in 1969, and Giscard d'Estaing just five 

years later, brought a softening of govenunent attitude to the EEC. The veto on 

British entry was lifted and Giscard, in particular, supported moves to further 

European cooperation (although still trying to maintain France's strong position by 

developing a close relationship with the German chancellor, Schmidt [Johnson 

1990] ). 

2.3.2 Mitterrand, Maastricht and beyond 

It has been primarily under Mitterrand's thirteen year presidency that France, 

officially at least, has swung right away from de Gaulle's nationalist policies of self­

interest to full and active support for European political unity. 

France, unlike Britain, has been consistently in favour of the European Monetaty 

System (EMS) and, in spite of its depressing effect on the French economy, has 

remained within the exchange-rate mechanism, recognising it as a logical step. 

The accession of Spain and Portugal was supported by Mitterrand (although many 

of those in the agricultural sector feared the threat of competition). Austria, 

Sweden, Finland and Norway he has accepted, but the President has spoken out 

against further enlargement of the EU, anticipating a dissipation in EU powers with 

a wider membership. 

Perhaps most importantly, Mitterrand played an instrumental role in preparing the 

Treaty on European Union, the Maastricht Treaty. In a 1992 television interview 

he "declared that 'the Maastricht Treaty is a design conceived by France (un projet 

16 

--------------------------------- ----



de la France)' and as such, was squarely in the tradition of Monnet and Robert 

Schuman" [Sutton 1993: 5]. 

It has been argued that France's oveniding concern in helping to strengthen the EU 

has been to "bind Gennany tightly into Western Europe" [Sutton 1993: 5]. Yet, 

even if this is the case, those in favour of a united Europe can only be grateful to 

recent French governments who have worked towards this goal. Johnson's 

suggestion, that fear of a newly-powerful Gennany is the impetus behind French 

action [1990], does not detract from what !vfitterrand, in particular, has achieved. 

2.3.3 Public opinion 

The founding of the ECSC in 1951 provoked opposition in France from the 

Patronat, the employers' federation, who feared that the French steel industry 

would suffer in competition with that of Gennany. The success of that organisation 

though, and later the rapid increase in trade with the other five members of the 

EEC, persuaded most sectors of industry of the benefits of economic cooperation. 

Ardagh claims that while many of the French "share Europe's general scepticism 

about the workings of the EEC in practice ... almost every executive believes that it 

has done a valuable job for French industry" [1982: 37]. 

For those working in agriculture the EU has brought mixed blessings. Initially it 

seemed that they could only benefit: with the highest production of 'the six' and the 

lowest wholesale prices [Ardagh 1982] the fixed price system introduced by the 

Common Agricultural Policy (CAP) meant an inevitable increase in income for 

French farmers. However, in recent years the growing efficiency of other 

members' farming industries, the admission of new countries with similar 

agriculture-based economies and the EU-US farm trade accord have all led to 

opposition from French farmers to decisions taken in Brussels. 

The 1992 referendum on the Maastricht treaty proves a useful, recent measure of 

the French public's attitude to its membership of the EU. Just over 50% voted in 

favour of !vfitterrand signing the Treaty [Macshane 1992] and clear divisions were 

visible between those in favour and those against. 

The cities voted Yes, against a rural No ... the young voted strongly Yes, as did the 

regions that bordered other countries ... Vichy France voted No ... the unemployed 

17 



voted No, the employed voted Yes ... [the No vote] was based on reaction, 

chauvinism and not a little invocation against other Europeans 

[Macsbane 1992: 12] 

Clearly, then, the wholehearted support which Mitterrand continues to give to 

European unity is not fully reflected by the electorate. Indeed, voting in the recent 

European election showed a decided swing to the right and a certain support for the 

I'Autre Europe list, an anti-Europe party. 

Despite these results, however, commentators unite in the belief that the French 

acept the EU as an inevitable part of the political landscape. The view is 

summarised by Thomson, "The simply tend to take the Community for granted, as 

part of the general frantework of government" [1979: 423], and again by Ardagh, 

"very few people, save on the extremes of Right and Left, call for French 

withdrawal or question the need for France and her neighbours to stick together. 

This is simply not an issue" [1982: 466]. 

As the next section will show, this has not been the case across the Channel. 

2.4 BRITAIN AND THE EU 

If events had turned out differently, Britain might have been a founder member of 

European Economic Community ... Instead, it took nearly two decades and two 

rebuffs by France under President Charles de Gaulle before the United Kingdom 

finally acceded to the EEC in 1973 

[Burgess and Edwards 1988: 393] 

2.4.1 Standing alone 

When Foreign Ministers gathered in Rome in 1957 to discuss and ultimately agree 

to the creation of the EEC, a representative from Britain was antong them. The 

decision not to join 'the six' at that stage has been attributed to a number of reasons: 

despite extensive bomb damage, Britain, unlike France, did not experience German 

occupation during the war and perhaps did not feel such an urgent need to curb 

future German strength; decolonisation in Commonwealth countries was occupying 

much government time; and, most pertinently, Britain simply did not anticipate the 

18 



economic success of the Community. Both main political parties adopted an 

independent stance. 

Labour and Conservative alike were opposed to joining Europe; they 'knew in their 

bones' (as Anthony Eden said in 1952) that they could not join a European 

federation 

[Laqeur 1992: 215] 

Within just a few years, however, it became clear that in terms of increased trade, at 

least, 'the six' were experiencing great prosperity. Economic crises at home finally 

prompted Anthony Eden, then Conservative Prime Minister, to apply for 

membership in 1961. De Gaulle, for reasons explained above (2.3.1) used his 

power of veto to block the application, against the wishes of the other five members 

and the European Commission . 

. Six years later, under a Labour government, Britain applied again. The Labour 

leader, Harold Wilson, declared his commitment to being part of a Europe-wide 

body. 

Over the next year, the next ten years, the next twenty years, the unity of Europe is 

going to be forged, and geography and history and interest and sentiment alike 

demand that we play a part in forging it, and in working it. 

[Weigall and Stirk 1992: 141] 

Again de Gaulle prevented British entry, and it was not until after his resignation 

that the application was accepted; the United Kingdom finally became a full 

member in 1973. 

2.4.2 Change of party position 

Two decades of EU membership have seen dramatic changes in position for both 

Labour and the Tories. Although Wilson's 1974 government was in favour, a large 

section of his own party, particularly on the left, was hostile, claiming that the EEC 

was in effect a 'rich man's club', promoting its own economic prosperity and 

ignoring its responsibility to help the developing third world. A referendum in 

1975, however, found over 60% of the electorate [Weigall and Stirk 1992: 142] in 

support of continued membership. 

19 



In the last few years, after more than a decade in opposition, Labour has managed 

to restructure itself as the party of Europe. A Daily Mirror editorial, exhorting its 

readers to vote Labour in the recent European Parliament elections, recognised this. 

There is one single fact the doubters and sceptics forget. Britain IS part of Europe. 

Not just because we are linked to it under the Channel but because we are 

inescapably part of it economically, politically and even culturally. Labour 

understands that. 

[Vote for our future 1994: 6] 

The ConseIVatives, on the other hand, having led Britain into the EEC, now face 

sharp divisions within their party as to what kind of union Britain should be part of. 

Margaret Thatcher began her eleven-year term relatively supportive of the 

Community; indeed, in 1982 her Foreign Secretary, Francis Pym, declared 

The present British Government took office in 1979 determined not just to make a 

sucess of British membership, but to contribute to the success of the community as a 

whole. That detenuination and our commitment to Europe, is just as strong today. 

[Great Britain. Central Office ofInfonnation 1983:1] 

Towards the end of her premiership though, Thatcher "began to pick quarrels with 

the EEC" [Laqeur 1992: 472] and made it clear that she was against any extension 

of EEC powers. 

Her successor, John Major, has continued this policy, fu1Iy supportive of enlarged 

membership, but anxious to retain sovereignty. His refusal to accept the federalist 

Belgian, Jean-Luc Dehaene, as the next President of the Commission, has been 

perceived by Tory 'Euro-Sceptics' in this country as an honouring of "his pledge to 

veto further moves towards a federal Europe" [Grice 1994: 1]. This internal 

support notwithstanding, Labour's overriding majority in the European elections 

suggests that Major may not find the British electorate backing such a nationalist 

stance. 

20 

• 



2.4.3 Public opinion 

Popular attitudes in Britain long outlasted the British govenunenfs decision to apply 

for membership. The question as to whether Britain should or should not join the 

Community and then, once having joined in 1973, whether it should remain in, were 

live political issues until the mid-1980's 

[Weigall and Stirk 1992: 141) 

With a relatively small farming sector, and faced with the CAP using 75% of the 

total EEC budget [Ardagh 1982], Britain has consistently been a net contributor to 

the EU budget. It is this simple fact, used to great propagandist advantage by the 

anti-European lobby, which has given the British the image in Europe of a nation of 

self-interest, detennined on "getting our money back" [Johnson 1990: 21] 

In recent years though, the issue of budget contributions has become less important, 

as the British have had to consider the long-term prospects of further political and 

monetary union. Unlike the citizens of many other Member States, the British 

electorate was not offered the opportunity of voting for or against the Maastricht 

Treaty; it is difficult therefore, to gauge a precise feel of the nation's attitude. A 

poll conducted by The European in May of this year, however, suggests that the 

British remain sceptical about the introduction of a central bank of Europe and a 

single currency [The European / Mori poll 1994:7]. 

It seems, then, that despite the Tories' low representation in the new European 

Parliament, Major may in fact be more attuned to the wishes of the electorate (on 

European issues, at least) than might initially be assumed. 

21 



CHAPTER THREE: THE PRESS 

3.1 THE PRESS IN FRANCE 

Frenchjournalism has always been more one of self·expression than of the reporting 

of events: it tends to favour discursion and commentary over reporting and accounts 

of occurrences ... In that, it differs fundamentally from Anglo·American journalism, 

for which news always has primacy over comment. 

[Fortin 1986: 505] 

3.1.1 Brief post-war history 

As the previous chapter showed, French wartime experiences had a direct influence 

on later attitudes to European unification; similarly, the effects of the occupation are 

also visible in an examination of the structure of the press. 

Immediately after the country was liberated a large section of the newspaper 

industry, owned and run by industrialists revealed to be collaborationists, was seized 

by the government and redistributed to groups of journalists who had been active in 

the resistance press. Freiberg [1981] identifies three important consequences of this 
""( 

dramatic restructuring: while pre-war owners were generally of the industrial 

bourgeoisie, their successors were mainly of a middle-class background; many of 

the latter were openly left-wing, in contrast to the conservative views held by, and 

expressed in the newspapers of the pre-war owners; and lastly, the structural 

changes to small, independent groups halted moves to concentrated ownership 

which had seemed likely before the war. 

The occupation can also be perceived as an important factor in the growth of the 

regional press in France. While the country was divided in two, transportation 

inevitably was rendered less efficient; the Parisien daily newspapers were unable to 

maintain pre-war levels of distribution, and as a·· consequence, circulation of 

regional papers increased. 

This has continued to be the case in the years since the war. Regional dailies did 

not encounter the strong union opposition experienced by Parisien-based national 

newspapers when introducing new technology, and, while some have merged or 

22 

I 



disappeared, others have seen circulation figures rise well above their national 

counterparts; in 1990, for example, the best-selling French daily newspaper was the 

Rennes-based Duest-France [Guerin 1993]. 

The issue of press ownership, on the other hand, has not evolved as the decision­

makers of the post-liberation government probably intended. Within the last few 

decades the process of concentration in media ownership has been as rapid in 

France as in many other Western countries. Titles have been amalgamated or 

bought out to such an extent that the press has become dominated by a small 

number of industrial tycoons. 

3.1.2 The present situation 

The French press today, while editorially independent of the govermnent, relies to a 

certain extent on government subsidies: a support fund was established in the spring 

of 1993 to ensure that newspapers would "have priority when it came to placing 

advertisements for the forthcoming privatisation of 21 companies" [Nundy 1993: 

9]. 

Yet, despite this attempt and others to counter falls in revenue, circulation generally 

has continued to decline: Le Parisien, the nearest equivalent to a British tabloid, 

lost over 5% of its readers between 1989 and 1990; the Communist paper, 

l'Humanite, over 11% [Guerin 1993]. Television can perhaps be cited as a possible 

reason for this decline. Ardagh [1982] also suggests that the growing market for 

weekly news magazines may have been influential. 

As the previous section suggested, press concentration has been an important 

feature of the industry in recent years. Freiberg goes as far as to claim that "most 

surviving newspapers owe their continued existence to their inclusion in a press 

group, a system which allows unprofitable dailies to be supported by the more 

profitable periodical publications of the group" [1981: 25]. 

The group with the most influence is Hersant, who own 25% of the market [Media 

moguls take on Europe 1992]. Robert Hersant, head of the family business, has 

gradually acquired control of a wide range of titles, including Le Figaro and 

France-Soir, two of the papers Used in this study. The Hachette publishing empire 

23 



is also a powerful player in the industry, and a third company, Havas, owns a wide 

range of regional papers. 

While this phenomenon is not peculiar to France, the aims of this study demand 

that some consideration must be given to the notion of owner influence on 

newspaper content. When a powerful industrial force virtually rescues a title from 

folding (as Hersant, in particular, has done), it is not unreasonable to suggest that 

they may insist that their influence be evident in more ways than through a simple 

financial impact. The description of individual titles below will examine this idea 

with respect to each paper. 

The last issue that must be touched on in this edition, however, is the rather 

nebulous one of French journalistic style, particularly as the suggestions made by 

some commentators on the issue may have a direct bearing on the type of EU . 

information made available to the French public. 

Ardagh claims that "few French editors put the same insistence on factual accuracy 

or balanced judgements, or instil these virtues into their staff" [1982: 601]. He 

goes on to suggest that reporting, particularly of foreign news stories, is "cavalier, 

taking refuge in easy cliches ... rather than trying to assess the real situation [1982: 

601]. 

Fortin, in a similar, though perhaps less harsh argument, quotes Alfred Grosser as 

saying of the French press "the mistakes and inaccuracies perpetrated by journalists 

are legion, due to the inadequacy of training and lack of specialization in France 

[1986: 490], and later, "Not only is the press ill-informed, it frequently has no 

access, and does not want access, to information" [1986: 506). 

The implications of such claims are far-reaching and deserve more consideration 

than the limits of this study can allow. Nevertheless, the notion that journalistic 

style can recognise national and linguistic boundaries, can differ so greatly between 

France and the u.K., must be borne in mind. 

24 



3.1.3 The newspapers 

Le Figaro 

As the oldest Parisien daily, established in 1826, Le Figaro has always maintained a 

certain dignity, representing "the moderate liberalism of the classical right" 

[Freiberg 1981: 55]. It survived the war years by adopting a strictly apolitical line 

(and taking advantage of the financial help of Jean Prouvost when this policy of 

ambiguity failed to attract advertisers). Prouvost, a textile industrialist, eventually 

bought out the previous owners, but until the late 1960's had no editorial 

involvement, under the terms of a post-war agreement which kept separate the 

editorial and financial sides of the paper's management. 'This agreement ended in 

1969 and, despite the opposition of journalists, Prouvost made it clear that he 

wished to have more direct control of the paper. 

Facing financial difficulties, Prouvost sold the paper in 1975 to Robert Hersant, 

who encountered more problems with Le Figaro's staff. Many resigned 

immediately, others followed later as Hersant's style became clear: "On occasions, 

so it is smd, he obliges his staff to twist the facts in support of his views" [Ardagh 

1982: 598]. Despite these problems, Le Figaro has flourished; while it lost 1% of 

its circulation between 1989 and 1990 [Guerin 1993], it remains the highest-selling 

national daily in France. 

France-Soir 

France-Soir, a 'sensationalist' daily, forms another part of the Hersant empire. In 

the 1960's the paper had the highest circulation in the country; 1968 saw an average 

print-run of 1.1 million copies [Freiberg 1981: 75]. It was owned at that time by 

Hachette, but as sales decreased the company decided to sell. Less than a year 

after the purchase of Le Figaro, and amid much controversy about the 1944 law 

which forbade any one person from owning several daily newspapers, France-Soir 

was bought by Hersant. Ardagh [1982] suggests that he escaped investigation, or 

indeed prosecution, through close personal friendships with members of the 

government. 

While the paper does not give much space to the reporting and analysis of political 

events, it is, nevertheless, (perhaps inevitably, considering its owner) fairly right-

25 



wing. With a readership of around 240,000 [Guerin 1993] it is a popular evening 

paper. Redfem summarises it potential influence. 

It is doubtful whether it has ever wielded much political influence ... but, in its 

pandering to the lower instincts of its readers, it probably has a stultifYing effect on 

their minds. 

[1983: 210] 

Le Monde 

Unlike most of France's other national newspapers, Le Monde "generally regarded 

both at home and abroad as one of the world's greatest newspapers" [Ardagh 1982: 

. 599], remains resolutely independent of any large press group. 

It began just after the war, with the same equipment and much of the same 

journalistic team as a pre-war paper, Le Temps. The first editor, Beuve-Mery, was 

not afraid of taking an unpopular line: his anti-U.S. editorials in the 1950's faced 

much official criticism and might have led to him losing the job, but for the strong 

support offered by both journalists and readers. 

The structure of the paper was changed at this time to allow the journalists' 

association (societe de redacteurs) and other employees to. hold shares in the 

company. (It is noteworthy that these shares are not transferable to an individual's 

inheritors, but to their successor at the paper [Freiberg 1981: 861]. The 1980's 

have seen further changes with reader ownership altering the structure again 

[Capella 1987]. 

While these moves keep the paper free from the influence of big business, Freiberg 

does stress that Le M onde is not unwilling to take sides; it may give space to signed 

articles which embrace opposing viewpoints, but "the paper itself takes a stance; it is 

decided upon by the editor-in-chief' [1981: 87]. Its circulation of 375,000 [Guerin 

1993] gives substance to its continued popularity, despite its sometimes 

unapproachable (few illustrations and dense text) visual style. In terms of political 

alignment, Le Monde is broadly supportive of the Left, yet not beholden to any 

single party. 

26 



3.2 THE PRESS IN BRITAIN. 

The newspaper of opinion is a mirage long pursued by English journalism but only 

briefly achieved 

[Smith 1974: 15] 

3.2.1 Brief post-war history 

Unlike in France, the British press is dominated by London-based national papers. 

Almost twice as many Britons as French read a newspaper every day [Ardagh 

1982] and a large majority choose one of the eleven national titles currently 

available. 

The lack of a regional press, similar in relative size and importance to its French 

counterpart, may to a certain extent be due to Britain's smaller geographical area; 

distribution is simply easier in a smaller country. Of greater importance, however, 

is the general reduction in number of newspapers throughout this century. Between 

1921 and 1937 thirty titles disappeared; by 1975 another seventeen had gone 

[Murdock 1978: 134]. This phenomenon can be attributed to two factors: a 

growing dependence on advertising and increased concentration of press 

ownership. 

With new choices of media becoming available, the custom of advertisers was at a 

premium in the years following the end of the war. Newspaper publishers soon 

began to realise the potential value of making public their circulation figures and, 

more importantly, analysing in socio-economic terms the type of reader that their 

paper was attracting. A stark example of this kind of application of market research 

can be seen in the case of the Daily Herald. Despite circulation figures of over 4 

million, the paper was, nevertheless, forced to close, the low spending power of its 

readers proving unattractive to advertisers. The broadsheets, however, selling less 

than 500,000 copies a day, manage to survive; the high economic status of their 

readers ensures continued advertising revenue. 

The process of press concentration, already examined in its French context, was 

equally swift in the u'K.. Smaller papers, both regional and national, were taken 

over by fast -growing enterprises; by the late 1980's a large number of both national 

and local papers were controlled by just two men: Murdoch and Maxwell. 

27 



Smith identifies a recognition that this might happen as early as the late 1940's, with 

anxiety in the newspaper industry "that ownership of the major part of the Press 

would devolve upon a tiny group of men, several of them highly politically 

motivated" [1974: 25]. The Royal Commissions published on the press since the 

war, however, while admitting that increased concentration would not be a good 

thing, have done little to stem the wave of amalgamations that have taken place. 

3.2.2 The present situation 

In their study of the impact on the industry of the daily paper Today, Goodhart and 

Wmtour perceived 1986 to be a revolutionary year for the press in Britain: 

In the course of just one week at the end of January, Eddie Shah successfully 

concluded the first dummy run of his new colour daily, Today; Robert 

Maxwell ... told advertisers they could expect cuts of up to half in his paper's 

advertising rates ... and most dramatic of all, Rupert Murdoch's News International 

produced its four titles ... from behind barbed wire at a new printing plant in Wapping 

while, in effect, locking out 5,000 members of the traditional print unions. 

[Goodhart 1986: xi] 

The radical changes brought about in the mid 1980's have indeed altered the British 

press considerably, not least in removing a large part of it from its traditional home 

in Fleet Street The strength of printing unions meant that newspaper publishing 

continued for a long time to use outdated production methods. However, political 

decisions curtailing union power have since led to the introduction of new 

computer-based systems, colour printing and sleeker, decentralised distribution 

networks. The inevitable loss of jobs was opposed by unions, but newspaper 

proprietors were again helped by the Conservative government, who rapidly 

implemented new laws on labour strikes. 

While this transition may be indicative of the outlook of those who now control 

much of the press, of more interest to this study are the style and political 

standpoint of the papers themselves. According to commentators, the outlook is 

bleak for those who value the notion of a balanced press and expect the whole 

political spectrum to be represented by the titles available. 

28 



Murdock describes "the increasing confonnity of the British quality press, in style 

and substance" [1978: 147] and goes on to comment on the work of Seymour-Ure, 

who "has shown how paratisanship in the press has declined since 1945 [1978: 

147]. Nevertheless, a more recent article [Miller 1990] suggests that newspapers, 

whatever their actual content, are still perceived by readers as being partisan. 

The most important events within the press in the last year have been the price wars 

between the leading broadsheets. Murdoch's decision to dramatically reduce the 

price of The Times in September 1993, and the subsequent increase in sales, have. 

had far-reaching implications for other papers. The Daily Telegraph, the market­

leader, has finally challenged The Times on its own terms by introducing price cuts, 

while The Independent and The Guardian, neither profitable enough or backed by 

wealthy enough owners to contemplate similar measures, must simply wait 

hopefully for the battle to end. 

The outcome is not yet clear, but, while an executive from The Times' parent 

company, News International, denies that the paper is "out to kill its rivals" 

[Ruddock 1994], it seems that the future for a diverse British press does not look 

promising. 

3.2.3 The newspapers 

The Daily Telegraph 

Launched in 1855 as The Daily Telegraph and Courier, the paper was owned for 

most of this century by a single family, the Berrys. Lord Camrose, the second of 

three brothers from a relatively modest South Wales background, took control just 

before the Second World War; the role of editor-in-chief was eventually passed to 

his son Michae~ Lord Hartwe~ in 1954 on Carnrose's death. 

From the beginning ofhis reign to the paper's take-over in 1985, Hartwell's position 

was one of staunch conservatism; his book on party politics, published in the late 

1940's, declared "Socialism is inferior to Capitalism" [Hart-Davies 1990: 192], 

while Willliam Deedes, a long-serving editor, had at one time been a Conservative 

member of parliament. Despite this bias, the Telegraph has not been without its 

supporters. Porter claims that "the paper is by far and away the most informative 

29 



of the national dailies ... the news content is extensive and on the whole less biased 

than the other conservative papers" [1984: 190]. 

Questionable financial management led to serious problems for the Telegraph in 

the mid 1980's; Hartnell and his family were temporari1y saved by investment from 

the Canadian Conrad Black, but just a few months later more money was needed 

and Black ended up with absolute control of the paper. In the words of Stephen 

Glover, an ex-Telegraph journalist, "the old regime was finished" [1993: 17]. 

Since then, The Daily Telegraph has continued to be the highest-selling broadsheet, 

although the actions of Rupert Murdoch at The Times (see 3.2.2) have led to sales 

dropping below the million mark. Its current editor-in-chief, Max Hastings, retains 

the paper's "middle-of-the-road conservatism" [Ruddock 1994: 9]. 

The Evening Standard 

The Evening Standard, London's only remaining evening newspaper, like The 

Daily Telegraph remained in the control of one family for many years. In 1923 its 

owner, Sir Edward Hulton, fell ill and decided to sell his chain of newspapers. 

They were bought, in somewhat suspicious circumstances, by his neighbour Lord 

Beaverbrook, who was acting on behalf of one the biggest press barons of the time, 

Lord Rothermere. Beaverbrook kept 51% of The Evening Standard as his 

commission and later bought up the remainder, adding the paper to his growing 

stable of The Daily Express and The Sunday Express. 

Lord Beaverbrook served in Churchill's war cabinet, and although he faced fierce 

criticism from his own party for his part in the Conservative's downfall in the first 

post-war election, he was decidedly right-wing. Just after the war, the editor of The 

Evening Standard, Sydney Elliott, resigned, realising that "the days of some 

freedom of expression for Socialists in the Beaverbrook press were over" [Driberg 

1956: 299]. 

The control of Express Newspapers passed to Beaverbrook's son, Sir Max Aitken, 

who in 1977 sold the company to a partnership, Broackes and Matthews, neither of 

whom had any experience in the newspaper industry and thus decided to treat their 

role as a straightforward, profit-making venture. Matthews, like his predecessor, 

was a life-long supporter of the Conservative party, although his paper, in tabloid 

tradition, did not give much space to political analysis. In 1985 the group was taken 

30 



over by United Newspapers; its current circulation stands at 466,000 [Greenslade 

1994: 16]. 

The Independent 

As a very recent anival on the British press scene, it is generally acknowledged that 

The Independent has done well to establish a fairly solid readership and retain it; 

recent events, however,· have made the reliability of that readership appear 

questionaable. 

The paper first appeared in October 1986, the invention of three Daily Telegraph 

journalists, who had anticipated the financial problems of that paper. Andreas 

Whittam Smith, City editor at the Telegraph, became editor of the new title and is 

credited with its initial conception. In the first issue he stated the paper's aims 

We are free to make up our mind on policy issues ... We will both praise and criticise 

without reference to a party line. 

[Kettle 1986:21] 

He was able to make much of the paper's freedom from proprietorial influence, as 

the money to fund the venture came, not from a single wealthy industrialist, but 

from a large number of financial institutions. Within two years, The Independent 

was regularly selling 400,000 copies [Hart-Davies 1990: 420] and attracted much 

praise. 

The geuuine political independence of the paper is rare and valued, since it makes its 

'line' less predictable than others. 

[Maclennan 1993: 8] 

The paper has, nevertheless, also had its detractors. Kettle's critique points out that 

"a paper with leaders has to have an editorial line" [1986: 21] and suggests that 

great confusion exists on the paper as to what its attitude on many issues should be. 

Stephen Glover, one of the three original co-founders, who left the paper in 1991, 

has said of his former colleagues 

For them independence means never saying that one political party is better than 

another, even if they believe that it is 

[1993: 302] 

31 



The past year has been a bad one for this sought after independence; in severe 

financial straits the paper was forced to accept a buy-out offer from Newspaper 

Publishing, the owners of The Daily Mirror. As the price war between the 

broadsheets continues, the future of The Independent looks increasingly uncertain. 

32 



CHAPTER FOUR: ANAL VSIS OF EU ARTICLES 

4.1 AIMS AND HYPOTHESES 

In general tenns, the aims of this study were to compare both the volume and the 

quality of European Union-related information in the national press of Britain and 

France. Three newspapers from each country (the selection of which is discussed 

below) were used as representative vehicles, and two week-long time periods 

chosen to offer the possibility of further comparison within the scope of a single 

title. 

Data was collected through the identification and ana1ysis of individual articles, with 

particular emphasis on location in paper, allotted space, illustration, headline size 

and subject matter. This 'hard' data provided a quantitative background picture 

which set in context further qualitative ana1ysis of a sample of articles. 

A number of hypotheses were proposed and it was anticipated that the collated 

information from surveyed articles would serve to support or refute these 

suggestions. Specifically, these hypotheses were: 

that the first time period (before the European elections) would yield a 

substantia1Iy larger volume ofEU-related articles than the second (qfier the 

elections) 

that there would be an identifiable difference in editorial space given to EU­

related articles between the British newspapers and the French newspapers 

that this difference would also be visible between the three selected 

newspapers of a single country 

that differences would be visible in terms of percentage of articles 

illustrated, mean headline size and distribution of articles by section of 

newspaper, particularly in comparing 'serious' newspapers with 'popular' 

newspapers 

that illustration, headline size and distribution by section would prove to be 

points of relative similarity between the paired titles; ie. The Daily 

33 



Telegraph with Le Figaro, The Evening Standard with France-Soir and 

The Independent with Le Monde 

that in tenns of subject matter, nationality of newspaper would be a more 

significant differential than type of newspaper 
I 

that the nationality of newspaper would also prove to be the deciding factor 

in any detectable bias for or against the European Union 

4.2 SCOPE OF STUDY 

A thorough analysis of the public's access to infonnation on the European Union 

would clearly involve research into many different communication media. We are 

made aware ofEU issues through a number of outlets: television, radio, magazines, 

. specialist publications related to individual interests, . material produced by different 

organisations and so on. An analysis of each of these media would require different 

survey methods and considerably more time than was available here. This 

particular study, then, focused on a single medium, the press, and within this area a 

representative sample of newspaper titles from just two of the EU's twelve member 

states. 

4.2.1 Why these countries 

The original idea for this piece of research developed through an interest in the 

remarkable differences which are apparent in the newspapers of Great Britain, 

particularly in tenns of selection (and implicitly rejection) of issues and the varying 

styles in which similar infonnation is disseminated to readers. Indeed, an interesting 

study could be made by concentrating solely on the British press and widening the 

range of included titles. Yet, as the chosen subject matter, the European Union, 

related to wider issues than are contained within Britain's national boundaries, it was 

felt that comparison with the press of at least one other member country would be 

particularly relevant. France was chosen for this comparison, partly through ease of 

access to the raw materials, the newspapers, but more importantly because it 

represents a group of member states whose actual membership of the EU is very 

different in nature to that of Britain and a smaller group of other countries. 

34 



r-------------------------

Chapter Two has shown that France, as one of the original six members has, 

notwithstanding short periods of scepticism under de Gaulle, enjoyed a long and 

fully integrated history within the Union. This constant feature of the country's -

political organisation must undoubtedly have affected the attitudes of both the press 

and the public to their European partners and to EU issues. Britain's membership 

history, however, dating from a later period and undergoing much change in terms 

of political support, will have fostered vel)' different attitudes within its press and 

public. It is with these differences constantly in mind that the results of the analysis 

will be examined. 

4.2.2 Why these newspapers 

In order to give credibility to the series of comparisons demanded by this kind of 

study, it was thought necessary, as far as possible, to match each British newspaper 

with a French one of similar nature. Chapter Three has shown that the press 

structures of the two countries differ fundamentally: London papers dominate the 

British market, while regional papers in France are far more imporant in terms of 

circulation figures. Nevertheless, while these differences should not be ignored, it is 

possible to create a series ofloose pairings. 

The Daily Telegraph was perhaps the easiest to match. A number of 

commentators [Ardagh 1982, Redfem 1983] agree that Le Figaro is the closest 

equivalent; both are 'serious' newspapers, with a traditional, conservative outlook 

and, of their country's 'serious' titles, both have the highest circulation. 

The similarities between The Independent and Le Monde are not as immediately 

clear. The former is a relatively new title, keen to proclaim its independence from 

any political party, yet still struggling to find its true niche in the market. Le M onde 

is a well-established and well-respected paper, slightly to the left in political terms, 

but allowing opposing viewpoints to be aired on its pages. Both papers, however, 

are heavyweight, news-oriented organs. Neither allow what might be described as 

trivia, such as horoscopes or comic-strips and, most importantly, both carry a 

recognisably larger than average volume of foriegn news, a factor which was 

thought to be particularly relevant in this context. 

In contrast to these four titles, The Evening Standard and France-Soir can be 

classified as 'popular' newspapers. While neither can claim to achieve such levels of 

35 

----- ---------------------------------------



non-seriousness as the British tabloids (indeed, a true French equivalent to these 

tabloids is difficult to identify), both give much space to sport and other non-news 

sections. The fact that The Evening Standard is effectively a regional paper, while 

France-Soir, though based in Paris, is sold throughout the country, was thought to 

be of less importance than the fact that both are evening newspapers. 

4.2.3 Why these time periods 

The approach of the European elections seemed a perfect time to carry out this 

study, for it was anticipated that coverage of European Uruon issues, even if only 

those related directly to the parliamentuy elections, would be particularly high in all 

newspapers. The fact that both countries were participating in the elections, albeit 

three days apart, gave the study a stronger comparative base. The difference in 

actual polling day (Britain voted on Thursday June 9th and France on Sunday June 

12th) suggested that coverage of that particular week would not be suitable; the 

British titles might be expected to cany significantly more EU-related material on 

the day immediately following their elections. The preceding week, Monday May 

30th to Friday June 3rd, was eventually designated as the first survey period, for 

while the Monday was a Bank Holiday in Britain and The Evening Standard was 

not published, the lists of French candidates had not been published until Saturday 

May 28th. It was felt that the papers of both countries began this week with a 

similar amount of potential information to convey. 

The second survey period, Monday June 20th to Friday June 24th, was chosen 

partly to continue this inter-country comparison, but primarily to create the right 

environment for a comparison within the scope of a single paper. Two weeks after 

the elections, it was anticipated that news relating to the results would already have 

been covered; the potential interest lay in whether, without the wider theme of those 

elections, newspapers still selected EU-related issues with which to fill their pages. 

The danger, of course, was the possibility that some of the newspapers would 

identify a surfeit of EU articles in recent weeks and cuncentrate entirely on other 

matters, lea\'ing little data to formulate comparisons. Happily, however, the sununit 

of the European Council was scheduled to take place at the end of this week, with 

the important task of deciding on a new Commission president. It was expected 

that most, if not all of the papers would regard these as events significant enough 

for inclusion. 

36 

.. 



4.3 METHODOLOGY OF QUANTITATIVE ANALYSIS 

The gatekeeping theOlY of communication, which was outlined in the first chapter 

of this study, made it clear that the articles actually published on the pages of a 

newspaper are a single element in a much longer and more complex process of 

information dissemination. The examination of any part of this chain of 

communication should ideally involve an understanding, or at least a recognition of 

the other issues in the chain. 

It is relevant here to bear in mind on the one hand what influence the industrial and 

social organisation of the news institutions have on the process of news gathering 

and selection, and on the other, what influence reader expectations have on news 

presentation, and futher, what wider influence newspapers have on the shaping of 

society's beliefs. These themes will be touched on again in the discussion of survey 

results. In this context, however, it was simply the articles themselves which were 

examined. 

4.3.1 The sample data 

From 30-5-94 to 3-6-94 and from 20-6-94 to 24-6-94 the following newspapers 

were purchased and surveyed: 

Le Figaro 

France-Soir 

Le Monde 

The Daily Telegraph 

The Evening Standard 

The Independent 

Monday May 30th was a British bank holiday and The Evening Standard was not 

published, a fact which is taken into consideration in the analysis of results. The 

final sample, then, consisted of 59 newspapers, nine editions of The Evening 

Standard and 10 each of the other five titles. 

4.3.2 Identification of articles 

Each newspaper was scanned for any articles whose content could be classified as 

relating to the European Union. As a general gnideline, mention of the EU in either 

the headline or the first paragraph merited inclusion in the study, although naturally 

37 



there were some exceptions to this rule. The French newspapers, for example, 

carned a number of articles about the state's financial investigation of businessman 

Bernard Tapie, who happened to be standing as a candidate in the European 

elections. It could perhaps be argued that any mention of Tapie's candidature, 

alongside details of his alleged wrongdoings, would adversely influence the 

electorate. We are not directly concerned here, however, with influence on voting 

patterns; for the purposes of this study, articles which only mentioned in passing 

Tapie's role in the coming elections were not included, for they did not relate 

specifically to EU issues. Generally, it was clear from the first few sentences 

whether an article could be classified according to the 10 subject categories 

described below. 

Items were first listed with the minimum of information needed for identification at 

a later date, and then data on each article was recorded according to the layout of 

the survey instrument (Appendix 1). 

4.3.3 Data collection 

A pilot study, carried out using a single edition of each of the six newspapers on 

Wednesday May 11th, helped to clarify what kind of information should be 

collected to support or refute the suggested hypotheses. 

Identification 

The first part of the survey was concerned only with location of information: which 

newspaper, the day and date, the page and the headline. These details were thought 

to be necessaJY, partly as a system of verification and partly because it was 

anticipated that only a sample of articles would be used in the qualitative analysis. 

It was important to be able to note easily that samples of all newspapers and both 

weeks were included. 

Illustration 

An article was classified as being illustrated if it included either a photograph, a line 

drawing or a cartoon, which related to the main theme of the article's content. In 

almost all cases the frames and column lines on the page made it clear which article 

the illustration was designed to accompany. An important exception here was 

38 



where a newspaper included a logo or symbo~ signifying that all articles on the 

page were encompassed by a single theme; for example, Le Figaro headed a page 

of articles about the European Parliamentary elections with a small representation of 

the EU flag. This was not included as an illustration. 

Volume 

Articles were measured in square centimetres rather than the traditional column 

inches, as column widthes varied so greatly, both between different papers and 

within a single paper. The item as a whole was measured to include headline space 

and illustration, and then a second measurement was taken of the text alone. It was 

thought that the difference between the two would be particularly interesting with 

regard to the 'popular' newspapers, France-Soir and The Evening Standard, which 

tend to use headlines of a much larger size; while an initial figure of total volume 

would suggest a great commitment to EU-themes, the volume of actual text and 

therefore of information conveyed, might be significantly smaller. 

Article Type 

Each item was classified according to a list of 10 categories, each relating to either 

the form of the actual item (eg. letter, cartoon) or the section of the newspaper in 

which they were placed (eg. diary, business). These 10 categories were: 

1 - news 

2 - foreign news 

3 - political 

4 - feature 

5 - diary 

6 - editorial 

7 -letter 

8 - business / financial 

9 - cartoon 

10 - miscellaneous 

Raymond WilIiams [1966] identifies ninnbers 1, 4, 6, 7, 9, 10 as standard 

categories often used by journalists. The other four types were included here after 

the results of the pilot study suggested that further differentiation be made between 

what would otherwise have constituted a large number of straight 'news' items. 

Diary items were easy to identify, invariably in a column or section clearly headed 

'Diary'. Similarly, the business, foreign news and political articles were readily 

identifiable, as the papers tended to entitle a whole page or pages with these 

headings. Where a whole page was headed 'European Elections', these articles were 

39 



classified as political, while pages headed 'Europe', as distinct from 'Foreign News' 

were classified as 'news'. 

It is important to note that these distinctions refer only to the section of paper, not 

to article content; a front page political analysis, therefore, would be classified as 

straight 'news'. 

Subject 

The most problematic element of the survey came in trying to classifY articles 

according to the subject they covered. Following an analysis of the pilot study, 10 

categories were created: 

1 - EU elections with regard to home country 

2 - EU elections with regard to other countries 

3 - EU elections with regard to home and other countries 

4 - EU institutions 

5 - EU and home country 

6 - Agriculture 

7 - Industry 

8 - Business I Economy 

9 - The future of the EU 

10 - Miscellaneous 

Most articles, in fact, clearly belonged to a single group and were easily assigned as 

such. Where problems arose, however, it was necessary to take a decision and 

ensure that all similar items were classified in the same way. This was particularly 

true with the numerous articles in Week 2 of the survey, which discussed the 

forthcoming election of a new president of the European Commission. While these 

could have been assigned to sections 4 or 9, a decision was taken early on to 

. classifY them all as section 4, and restrict category 9 to articles discussing the future 

of the European Union in a broader, longer-term context. This brief example 

shows that, in some instances, pure objectivity was difficult to obtain; the fact that a 

single coder was recording information from all articles, however, helped to retain 

consistency throughout the collection of data. 

40 



4.4 METHODOLOGY OF QUALITATIVE ANALYSIS 

The decision to include an element of qualitative analysis in the study was taken 

with the assumption that any conclusions drawn from the results of the work would 

have greater validity if the analysis contained two different approaches. In fact, as 

this brief description of the methodology used will show, the scale of the study was 

such that only a tiny sample of articles could be used, while time limits meant that 

the analysis was, to a large extent, subjective. Nevertheless, while the results cannot 

claim to be based on any tried scientific method, they do at least show one person's 

impression of the underlying message or bias in each of the items examined. 

4.4.1 Selection of articles 

As the aim of this part of the analysis was to detect a positive or negative feeling 

towards the European Union, it was felt that a clearer comparison between the 

newspapers could be made if all selected articles covered similar themes. This ruled 

out most of the items from Week 1, as they dealt mainly with their own country's 

role in the European elections. The major themes of Week 2, the summit and the 

search for Delors' successor, appeared to be more promising; the issues, 

theoretically, were equally relevant to both French and British newspaper readers. 

Ideally, the selection should have involved editorials from each title, for only then is 

the newspaper overtly stating its position and voicing an opinion. This proved 

impossible, however; neither France-Soir, Le Monde or The Daily Telegraph had 

included editorials on the EU in this time period. By default, then, straight 'news' 

items were chosen. With an attempt to find items on a similar subject, only six 

articles were finally analysed, one from each newspaper: 

(Bracketed numbers refer to original French text: Appendix 2) 

Le Figaro 23-6-94 Corfu: a summit of transition for the twelve (1) 

France-Soir 24-6-94 ... while Europe seeks solutions (2) 

Le Monde 20-6-94 Difficult succession at Brussels (3) 

Telegraph 22-6-94 Why this man must be stopped 

Standard 21-6-94 Hard slog at summit in the sun 

Independent 24-6-94 Corfu summitteers ready to fudge key EU decision 

41 



The items were of very different lengths, but as the objective was to ascertain 

positive or negative bias within each article, it was decided that this did not 

constitute too much of a problem. 

4.4.2 Analysis 

Traditional methods of content analysis involve dissecting elements of text 

(vocabu1ary, syntax or style) and assigning codes to these elements in order to 

deduce the latent meaning or message which is being conveyed within the actual 

content. Codes or other forms of measurement are established before looking at 

the items in question, to make the study as objective and systematic as possible. 

An initial attempt at analysis here, then, was made by the construction of two lists 

of positive and negative words; the occurrence of these words in each article was to 

be recorded and a final tally would show a bias in either direction. It soon became 

clear, however, that in addition to the obvious problem of finding direct translations 

for English and French words, the language and phrases used even within the three 

newspapers of one countty, differed too greatly for such a method to be effective. 

A second approach was then tried, using words which were present in the article, 

specifically adjectives. It was anticipated that choice of adjective would give an 

indication of the writer's (and thus the newspaper's) attitude to the subject matter. 

Again, however, problems were encountered, for this method does not allow for 

the difference an adjective's context can make on its intended meaning. A simple 

example can be found in the article selected from The Independent. The adjective 

'effective' was recorded and listed as positive, yet in the context of the actual article, 

the word was used in a negative way: "It is hardly very effective and not always 

very pretty". 

Finally, then, recognising the very real limitations that such a method has in any 

objective, scientific sense, the articles were examined for positive or negative 

phrases, and two lists compiled for each item. All phrases in which bias was seen 

to be implied were included; the results are discussed in the following chapter. 

42 



CHAPTER FIVE: RESULTS 

5.1 INTRODUCTION 

The results of the analyses, expressed mainly in the fOlm of bar charts and pie 

charts for easy comparison, are divided into five sections: the volume of EU-related 

information, the position of articles in the paper, visual impact of articles, subject 

matter and bias. An explanation of the data accompanies each chart or set of 

charts, but, while reference may be made within each section to the proposed 

hypotheses (see 4.1), these will not be discussed fully until the following chapter. 

5.2 VOLUME OF EU-RELA TED INFORMATION 

Table 1: Total number ofEU articles 

Weekl Week 2 

Le Figaro 66 23 
France-Soir 23 2 

Le Monrk 48 10 

Daily Telegraph 36 24 
Evening Standard 13 19 

The lnrkpenrknt 57 27 

The information which can be gleaned from Table 1 is, in fact, fairly limited in 

value; an article in this context can be anything from a full page spread to a single 

paragraph tucked into a bottom corner. Nevertheless, it can be seen here that 

expectations of a greater volume of EU-related articles in Week One of the study, 

were generally correct, particularly in two of the French papers, France-Soir and 

Le Monde, where the number of articles in Week Two was dramatically reduced. 

The one exception is The Evening Standard, which demonstrated the least interest 

in the week preceding the European elections and yet, as Chart 1 will show, 

boosted its coverage considerably, when it came to discussing the main issues of 

Week Two, the summit and the election of a new Commission president. 

43 



Chart 1 

Total EU space as % of total editorial 

% 

Le Figaro France·Soir Le Monde Telegraph Standard Independent 

• \lv'EEK 1 I!:!J \Iv'E E K 2 ' 

It was felt that a chart comparing coverage solely in tenns of square cm. would not 

be a true comparison, for no account would be taken of the size of each newspaper. 

(Of the six titles, average length ranged from 70 pages [The Evening Standard] 

to 22 pages [France-Soir]). Chart 1, then, expresses EU coverage as a percentage 

of the total editorial space in each paper. Following Williams [1966], editorial 

space was taken to constitute all which was not advertising and for the pwposes of 

this study, was calculated by the random selection and subsequent measurement of 

three editions of each title. 

In Week One, not swprisingly, it is the 'serious' papers which allotted most space to 

EU issues, although The Daily Telegraph does not conform to this pattern, falling 

behind even France-Soir in its coverage. Partly pernaps due to this last point, the 

French papers show considerably more interest than the British for this time period. 

The picture changes dramatically, however, in Week Two, when without exception, 

the British papers give a greater percentage of space to the EU; The Evening 

Standard outstrips even the British broadsheets. 

44 



Chart 2 

400 

s 
q 300 

u 

• 
e 

c 1 
m 

Mean volume of whole artide y. 'e'" 
Week 1 

Le Figaro France-soir 

• Article 

Independent 

Average figures for both the whole article (i.e. including headlines and illustrations) 

and actual text were calculated with the measurements of all items in the study. 

The smallest discrepancy between the two figures is, predictably, in those items 

taken from Le Monde, a paper which never uses photographs and rarely uses other 

forms of illustration. The widest differences, also fairly predictably, can be seen in 

the two 'popular' papers, France-Soir and The Evening Standard. Interestingly, 

while the articles from the latter together constituted the smallest percentage of 

space given to EU issues, their average length was greater than those of any other 

paper. 

45 



Chart 3 

300 

S 250 

q 
u 200 

• 
r 
e 

o 
m 

Mean volume of whole article v. le. 
Week2 

Le Figaro France-Soir Le Monde Telegraph Standard Independent 

• Article 

Taken in conjWlction with the previous chart, this illustration of mean volwne in 

Week Two follows a similar pattern: again , the two figures are closest in the 

articles of Le M onde and again the widest discrepancies are to be fOWld with the 

two 'popular' papers. Remarkably, it is again one of the 'popular' papers, this time 

France-Soir, which allots the largest mean volwne to a whole article (although the 

significance of this fact lessens when it is noted that this sample comprised only two 

articles). 

Perhaps the most interesting point which Charts 2 and 3 both illustrate is that such 

differences in volwne between whole article and actual text exist at all. Even a 

paper like Le Monde, using no photographs, still gives aroWld 30% of an average 

article's space to headline and white sWTound. 

46 



5.3 POSITION IN PAPER 

Expressed in simple tenns of number of articles, this series of charts is intended to 

indicate the emphasis which each newspaper places on EU issues. Any conclusions 

which can be drawn here would be enhanced by examination of the papers' selected 

subject matter (see 5.5), for clearly the two measurements are interconnected; a 

high score here in the political section, for example, would suggest that issues of a 

political nature had been prioritised in editorial decision-making. 

Chart 4 

A 

c 
I 

• 

Distribution of articles by section: 
Le Figaro 

News Foreign Political Feature Diary Editorial Letters Busines Cartoon Miscell. 

• Weekl l!!3 Week 2 

Le Figaro's chart shows that in Week One this was indeed the case: with the date 

of the elections nearing, the vast majority of EU-related articles were to be found in 

the political section of the paper (and, it can be fairly safely assumed, were 

concerned with the forthcoming elections). Six items were found on the news 

pages (generally at the front of a newspaper and therefore perceived as relatively 

important) and an equal number were in the business section, reflecting the 

importance that Le Figaro places on this sector of their readership. The results 

from Week Two reiterate this last point, with more than a third of that period's 23 

items found in the business section. The remainder are fairly evenly spread with 

the interesting introduction of two editorials, a section which chose not to broach 

EU issues at all in Week One. 

47 



ChartS 

A 

i 
c 
I 
e· 
s 

Distribution of articles by section: 
France-Soir 

News Foreign Political Feature Diary Editorial Letters Busines Cartoon Miscell. 

• Week 1 1:::2 Week 2 

The results of the first time period continue a pattern which is evident in all of the 

French papers; that is, most EU articles are on the political pages. Surprisingly 

here, however, items were only found in one other section of France-Soir, the 

news pages, a phenomenon also apparent in Week Two. hi drawing conclusions 

from this limited use of different sections of the paper, it must of course be 

remembered that individual newspapers specia1ise in certain areas; the business 

section of France-Soir is relatively small compared to that of Le Figaro, while its 

sports coverage is far greater. Nevertheless, these results cannot be ignored and 

will be referred to further in Chapter 6. 

48 



Chart 6 

A 

e 
I 
e 
s 

Distribution of articles by section: 
Le Monde 

News Foreign Political Feature Diary Editorial Letters Busines Cartoon Miseell. 

• Weekl Il!:II Week 2 

Again, the political section features highly in the week before the elections, 

incorporating almost two-thirds of all articles. The foreign news pages are also 

relatively high-scoring; in Week One they yielded twice the number of items than 

the straight news section, suggesting that the EU as an institution is perceived here 

predominantly as a body exterior to national concerns. 

A more balanced spread can be seen in Week Two, with the sole appearance in the 

French newspapers of an article which could be classified as a feature. Despite the 

cartoon being the only fonn of illustration employed by Le Monde, none of those 

published in either of the two weeks of the study relates to the EU. 

49 



Chart 7 

A 

c 

e 
$ 

Distribution of articles by section: 
DailyTelegraph 

Cartoon Miseell. 

• Week 1 I:] Week 2 

In sharp contrast to the three French titles, the majority of Week One articles in The 

Daily Telegraph were situated on the news pages of the paper, which generally, as 

has already been indicated, fonn the first part of any edition. The foreign section 

housed six articles, prompting the question of which EU issues were perceived as 

'home' news and which as 'foreign'. Diary items appeared here for the first time in 

the survey, and three editorials were given over to EU themes. 

Week Two follows a proportionately similar pattern, with the addition of two letters 

and also a cartoon. Editorials, however, were absent in the second week, despite 

the overall interest being taken by the British media in John Major's role in the 

selection of a new Commission president. 

50 



Chart 8 

A 
r 
t 

c 
I 
e 
s 

Distribution of articles by section: 
Evening Standard 

News Foreign Political Feature Diary Editorial Letters Busines Cartoon Miscell. 

• Week 1 m Week2 

As a clear reflection of its 'city' readership, the section in which The Evening 

Standard placed the majority of its EU-related articles, throughout the whole 

survey, was the business section. Week One, with the smallest number of items of 

an six newspapers, found no articles at all on the political pages, just one in foreign 

news and two in the main news section. Two feature articles were included, 

however, a proportionately higher number than any other title. 

Most interesting of the second week's results is the presence of five items, more 

than a quarter of the total, on the paper's diary page. Diary items, generally, tend to 

be of a lighter, more personalised nature than straight news; the following chapter 

will examine whether this reflects, on the part of The Evening Standard, a more 

fiivolous attitude towards the EU. 

51 



Chart 9 

A 

i 
c 
I 
e 

• 

Distribution of articles by section: 
Independent 

News Foreign Political Feature Diary Editorial Letters Busines Cartoon Miseel!. 

• Week 1 = Week2 

The Independent's results bear a similarity to those of Le Monde, with high scoring 

in the political section, relatively few articles on the business pages, and a smattering 

across the other categories. One major difference, however (and in this aspect, The 

Independent is alone of the six pages), is the complete absence of EU articles 

classified as foreign news. While the paper does indeed allot space to 'international' 

news (usua1ly three or four pages per edition), many articles on the EU were 

housed on the 'Europe' pages, a differentiation thought to be sufficiently significant 

to classifY these as general news. This becomes more apparent in Week Two, 

when the political pages yielded just six articles. The other noticeable feature of 

The Independent's results is the inclusion of six readers' letters, twice as many as 

any other paper. 

52 



5.4 VISUAL IMPACT 

Chart 10 
Percentage of articles illustrated: 

W •• k 1 

100% 

90% 

80% 

70% 

60% 

50% 

40% 

30% 

20% 

10% 

0% 
Le Figaro France~Soir Le Monde Telegraph Standard Independent 

• % lIIustrat.d !!'I % Not lIIustrat.d 

It must first be noted here that, while they were included to complete the picture, 

the results for Le M onde are in fact relatively meaningless; as has already been 

indicated, the paper never uses photographs. 

Prior to the SUIVey, it was assumed that the two 'popular' papers, France-Soir and 

The Evening Standard would produce the highest number of illustrated articles; 

indeed, the results of Charts 2 and 3 would appear to support this theory, with these 

two papers showing the greatest discrepancy between the size of a whole article and 

the volume of actual text. 

Yet, as this chart illustrates, it is two of the 'serious' papers, Le Figaro and The 

Daily Telegraph, which score most highly, perhaps suggesting that the type of 

photograph suitable to illustrate EU items (ususally pictures of politicians or 

officials) are more appropriate to the less sensationalist pages of these two papers. 

Of interest also in this chart is the relationship visible between the three 'pairs' of 

newspapers. While Le Monde's percentage score is clearly much lower than the 

others, it nevertheless mirrors The Independent's rating as the lowest score of the 

three British papers. Simi1arities can also be seen between the other two pairs. 

53 



Chart 11 
Percentage of artides illustrated: 

Week 2 

100% 

80% 

60% 

40% 

20% 

0% 
Le Figaro France-Soir Le Monde Telegraph Standard Independent 

• % Illustrated !:!i:l % Notlllustrated 

The second week of the swvey produced a confonnity to the expected pattern, with 

France-Soir and The Evening Standard both illustrating around half of their EU­

related articles_ The Independent and Le M onde are again relatively low, reflecting 

the importance of text for each of the two papers_ 

The one surprise here is the score of Le Figaro; at 10% it is even lower than Le 

M onde, despite giving approximately the same percentage of its total editorial space 

to EU themes_ A closer examination of these themes in the following section may 

indicate reasons to explain why illustration was deemed inappropriate in Le Figaro 

for this time period_ 

54 



Chart 12 

p 
o 
I 
n 
I 

s 
I 
z 

• 

Le Figaro 

Mean headline size 

France-Soir Le Monda 

• Weekl 

Telegraph 

Ill:! W.ek2 

Standard Independent 

In computing these figures, the headline measurements of all items for each paper 

were collated and a single average measurement was then calculated. 

It was anticipated that the two 'popular' papers would consistently produce the 

largest headlines, and indeed this proved to be the case in both periods of the 

survey. 

Among the other four titles very little difference can be seen, although, apart from 

The Independent which remained with exactly the same score, there is a noticeable 

increase in headline size in the second week for all the 'serious' papers. 

55 



5.5 SUBJECT MATTER 

The infonnation shown in this series of twelve charts is expressed as a percentage 

of all editorial space given over to EU articles. The category labels 1 - 10 refer to 

the ten themes described in section 4.3 of the study. 

Chart 13 
Distribution of articles by subject: 

Le F igaro . Week 1 

1 
9(10.9~) 

8(5.4~) 
7(7.9%) 

5(1.6%) 
4(0.5~) 
3(0. 
2(2. 

As might have been predicted, an analysis of articles in the first week of the survey 

shows a large majority were concerned with aspects of the forthcoming elections; 

that is, categories one, two and three. Within this area, it was the first category, the 

EU eJections with regard to the newspaper's own country, to which most articles 

could be ascribed. Given the probable interests of a newspaper's readership, this is 

perhaps not surprising; the analysis becomes more interesting when examining how 

much space a paper gave to the elections with regard to other countries. Le Figaro 

clearly did not place much importance on this aspect of the elections; only 2.9% of 

space pertained to potential results, political figures or the electorate's views in 

France's eleven co-member states. 

The future of the EU rated relatively highly in the first week and, fairly predictably 

given the paper's emphasis on business, the categories relating to industry and the 

economy produced a sizeable number of items. The only area on which Le Figaro 

did not touch at all, was agriculture, a fact which is echoed by a similar absence of 

material in both of the other French papers. 

56 



Chart 14 
Distribution of articles by subject: 

Frano.~Soir .. Week 1 

The limited range ofEU-related subjects on which France-Soir chose to report was 

implied earlier by the results of Chart 5, which showed similar limits in the sections 

of the paper in which these results were found. 

The first category is again the most popular; with a massive 98.4% of EU space 

given over to i~ France-Soir shows proportionately more interest in the elections in 

its own country than any other paper. The effect of the elections on other 

countries, however, is simply not mentioned. Indeed, apart from a small percentage 

of items which could only be classified as miscellaneous, the only other subject on 

which France-Soir published information was the institutions of the Union, an item 

which took up 0.5% ofEU-related space. 

57 



Chart 15 

8(2.6%) 

7 (2.9%) 

5(3.8%) 

Distribution 01 articles by subject: 
le Monda - Week 1 

With the exception of agriculture, all of the main themes were represented in the 

pages of Le Monde. The paper showed a similar level of interest in other member 

states' election experiences as Le Figaro, with a total of 3% of space given over to 

related themes. Articles on induslIy and business were apparent, although the space 

which they covered did not amount to more than 3% in either case. 

The highest-scoring category (discounting the predictably high showing for the EU 

elections in France) was that concerning the future of the Union. As was 

explained in the description of methodology (section 4.3) this category was 

restricted to articles which dealt with the Ell's future in a long-term context (in 

contrast to category 4, which was later to include items on, for example, the 

forthcoming election of a new Commission president). The particularly high 

percentage of space which Le M onde allotted to this theme is a reflection perhaps 

of the newspaper's emphasis on discussion and broad, political analysis. 

58 



Chart 16 
Distribution of artides by subject: 

Daily Telegraph - Week 1 

10(2.8%) 

9(20.9%) 

8(2.0%) 

7(6.1%) 

5(11.8%) 

4(4.4%) 

A single glance at this chart shows a very different picture from the three which 

precede it. Most striking of all is the considerably smaller percentage of EU-related 

space given over to category 1, the elections and the paper's own country, in this 

case Great Britain. An equal amount of space, a quarter of all available, is shared 

by the two themes which, either in entirety or combined with references to Britain, 

are concerned with the EU elections in other European countries. 

Despite this seemingly non-nationalist stance, however, it must be noted that 

category 5, absent or relatively insignificant in the French papers, takes up more 

than 10% of space in The Daily Telegraph. Articles classified here were concerned 

with the EU and the paper's own country (that is, as in section 1, without the 

element of the elections) and as such, when joined with those in the first category, 

give a more accurate portrayal of the Telegraph's emphasis on Britain. All other 

subjects are represented here; agriculture makes its first appearance in the survey 

and, as with Le M onde, a substantial amount of space is allotted to articles relating 

to the future of the European Union. 

59 



Chart 17 
Distribution 0' articles by subject: 

Evening Standard - Week 1 

9(40.2%) 
5(10.9%) 

6 (4.8%) 

8 (25.1%) 

Dis1ribution across the ten bands changes again in an analysis of The Evening 

Standard's articles. Only 15% related to the elections, the smallest figure in the 

survey for this time period. The largest segment is that concerning the EU's future; 

articles which may well have been inspired by the approaching elections, but chose 

instead to discuss the Union in a broader context. 

Articles which made up a quarter of the Standard's EU-related space were 

classified as being about business and the economy, a fact which could have been 

anticipated, given the paper's 'city' readership. 

60 



Chart 18 
Distribution of artides by subject: 

The Independent- Week 1 

10 (0.9%) 

1 (38.6%) 

5(6.3%) 

2(18.5%) 

The spread of items in The Independent for this tinle period is fairly similar to the 

other smveyed British broadsheet, The Daily Telegraph, although slightly more 

emphasis is placed on the elections here. 

Interestingly, The Independent allotted more space than any other paper to articles 

concerning the EU elections in other countries. InduslIy does not figure at all in 

this chart and the scoring for the business I economy category, in contrast to that of 

. The Evening Standard, is minimal. With certain parallels to Le Monde, articles on 

the future of the EU fonned a fairly large proportion of the whole. 

61 



Chart 19 

7 (5.1%) 

6 (0.7%) 

5(12.7%) 

Distribution of article. by subject 
Le Figaro - Week 2 

It was anticipated, prior to the survey, that categories 1, 2 and 3 would be 

considerably diminished in this second time period; indeed, it was thought that any 

mention of the elections two weeks after the electorate of both countries had gone 

to the polls would be noteworthy. 

At 12%, the space that Le Figaro gave to this theme in Week Two was the largest 

of the six papers, and can in part be explained by the presence of readers' letters on 

the subject, a section of the paper which, virtually by definition, refers to events 

which have already passed. 

Rather less surprising in this chart is the large proportion of space given over to 

discussion or reporting on EU institutions. With the sununit of the European 

Council taking place at the end of Week Two and the pending decision on a new 

Commission president, category 4 was expected to score highly in this time period. 

The size of the business / economy category supports the suggestion made in the 

comments on chart 13, that this subject is one on which Le Figaro places great 

emphasis. 

62 



Chart 20 
Distribution of articles by subject: 

France-Soir ~ Week 2 

5 (15.2%) 

9 (84.8%) 

The limitation in choice of theme which was evident in this paper's chart for the 

first week of the study is apparent again here. It must be remembered, however, 

that only two EU-related articles were found in France-Soir in this period, so in 

fact this is the maximlln1 nlln1ber of cataegories to which those articles could have 
been ascribed. 

Interestingly, it is on the broader aspects of the Ell's future that the larger of these 

two articles chose to concentrate, rather than specific reports on the sunmrit and the 

new president. Perhaps more predictably, given France-Soir's lack of interest in 

other member states, which was clear in Chart 14, the second of these two articles 

focuses on French relations with the EU. 

63 



Chart 21 
Distribution of articles by subjed: 

Le Mond. - Week 2 

1 (2.7%) 

5(12.9%) 

7(11.7%) 

Brief mention is made here of the elections, but the largest segments belong to 

discussion of EU institutions and analysis of the Union's future. A fairly large 

proportion of space is given over to industry, a theme not present in such 

proportions in either of the other French newspapers. 

Uniquely amongst the three French titles (although later to be echoed by The 

Independent) a substantial portion of Le Monde's EU-related articles had to be 

classified as miscellaneous; their subject matter varied widely, but could not be 

slotted into any of the predetermined categories. 

64 



Chart 22 
Distribution of articles by subjecl: 

Daily Telegraph - Week 2 

9(6.5%) 

6 (3.9%)1===: 4(41.9%) 

5(36.5%) 

While the largest percentage of The Daily Telegraph's items belong predictably to 

that category dealing with EU institutions, an almost equally large amOlmt of space 

was given to the EU with direct relation to Great Britain. This is a substantially 

larger proportion than any of the other papers gave to category 5 and, it could be 

argued, is a clear reflection of The Daily Telegraph's traditional conservative roots. 

Agriculture is again evident and is given more than twice the proportion of space 

than in Week One. Articles on the future of the EU, however, comprise only 6.5% 

of the total. 

65 



Chart 23 
Distribution 0' artides by subject: 

Evening Standard - Week 2 

8 (35.0%) 

7 (2.0%) 
5(14.3%) 

6 (8.5%) 

Most noticeable in The Evening Standard's results for this time period is the 

significantly large proportion of space given to the subject of business and 

economy. The importance of this area for the paper was suggested by the results of 

Week One, but here it forms the largest percentage of all categories, more 

substantial even than the space taken by articles on EU institutions. 

The future of the EU is barely mentioned here, but agriculture, notably, forms a 

fairly sizeable portion of the space. 

66 



Chart 24 
Distribution 0' articles by subject: 

The Independent .. Week 2 

9(15'1%l)~1111 
4 (31.9%) 

8 (5.2%) 

6 (12.2%) 5(7.3%) 

Of all the papers, The Independent's results show the most even spread across the 

categories, with just over 10% of space allotted to the election of two weeks earlier. 

The largest proportion of space, predictably, is that concerned with EU institutions, 

but all other main themes are fairly well represented. 

Agriculture comprises a sizeable 12% and, taken in conjunction with the resuslts of 

the other papers, suggests that agricultural news in that week was directly related to 

British interests. Apart from specific issues such as this, however, the relatively 

small amount of space given to the EU and Britain (category 5) implies that The 

[ndependent is perhaps not as concerned as the other titles with prioritising 

information about its own country. 

The 10% of items classified as miscellaneous echo similar results in Le Monde, and 

perhaps suggest a broader attitude to potential EU-related information in these two 

newspapers. 

67 



5.6 BIAS 

As the description of methodology (4.4.2) implied, the validity of the results in this 

part of the analysis is limited. The lists of phrases which follow were extracted 

from the six selected articles on a purely subjective bias: the positive or negative 

impression that was made on the one person examining them. However, once this 

point is accepted, the interest value of the lists can be recognised. 

(Bracketed figures refer to original French text: Appendix 2) 

Le Figaro 

Positive 

- important, international decisions( 4) 

- the post is a lot more inviting than 

in 1994(5) 

- the European Union continues to hold 

a real attraction to those outside it( 6) 

- France is hoping for fast, concrete 

decisions(7) 

France-Soir 

Positive 

- the worst of the economic crisis is 

over(12) 

- we have to bear in mind technical 

difficulties(13) 

- urging us to forge ahead( 14) 

- almost part of a family whose only, 

wish is to get bigger( 15) 

68 

Negative 

- the usual survey of the future of the 

European Union(8) 

- no-one is expecting great things of 

the surnmit(9) 

- shunned by its own citizens(10) 

- reservations of some countries(ll) 

Negative 

- the mists ofMaastricht, where 

[Europe] almost lost its way(16) 

- the agenda won't be that different 

from previous ones(17) 

- eleven tasks .. which have been a little 

disappointing, in as much as they 

fall short of what had been hoped 

for(18) 



Le Monde 

Positive 

- the importance which the present 

holder has given the post(19) 

- the recognition of a majority, for 

the essential advances which have 

been made(20) 

The Daily Telegraph 

Positive 

- this next EC presidency will put 

the stamp on Europe for a generation 

- the President of the Commission has 

a crucial role to play 

The Evening Standard 

Positive 

- ambitious plans to kickstart the 

European economy 

- plans to put many of Europe's 

19 million unemployed to work 

69 

Negative 

- the resentment of the 'Eurosceptics' 

who have made the Commission 

the object of their hatred(21) 

- Paris reproaches him for a failed 

Union presidency in 1991(22) 

Negative 

- in his hideous concrete-and-glass 

fastness, Our Man in Brussels 

- alarming acquiescence by :Ministers 

- M. Dehaene is the worst of the four 

available contenders 

- the 'compromise' deal that gave 

Britain next to nothing 

- led the assault on Britain's social 

policies 

- an open admission that the EC is not 

a community run by 12, but a club 

run by two 

Negative 

- a depressing reminder 

- a Brussels bureaucracy under siege 

- a package of grand policies that are 

going nowhere fast 

. - six lengthy reports will be tabled ... 

before, for the third sununit in a 

row, they are nudged inconclusively 



The Independent 

Positive 

- a key part of the Ell's decision-

making machineIY 

- sense oflegitimacy 

- concrete benefits of integration 

- greater prosperity 

- Mr Delors leaves the post vastly 

enhanced 

- meeting of the leaders ... still have 

such importance ... still matter 

onto the next...meeting 

- ominous signs that the single 

market is cracking at the edges 

- Worse still for Brussels, one of the 

big achievements at COIfu will be 

an anti red-tape offensive against 

the Commission 

- few ideas about who will foot the 

... cost 

Negative 

- ready to fudge key EU decisions 

- least democratic processes 

- parading of national status 

- an often hamfisted way 

- hardly WI)' effective 

- not always WI)' pretty 

- ill-fitting system 

- an undemocratic process 

- behind closed doors 

- the European Parliament. .. is not 

held in high esteem 

- Ell's authority ... gravely weakened 

- integration has flagged 

- not a particularly effective way to 

run a railroad, let alone a Trans 

European Network 

In searching for evidence of bias, it is immediately clear that all three British 

newspapers included a heavier weighting of negative phrases, while the French 

articles appear to be more balanced. This difference in results may, of course, be 

partly due to the problems of a non-native speaker identifYing implied messages in 

the French language. Nevertheless, on a vel)' simple leve~ the results are 

interesting, for the key differentiation in approach to the material seems to be 

70 



CHAPTER SIX: DISCUSSION 

6.1 GENERAL OBSERVATIONS 

As the next section will deal in detail with the specific hypotheses which were 
- -

outlined earlier, the observations included here consist only of impressions gained 

from examining the EU-related output of the six newspapers throughout the study. 

Perhaps most obvious of all is the fact that, despite the change of name in early 

1994, one of the papers, the conservative Daily Telegraph, continues to refer to the 

European Union as the European Community. Clearly this must have been an 

editorial decision, probably made in the pursuit of consistency and ease of 

understanding, but when most other media channels, including the other five 

newspapers studied here, have adapted to the change, readers of The Daily 

Telegraph must feel slightly confused. 

During the election period, neither of the two 'popular' papers, The Evening 

Standard and France-Soir, created special sections to cover election news. 

Similarly, The Daily Telegraph's EU-related articles were slotted into either the 

'news' or 'foreign news' pages. Le Figaro, however, regularly devoted a page of its 

political section to the theme, with a clear subheading to show that the subject 

encompassed the whole page. Both Le Monde and The Independent consistently 

used one or two pages to fill specially created sections on EU-related topics. 

The Independent was the only paper to continue this pattern into the second time 

period. While its 'Europe' pages are not solely concerned with activities within the 

countries of the EU, they do house all EU-related news and are distinct from the 

paper's 'Home' and 'International' news sections. 

In general terms, all of the newspapers tended, where possible, to gear their stories 

on the European Union to the political situation in their own country, a fact which 

many will interpret as entirely reasonable. 

71 



---------------~-. --

6.2 THE HYPOTHESES 

The suppositions made in section 4.1 as to the outcome of the article analyses are 

reproduced below; information gathered from those analyses is used to support or 

refute each one. 

That the first time period (hefore the European elections) would 

yield a substantially larger volume of EU-related articles than the 

second (after the elections). 

It was a logical assumption that the major issue of European Parliamentary elections 

, would persuade newspapers to aIIot more space to related themes than they would 

at other times. In fact, apart from the strange results of The Evening Standard 

(Table 1) this was the case with all the newspapers. What is perhaps more 

surprising is that such wide differences were apparent between the two time 

periods. The main issues in Week 2 would, after all, have an equaIIy long-lasting 

effect on the European Union. One suggestion to explain this is that the summit 

and the election of a new Commission president could not be related as easily as the 

elections to the newspaper's home COWlIIy and that counlIy's political situation. 

That there would be an identifiable difference in editorial space 

given to EU-related articles between the British newspapers and 

the French newspapers. 

Having completed the study, the general impression received was that this 

hypothesis would be proved wrong; there had not appeared to be much difference 

between the papers of the two cOWltries. Yet, if the results of Chart 1 are 

examined, it can be seen that differences, although negligible in some cases, are 

identifiable. Interestingly, the time period reverses the picture: while in Week 1 it is 

the French papers which commit most space to the EU, Week 2 sees the British 

papers overtaking them. This can perhaps be explained by the fact that John 

Major's role at the summit was crucial; although he did not place a veto on 

Dehaene, the favourite candidate for the presidency, until the day after the study 

ended, the event was anticipated and in some cases encouraged by the English 

papers. 

72 



That this difference (in allotted editorial space) would also be 

visible between the three selected newspapers of a single country. 

In Week 1 of the study, results show a clear pattern confolllling to this suggestion; 

the 'popular' papers gave a smaller percentage of space to EU-related topics than 

any of the four 'serious' papers. It can also be seen that the more conseIVative of 

these 'serious' papers gave less space than the other two, although only marginally 

so in the French case. Week 2, however, upsets this supposition: The Evening 

Standard showed more interest than any other title, and in each country, the two 

'serious' papers gave an almost identical percentage of space. No definite 

assumptions, then, can be made on the results which would be gained from 

aitalysing coverage in other time periods. 

That differences would be visible in terms of percentage of articles 

illustrated, mean headline size and distribution of articles by 

section, particularly in comparing 'serious' newspapers with 

'popular' newspapers. 

Taking each of these points separately, the pattern of illustration in articles surveyed 

does not conform entirely to expectations. While the second week's results do show 

a higher score for the two 'popular' papers, as might have been assumed 

beforehand, the analysis of articles in Week 1 shows a completely different picture: 

both Le Figaro and The Daily Telegraph illustrated a greater percentage of EU­

related articles and The Independent is not that far behind. 

Differences in headline size are more straightforward to analyse. In this case, 

whether a newspaper was 'serious' or 'popular' did suggest how it would score in 

this area, with the latter consistently using a larger point size. 

The third supposition here was proved completely wrong. Differences are indeed 

visible, but appear at first to be quite random. If any parallels can be drawn, they 

are not between, for example, France-Soir and The Evening Standard, but 

between the newspapers of one country. This suggests that, despite looking so 

different when compared side by side, the three French papers in fact have more in 

common with each other, in terms of layout, than with the British titles. 

73 



That illustration, headline size and distribution by section would 

prove to be points of relative similarity between the paired titles: ie. 

The Daily Telegraph with Le Figaro, The Evening Standard with 

France-Soir and The Independent with Le Monde. 

These hypotheses echo, to a large extent, those which preceded it, although specific 

relationships are being examined in more depth here. In terms of illustration, 

similarities can be seen between the pairs. Le M onde'8 results are, of course, 

relatively insignificant (see 5.4), but there is a definite pattern in favour of this 

hypothesis with the other two pairs. 

Headline size is not such a clear indication of these relationships, although in 

relative terms, parallels can be drawn between the pairs. Interestingly, all the British 

papers scored more highly than their French equivalents in this area. 

As was suggested above, a comparison of the way papers distributed articles by 

section, shows clearer boundaries along national lines than by type of newspaper. 

Le Monde and The Independent are the only pair in which a resemblance can be 

observed, although even here the pattern is not that similar. It could be suggested 

that expectations ofreaders dictate to some extent where articles should be placed. 

In the French papers, for example, the vast majority of EU-related items were on 

the political pages. The British papers, however, show no such conformity; 

distribution by section is clearly a decision individual to each title. 

That in terms of subject matter, nationality of newspaper would be 

a more significant differential than type of newspaper. 

The results for Week 1 (Charts 13-18) give some support for this hypothesis, for all 

the French papers gave significantly more space to the subject of the EU elections 

in relation to their own country than any of the British titles. Similarly, subjects 

such as agriculture are covered in some depth by the three British papers, but only 

touched on by a single French title, Le Monde. This clear pattern did not, however, 

continue into the second week. While a few similarities can be observed, on the 

whole a variety of subjects were selected for representation. It seems as if the 

dominating factor of a single important theme, such as the elections, is necessary 

before evidence can be seen of a high degree of conformity. 

74 



that the nationality of a newspaper would also prove to be the 

deciding factor in any detectable bias for or against the European 

Union 

Having recognised and accepted the limitations of the qualitative part of the study, 

the results are in fact very interesting. Without exception, the three French articles 

show an even balance between positive and negative phrases, while all three British 

articles show a greater propensity towards the negative side. Clearly, it is far too 

great an assumption to swmise from this tiny sample that British newspapers are 

therefore anti-European Union and French newspapers have a neutral attitude. It 

is, nevertheless, interesting to see that, in reports on similar subject matter, the 

papers should fall into two such obvious groups along national lines. 

6.3 CONCLUDING REMARKS 

The original objectives of this study were twofold: to discover to what extent 

newspapers limit the amount and edit the content of EU information, and to 

discover whetlter nationals of EU member states have access, through tlteir daiIy 

newspapers, to a different quantity and quality of EU infonnation. Comparisons 

have been made between six different newspapers in an attempt to ascertain 

patterns in the way EU-related information is represented, and results show striking 

differences in selection and portrayal of issues and sUbjectivityof content. 

There is clearly wide scope for fi.uther study in this area: it would be worthwhile 

extending the range of newspapers, tlte time periods studied and the member states 

in which those newspapers are produced. Equally, the small sample of articles 

examined for bias, would need to be greatly enlarged before any real conclusions 

could be drawn on the slant which individual newspapers give to their reports on 

tlte European Union. 

It was suggested earlier in this chapter that the tendency of the newspapers 

examined here to adopt a nationa1ist line in their selection and portrayal of material 

was reasonable, in that all newspapers express the interests of their readers. While 

this may be true, is it not also possible that, by perceiving those interests as 

primarily nationalist, newspapers themselves, or, in fact, the 'gatekeepers' who make 

tltese decisions, are defining the public's parameters of opinion and knowledge on 

tlte European Union. 

75 



REFERENCES 

Ardagh,J., 1982. France in the 1980's: the definitive book. London: Penguin. 

Blumler,l, 1983. Communicating to voters: television in the first European 

parliamentary elections. London: Sage. 

Bogart,L., 1985. How V.S. newspaper content is changing. Journal of 

Communication, Spring, 82-90. 

Boyd-Barrett,O., 1977. The collection offoreign news in the national press. In: 

O.Boyd-Barrett et al., Studies on the press. London: HMSO, 1977, pp. 7-43. 

Burgess,S. and G.Edwards, 1988. The six plus one: British policy-making and the 

question of European economic integration. InternationalAffairs, 64, 393-413. 

Capella,P., 1987. Escaping from the grip of capital. New Statesman, 30 October, 

17. 

Curran,J. et al., 1987. The study of the media: theoretical approaches. In: O.Boyd­

Barrett and P. Braham, eds. Media, knowledge and power. Beckenham: Open 

University, 1987, pp. 57-79. 

Driberg,T., 1956. Beaverbrook. London: Weidenfeld and Nicholson. 

Fortin, Y., 1986. The press, radio and television as intermediaries between the 

administration and users in France and Britain. International Review of 

Administrative Sciences, 52, 487-510. 

Freiberg,J., 1981. The French press: class, state and ideology. New York: 

Praeger. 

Galtang,J. and M.Ruge, 1973. Structuring and selecting news. In: S.Cohen and 

J.Young, eds. The manufacture of news: deviance, social problems and the mass 

media. London: Constable, 1973, pp. 62-73. 

Glover,S., 1993. Paper Dreams. London: Jonathan Cape. 

Goodhart,D. and P.Wintour, 1986. Eddie Shah and the newspaper revolution. 

London: Coronet. 

Gray, T., 1992. Europeople. London: Macdonald. 

Great Britain. Central Office of Information, 1971. Britain and Europe: a short 

version of the government's white paper. London: HMSO. 

Great Britain. Central Office of Information, 1983. Britain and the European 

Community. London: HMSO. 

Greenslade,R., 1994. Community service. The Guardian, 18 July, 16. 

Grice,A., 1994. Europe thrown into crisis as Major uses veto. The Sunday Times, 

26 June, 1. 

Guerin,S. and J-L.Pouthier, 1993. La presse ecrite 199211993. Paris: Editions du 

centre de formation et de perfectionnement des jouma1istes. 

76 



Hart-Davies,D., 1990. The house the Berrys built: inside the Telegraph. London: 

Coronet. 

Hartmann,P. and C.Husband, 1972. The mass media and racial conflict. In: 

D.McQuail, ed. Sociology o/mass communications. London: Penguin, 1972, pp. 

435-455. 

Heath,E., 1993. Stop pretending andjoin the rest. The Independent, 27 July, 18. 

History of the European Community, 1984. New Statesman, 18 May, ix. 

Johnson,R., 1990. L'Enrope c'est moi. New Statesman and SOCiety, 22 June, 20-

22. 

Kettle,M., 1986. Being independent still means saying where you stand. New 

Statesman, 21 November, 21. 

Laqeur, W., 1992. Europe in our time: a history. London: Penguin. 

Maclennan,R., 1993. Would it matter if the Independent closed? Marketing, 21 

October, 8. 

Macshane,D., 1992. Two-speed Europe, here oui go. New Statesman and Society, 

25 September, 12-13. 

Marthoz,J-P., 1994. The heavyweight disciple. The European, 10-16 July, 12. 

McQuail,D., 1987. Processes of media effects. In: O.Boyd-Barrett and P.Braham, 

eds.Media, knowledge andpower. Beckenham: Open University, 1987, pp. 80-

107. 

Media moguls take on Europe. 1992. Labour Research, 82(2), 7-10. 

Miller, B., 1990. Hearts and minds. New Statesman and SOCiety, 26 October, 13. 

Murdock,G. and P.Golding, 1978. The structure, ownership and control of the 

press, 1914-76. In: G.Boyce et at, eds. Newspaper history from the 17th century to 

the present day. London: Constable, 1978, pp. 130-148. 

Nash,E., 1994. EU leaders off for island sojourn. The Independent, 20 June, 10. 

Nundy,J., 1993. French press hits hard times and summer slump. The 

Independent, 7 July, 9. 

Porter,H., 1984. Lies, damned lies and some exclusives: Fleet Street exposed 

London: Chatto and Windus. 

Redfem,W., 1983. The press. In: J.flower,ed. France Today (5th ed.). London: 

Methuen, 1983, pp. 205-229. 

Rosengren,Ked., 1981. Advances in content analysis. London: Sage. 

Ruddock,A. and W.ElIis, 1994. Blood on the street. The Sunday Times, 26 June, 

9. 

Shoemaker,P., 1991. Gatekeeping. London: Sage. 

Smart, V., 1994. Stay-aways undermine mandate. The European, 17-23 June, 10. 

77 



Smart, v. and R.Watson, 1994a. The long and rocky road to power. The 

European, 20-26 May, 6. 

Smart, V. and R.Watson, 1994b. The Strasbourg power struggle gathers pace. The 

European, 17-23 June, 12. 

Smith,A.ed., 1974. The British press since the war. Newton Abbot: David and 

Charles. 

Smith,A., 1978. The long road to objectivity and back again: the kinds of truth we 

get in journalism. In: G.Boyce et al., eds. Newspaper history from the 17th century 

to the present day. London: Constable, 1978, pp. 153-171. 

Sutton,M., 1993. France and the Maastricht design. The World Today, January, 4-

8. 

The European/Mori survey. 1994. The European, 13-19.May, 6-7. 

The levels of power, 1984. New Statesman, 18 May, vi. 

Thomson,I., 1989a. The documentation of the European communities: a guide. 

London: Mansell Publishing. 

Thomson,I., 1989b. European Community infonnation provision. Outlook on 

Research Libraries, 11(5), 2-6. 

Thomson,Lord ofMonifeth, 1979. Communication - the new Community 

provision. Aslib Proceedings, 31(9), 418-426. 

Tunstall,J., 1972. News organization goals and specialist newsgatheringjoumalists. 

In: D.McQuail, ed. SOCiology of mass communications. London: Penguin, 1972, 

pp. 259-280. 

Vote for our future, 1994. The Daily Mirror, 9 June, 6. 

Weigall,D. and P.Stirk, eds., 1992. The origins and development of the European 

Community. Leicester: Leicester University Press. 

Winder,R., 1983. The EEC and the media. London: DJE International Public 

Relations Group. 

78 



APPENDICES 

APPENDIX ONE: THE SURVEY INSTRUMENT 

PAPER: Figaro FSoir LeMonde Telegraph Standard Independent 

DAY: Mon Tues Wed Thurs Fri 

DATE: ----- PAGE: ___ _ 

HEADLINE: 

SECTION: . l.News 2.Foreign 3.Political 4.Feature 5.Diary 

6.Editoria1 7.Letters 8.BusinesstFinancial 9.Cartoon 

IO.Miscellaneous 

ILLUSTRATION: Yes No HEADLINE SIZE: 

CM2 (TOTAL): CM2(TEXT): 

SUBJECT: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 

79 



APPENDIX TWO: ORIGINAL FRENCH TEXT 

1. Corrou: un sommet de transition pour les Douze 

2. . .. alors que l'Europe cherche les remedes 

3. Difficile succession a BruxeUes 

4. les grandes decisions internationales 

5. Le poste est beaucoup plus convoite qu'en 1984 

6. IUnion europeene continue d'exercer une reeUe attraction a I'exterieur 

7. La France espere des decisions 'rapides et concretes' 

8. le tour d'horizon habituel sur I'avenir de IUnion europeenne 

9. personne n'attend monts et merveilles du sommet 

10. boudee par les citoyens 

11. les reticence de certains pays 

12. le plus gros de la crise economique est derriere eux 

13. iI faut tenir compte de difficultes techniques 

14. en exhortant a aller de I'avant 

15. presque pame d'une famille qui ne demande qu'a s'agrandir 

16. les brumes de Maastricht, ou eUe a failli se perdre 

17. L'agenda ... ne sera pas, en revanche, tres different des precedents 

18. onze travaux ... qui ont un peu decu dans la mesure ou I'on reste en deca de ce 

que I'on aurait pu esperer 

19. I'importance que son actuel titulaire lui aura donnee 

20. la reconnaissance de la majorite pour les avancees essentieUes 

21. le ressentiment des 'eurosceptiques' qui ont fait de la Commission I'objet de leur 

detestation 

22. Paris lui reproche une presidence de IUnion ratee en 1991 

80 



,--------------- -

" 

-, 

),. 

" 




