
This item was submitted to Loughborough's Research Repository by the author. 
Items in Figshare are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

From multinationals to business tycoons: media ownership and journalistic
autonomy in Central and Eastern Europe

PLEASE CITE THE PUBLISHED VERSION

http://dx.doi.org/10.1177/1940161212452449

PUBLISHER

SAGE © The Author

VERSION

AM (Accepted Manuscript)

PUBLISHER STATEMENT

This work is made available according to the conditions of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-
NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) licence. Full details of this licence are available at:
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/

LICENCE

CC BY-NC-ND 4.0

REPOSITORY RECORD

Stetka, Vaclav. 2019. “From Multinationals to Business Tycoons: Media Ownership and Journalistic Autonomy
in Central and Eastern Europe”. figshare. https://hdl.handle.net/2134/22386.

https://lboro.figshare.com/
http://dx.doi.org/10.1177/1940161212452449


 

1 

 

From multinationals to business tycoons: media ownership and journalistic 

autonomy in Central and Eastern Europe 

Václav Štětka 

University of Oxford 

 

Abstract: 

This article presents a comparative analysis of the changing patterns of media ownership in ten new 

EU member states from Central and Eastern Europe, and discusses the implications of these processes 

for media freedom and autonomy. Briefly outlining the history of internationalization of CEE media 

markets, it argues that the presence of Western-based multinational companies on the CEE media 

markets has been recently diminishing rather than further growing. In addition, a different type of 

actor has been gaining prominence on the CEE media map, unspotted or largely overlooked in most 

previous analyses, namely local business elites acquiring stakes in news media. Combining secondary 

sources and field interviews with media experts and practitioners, this study explores the various 

practices of business and political instrumentalization of media by their local owners, often resulting 

in a constrained editorial independence and increasing intertwinement of the systems of media, 

politics and economy in the region. 

Keywords: media ownership; de-Westernization; media autonomy; media systems; 

instrumentalization; business tycoons 

 

 

 

 



 

2 

 

Introduction
1
 

The so-called phone hacking scandal which erupted in the United Kingdom in July 2011, 

following the revelation of illegal work practices among journalists from the tabloid News of 

the World, has sparked vivid debates about journalistic ethics, respect for privacy and tabloid 

culture in general.
2
 However, apart from the public outrage over the unscrupulous behaviour 

of journalists hacking phone conversations of victims of criminal and terrorist acts, another 

thorny issue has been exposed in this controversy, namely the problem of concentrated media 

ownership and its impact on the democratic public sphere. The name of Rupert Murdoch, 

Chairman and CEO of the News Corporation, whose subsidiary News International had been 

publishing the News of the World until its closure on 10 July, was – yet again – brought into 

the spotlight, and his influence over British politics and public life in general became subject 

of unprecedented criticism, with journalists, intellectuals and politicians calling for an end to 

Murdoch’s empire in Britain, which, apart from the newspapers the Sun, the Times and the 

Sunday Times, includes a 39 per cent stake in the digital pay-TV platform BSkyB.
3
 The 

Labour Party leader Ed Miliband has publicly demanded that Murdoch’s empire “be 

dismantled” on the grounds that the media mogul is allegedly exercising “too much power 

over British public life”.
4
 Summing up the concerns about concentrated media power in the 

hands of one person who doesn’t hesitate to use it to advance his own political agenda and 

business interests, the Guardian commentator Will Hutton proposed it was high time to “start 

thinking harder about capitalism, ownership, the media and democracy”.
5
 

The topicality and applicability of this call certainly goes beyond the UK borders as 

well as beyond the particular case of Rupert Murdoch and the News Corporation. It can be 

argued that while in some Western European countries these issues have only recently started 

to spill out from the academic to the general public discourse, in other parts of Europe they 

have been part and parcel of everyday political battles and public debates for many years. 



 

3 

 

This is indeed true in most Central and Eastern European countries (CEE), where processes 

of democratic consolidation, the introduction of market capitalism and struggles for 

independent and pluralistic media environment went hand-in-hand after the fall of 

communism in 1989 (see Sparks 1998; Gross 2002; Jakubowicz 2006). Following the 

liberalization of media markets and privatization of previously state- or Communist Party-

owned outlets, most CEE media have been institutionally separated from government or 

political structures; nevertheless their former political dependence was often quickly replaced 

by dependence on market mechanisms, imposing new forms of control and constraints on 

their autonomy and democratic performance. With the market being notoriously interlocked 

with the state and political actors in many post-communist CEE countries, particularly in the 

early stages of transformation, news media have often found themselves under combined 

pressure from both political elites and economic forces, often leading to the establishment of 

a system of “paternalist commercialism” in the media (Splichal 2001: 51). While there have 

certainly been notable differences in velocity, extent and outcomes of media systems 

transformation among particular CEE countries (see Gross 2002 or Jakubowicz 2006 for a 

comprehensive analysis), from an overall perspective the news media in Central and Eastern 

Europe have only rarely managed to achieve full autonomy from constraining forces of other 

social subsystems, particularly politics and economy (Jakubowicz and Sükösd 2008). In the 

language of neo-functionalist sociology, the process of “structural differentiation” of news 

media (Alexander 1981) has largely been inhibited, contrary to the hopes raised at the time of 

the regime change when the development of the CEE media systems was predominantly 

anticipated and pushed to imitate the Western liberal model, however idealised it might have 

been in the eyes of policymakers and media practitioners. Nevertheless, it had been generally 

expected that the above-quoted idiosyncrasies of the transformation phase would be 

overcome in the long run, and that the continuing processes of internationalization, 



 

4 

 

globalization and Europeanization, affecting the ownership structures, media policies as well 

as norms and standards of journalistic profession, would contribute to greater autonomy of 

media organisations and to further advancing of the process of differentiation, in line with 

some theoretical observations foreseeing global convergence of media systems – although not 

necessarily a straightforward one – towards the liberal model (Hallin and Mancini 2004: 294–

295). 

In this paper, some of these predictions and expectations are confronted with the 

empirical reality of CEE media markets at the beginning of the third decade of their post-

communist evolution. The comparative analysis, conducted as part of the broader research 

project Media and Democracy in Central and Eastern Europe,
6
 looks at the ten CEE countries 

which have joined the European Union since 2004 – Bulgaria, Czech Republic, Estonia, 

Hungary, Latvia, Lithuania, Poland, Romania, Slovakia and Slovenia – and focuses at 

changing patterns of  media ownership in these markets, which have in the last several years 

been marked by gradual withdrawal of foreign media investors and an increasing 

involvement of local business elites in the news media sector. Following the description of 

the most important ownership changes in the recent past, the article further examines various 

practices of business and political instrumentalization of media by their local owners, and 

discusses their implications for media autonomy and consolidation of democracy in Central 

and Eastern Europe. 

In terms of research methodology, the article combines an analysis of secondary 

sources, mainly corporate websites, industry yearbooks and news articles, with information 

extracted from a set of 272 semi-structured elite and expert interviews, including interviews 

with media experts, activists and practitioners, conducted between 2010 and 2011 in all the 

ten countries in the sample. Following a criterion of “functional equivalence” (Hofstede 



 

5 

 

1998: 24), the selection of interviewees aimed to achieve a comparable mix of media outlets, 

institutions and types of informants in each country (see also Hanitzsch and Mellado 2011).
7
  

  

Internationalization of CEE media ownership – and its discontents 

Even though this analysis mainly concentrates on recent changes in CEE media ownership 

structures, it cannot be understood outside the historical context of the development of post-

communist media markets, which have been significantly shaped by inter- and transnational 

actors and forces in the course of the last twenty years. It can be indeed argued that until very 

recently the dominant narrative describing the transformation of CEE media markets has been 

the narrative of Westernization and globalization. Many reports and studies have mapped the 

presence of foreign investors and particularly transnational corporations, which have since 

1990 started entering and subsequently conquering developing media markets across the 

region (European Federation of Journalists 2003; Hrvatin and Petković 2004; Huber 2006). It 

is perhaps less stressed that the pace but also scope of ownership internationalization was not 

uniform, and unfolded depending on different privatization models, regulatory frameworks as 

well as the general course of political and economic transformation in particular countries. 

The influx of foreign investment into the Central and Eastern European media markets came 

fastest and with biggest intensity in countries which adopted the most liberal media 

legislation and which were, at the same time, perceived as more economically promising and 

politically stable (Gross 2002). On the other hand, in countries where privatization was either 

more carefully regulated, or hampered by political elites, foreign media companies usually 

started playing a more significant role only in the later stages of transformation, and often 

only in selected parts of the media landscape. Prime examples of the first type of countries 

are Hungary and the Czech Republic, where the majority of print media was transferred into 



 

6 

 

foreign hands within the first couple of years of transformation, following the process of 

“spontaneous privatization” of newspapers which, due to the absence of proper regulatory 

framework, were usually taken over by their own editorial teams at virtually no costs and 

then quickly sold to foreign investors (Downing 1996; Sparks 1998).  

Other countries have, however, opted for different privatization models, and imposed 

restrictions concerning the amount of foreign ownership. This was the case of Poland, where 

privatization of print press was regulated by a government-established commission which 

supervised the transfer of ownership of almost two hundred newspapers and periodicals, 

many of which were given to editorial teams (Klimkiewicz 2004: 373). Foreign ownership in 

broadcasting media was limited to 33 per cent of shares (raised to 49 per cent in 2004), which 

had arguably put the interests of potential foreign investors off, and their presence on the 

television market has until this day been rather limited. A similar cap on foreign ownership, 

but this time extended to any media enterprise, was effective between 1994–2001 in 

Slovenia, too. Apart from that restriction, the lower presence of foreign investment on the 

Slovenian press market has been attributed to the fact that most outlets turned out to be 

profitable, so there was no need to seek external investors, contrary to many other CEE 

countries (Hrvatin and Kučić 2004). 

In the case of the Baltic countries, which have all gone through a more or less similar 

process of spontaneous privatization of print media as their Central European counterparts 

(Balcytiene 2009), the coming of foreign investors in the news press markets was more 

delayed and, with the exception of Estonia, it did not result in their overwhelming dominance 

as in Hungary or the Czech Republic. The reasons for either the delayed or no entry have 

primarily been seen in the limited size and slow development of advertising markets, making 

the investment in an unknown territory too risky a business (Nagla and Kehre 2004). Finally, 

Bulgaria, Romania, and to an extent also Slovakia, experienced rapid privatization of the 



 

7 

 

press but relatively slow inflow of foreign investment, which can be attributed particularly to 

the tumultuous political and economic situation in the first years of transformation (Popova 

2004; Coman 2010; Fulmek 2000).  

In other words, the development of ownership internationalization of news media 

sectors in Central and Eastern Europe did not follow a universal pattern, and its outcomes 

displayed important differences across the regions. Rather than being swallowed by a sudden 

and all-encompassing invasion, local media outlets became part of the transnational media 

industries in a gradual, trial-and-error process which, apart from success stories, also saw 

many flops and changes of ownership within the first decade of transformation. Many of the 

initial “conquistadors”, including Western media tycoons like Robert Hersant, Silvio 

Berlusconi, Robert Maxwell or Leo Kirch, had withdrawn from some or all of the CEE 

markets by mid-1990, either because of unfavourable market results, or because of the “non-

standard entrepreneurial environment, absence of legal guarantees [or] corrupt business 

practices” (Splichal, 2001: 50), while others have either been smarter, luckier, or simply 

managed to better learn “the game of political capitalism”, as Colin Sparks has called the 

interweaving of market and politics in countries in transformation (Sparks1999: 42). In some 

countries, foreign ownership thus grew to dominate both print and broadcasting markets by 

the end of 1990s (Bulgaria, Czech Republic, Estonia, Hungary, Slovakia), whereas in other 

ones foreign-owned companies managed to assume market leadership only partly – in print 

(Poland) or the broadcasting sector (Latvia, Lithuania, Romania, Slovenia). 

The reactions to foreign investors’ arrival to the CEE news markets were certainly not 

unanimous either, and have displayed a mixture of hopes and concerns, with the latter ones 

arguably getting an edge of the former ones in the course of time. The established Western 

corporations were, first and foremost, expected to provide a much needed financial injection 

and to transport their technologies, know-how and managerial practices in order to elevate the 



 

8 

 

standards of the CEE news media production (Peruško and Popović 2008; Lauk 2008). As 

Slavko Splichal noted:  

“In many countries in East-Central Europe it was argued that without foreign investment into 

the media it would have been impossible to improve newsprint and printing quality, 

modernize editorial offices, and most importantly, to establish and equip radio and television 

stations.” (Splichal 2001: 46).  

While these “material” expectations have largely been fulfilled, the hopes related to the 

transporting of the Western professional journalistic culture have in many cases been met 

with disappointment. The unabashedly profit-seeking orientation of most international 

investors, manifested by the quickly spreading commercialization and tabloidization of their 

news media across the region, has visibly overshadowed the attempts to nurture quality 

journalism and safeguard journalistic independence, which has often been compromised in 

exchange for government protection and political favours (Sparks 1998; Gross 2002). As 

Balcytiene and Lauk have pointed out with respect to the Norwegian media conglomerate 

Schibsted, owner of the leading Estonian daily Postimees and many other titles,  

 “While Schibsted AS is regarded as a standard-setter of good journalistic practice and 

freedom of expression in Norway, the organisation does not show any interest in these issues 

in the Estonian media. Schibsted has not invested either effort or resources in introducing the 

excellent journalistic standards that they so strictly follow in their home country to its 

overseas media outlets” (Baltyciene and Lauk 2005: 101).” 

Adopting an even more critical tone, the European Federation of Journalists stated in its 2003 

report that “strong indications that aggressive commercial policies are being pursued [by the 

transnational corporations] at the expense of journalistic standards, threatening pluralism and 

undermining journalists’ professional and social rights” (European Federation of Journalists, 

2003: 4). In addition, many reports and analyses since the late 1990s have reported an 



 

9 

 

increasing concentration of media markets dominated by foreign investors. In the sector of 

local and regional press, this process has sometimes resulted in an effective duopoly, as in 

Poland or Hungary, or even monopoly, as in the Czech Republic or Slovakia (Dobek-

Ostrowska and Głowacki 2008). 

 

The changing tides: de-Westernization of CEE media markets? 

As some of the above-quoted concerns illustrate, the discussions about CEE media ownership 

have in the past been very much framed by the notion of an ever-increasing dominance of 

transnational corporations, and have ever more focused on the negative aspects of their 

impact on the local media cultures. Such perspective could not but create an impression that 

locally owned media would enable for higher quality journalism and consequently provide a 

better service to democracy, if only they got a chance to break through what the European 

Federation of Journalists once called “encroachments of Western media groups” (European 

Federation of Journalists 2005: 7).  

Recent developments across the CEE media markets however indicate a notable 

change of the empirical background against which the debates about Western versus local 

media ownership have taken place so far. While Western-based transnational companies had 

indeed held significant or even dominant stakes in news media across Central and Eastern 

Europe in the early 2000s, their undisputed position had begun to slowly erode towards the 

second half of the decade, as a number of investors decided either to sell their stakes in some 

of the media outlets, or to leave the region entirely. It is possible to detect the beginning of 

this wave of departure of foreign capital roughly around the year 2006, when the British-

based Mecom Group, shortly after it had acquired the Norwegian publisher Orkla, sold its 

media stakes in Lithuania (dailies Kauno Diena and Vilnius Diena) to local private equity 



 

10 

 

group Hermis Capital. Since then, every year has witnessed a withdrawal of at least one 

international media player from a CEE country in place of a local owner. In 2007, the 

German publisher Verlagsgruppe Handelsblatt sold back the 50 per cent of shares it held in 

the Bulgarian publishing house Economedia to its Bulgarian co-owners and founders, Ivo 

Prokopiev and Philip Harmandjiev, and a year later it sold its acquisitions in the Czech 

Republic and Slovakia – publishing house Economia, encompassing a number of financial 

papers and B2B magazines – to the Czech entrepreneur Zdeněk Bakala. Following the 

dramatic impact of the 2008 economic crisis on advertising markets in the Baltic countries, 

the Swedish-based Bonnier decided to fold up its business in Latvia in 2009 and sell one of 

the country’s largest publisher of daily press, Diena Group, to the Rowland family in 

England, which in turn sold 51 per cent of the shares to the Latvian businessman Viesturs 

Koziols. In the same year, the British-based Northcliffe International left Slovakia, having 

sold the national daily Pravda to local investors. The years 2009 and 2010 saw the departure 

of News Corporation from free-TV business in Poland (where it used to run small a cable 

station TV Puls), Latvia (the market leader LNT and a regional channel TV5 were sold to 

local media entrepreneur Andrejs Ekis), Bulgaria (the leading channel bNT was sold to CME) 

as well as Serbia. In 2010, Germany’s third largest publisher and one of the pioneers of the 

Eastern European print market invasion, the WAZ-Mediengruppe, decided to leave most of 

the Balkan region (with the exception of Macedonia). In Romania, Medien Holding, the 

publisher of the dailies Romania Libera and National, was purchased by Dan Adamescu; in 

Bulgaria the Newspaper Group Bulgaria went into the hands of two local businessmen, 

Ognyan Donev and Lyubomir Pavlov. Ringier followed suit in Romania the same year, 

having sold its shares in the Evenimentul zilei daily and Capital weekly to Bobby Paunescu; 

however, it still continues to publish the tabloid Libertatea, as well as a number of 

magazines. In summer 2011, Mecom sold its shares in Polish Presspublica (publisher of the 



 

11 

 

country’s fourth biggest daily Rzeczpospolita) to Polish businessman and film producer 

Grzegorz Hajdarowicz, and the Swedish publisher Metro International sold its Hungarian 

operations – the country’s most circulated paper Metropol – to Hungarian-owned company 

Megalopolis Media, which is going to continue publishing it as a franchise.  

In summary, the presence of transnational companies on CEE news media markets – 

although certainly still significant overall, particularly in the television sector – has grown 

visibly thinner in the last five or six years, as the empty circles in the Table 1 illustrate. 

Borrowing a term coined by James Curran and Myung-Jin Park over ten years ago (Curran – 

Park 2000), it makes it therefore possible to argue that the CEE markets have been currently 

undergoing a period of de-Westernization of media ownership, following a similar process 

which has been documented in the area of audiovisual flows in the region (see Štětka 2012).   

Tab. 1: Transnational media corporations in Central and Easter European news media markets 2006 – 

2011 (companies with at least 50% ownership shares) 

  

 

H
o

m
e 

b
a

se
 

B
u

lg
ar

ia
 

C
ze

ch
 R

ep
. 

E
st

o
n

ia
 

H
u

n
g

ar
y
 

L
at

v
ia

 

L
it

h
u

an
ia

 

P
o

la
n

d
 

R
o

m
an

ia
 

S
lo

v
ak

ia
 

S
lo

v
en

ia
 

Print media (national + regional) 

WAZ GER ○   ●    ○   

Verlagsgruppe Passau GER  ●     ●  ○  

Rheinische Post GER  ●     ●  ●  

Axel Springer 
a
 GER    ●   ●    

Verlagsgruppe Handelsblatt GER ○ ○       ○  

Ringier 
a
 SWI  ●  ●    ● ●  

Metro International SWE  ○  ○       

Bonnier SWE ●   ●  ○ ● ●   ● 

Schibsted NOR   ●   ●     

Mecom 
b
  GBR       ○ ○    

Northcliffe International UK    ●     ○  

Styria Verlag  AUT           ● 

Television (national) 

MTG SWE ● ● ● ● ● ●    ● 

CME USA
 c
 ● ●      ● ● ● 

News Corp. USA ○    ○  ○    

RTL (Bertelsmann) GER    ●       

ProSiebenSat1/ SBS 
d
 GER     ●    ●   

Schibsted NOR   ●        

Legend: ● ownership by October 2011  ○ left between 2006-2011 



 

12 

 

a
 since 2010 operating as Ringier Axel Springer Media in several CEE countries 

b 
until 2006 Orkla Media (Norway) 

c
 officially the company is registered in Bermudas; however its founder and main shareholder is Ronald Lauder, 

U.S. entrepreneur. 
d 
ProSiebenSat.1 acquired SBS Broadcasting in 2007; the company is majority owned by private equity firms 

KKR and Permira 

 

Sources: corporate websites; own research 

 

 

There were manifold reasons for the above summarised withdrawals of some of the foreign 

corporations from the CEE markets. Arguably one of the most important ones has been the 

economic crisis which hit the media in the CEE region in the last couple of years and caused 

the sharp fall of advertising revenues in many countries, particularly in print media, which 

had already been coping with a long-term decline of circulation; this was for example the 

ultimate reason why Bonnier left Latvia in 2009.
8
 Internal factors like re-structuralizing of the 

core company or shifting of the business strategy could have played an important role, too – 

examples being the departure of Verlagsgruppe Handelsblatt from Central and Eastern 

Europe, which was reportedly caused by a split among its owners, members of the von 

Holtzbrinck family,
 9

 or the decision of News Corporation to abandon its free-TV operations 

in the region and concentrate on pay-TV business instead.
10

 However, in some cases it was 

not just the recession or sole market development to have been blamed for the unsatisfactory 

economic results of the foreign-owned media in the CEE region, but allegedly also the 

increasing inability to compete in an environment ruled by other-than-market rules. In a 

newspaper interview published in August 2010, the CEO of the WAZ Media Group Bodo 

Hombach explained that the reason for the pull-out from Romania and Serbia (soon followed 

by Bulgaria in late 2010) was the “unfavorable business climate” caused by “widespread 

abuse of power” in the region. According to Hombach, “the close intertwining of oligarchs 

and political power is poisoning the market,” leading to the diminishing of free market 

competition in the South European media sector.
 
As Hombach put it,  



 

13 

 

“Oligarchs in the Balkans are buying ever more often newspapers and magazines in order to 

exert political influence, not in order to win money. We cannot stand up to such market-

destroying competition”.
11

 

Regardless of whether this was the true reason behind WAZ’s pull-out from the three Balkan 

countries, or an attempt to find a scapegoat for the poor economic performance of its titles, 

the CEO pointed to a phenomenon which has been repeatedly confirmed by practitioners as 

well as academics, and whose importance goes well beyond the borders of the Balkan region, 

characterising many of the Central and Eastern European media systems of today. That 

phenomenon concerns growing number of investments by local business elites into news 

media outlets, which are then often used as instruments to promote business or political 

interests of these entrepreneurs. In other words, parallel to the diminishing of foreign capital 

in favour of domestic media investments, there is a rising prominence of local owners with 

other-than-media background, whose main areas of business activities – and thereby primary 

sources of profit – lie outside the media sector. 

 

 

Business elites into media moguls: business as (un)usual? 

This type of media ownership has certainly not been unknown in Europe, particularly in the 

southern part of the continent. Adopting the term “non-media diversifiers”, defined as “non-

media financial interests and businesses from, at first sight, unrelated sectors”, Peter 

Humphreys argued that they “were to be found most thickly on the ground in countries where 

established media interests were weaker and where they were therefore presented with a 

relatively open field” (Humphreys 1995: 209); that is, in countries like France and 

particularly Italy, rather than in Germany or the UK. Describing the type of ownership 



 

14 

 

commonly found in Greece or Italy, Jeremy Tunstall and Michael Palmer (1991) spoke of 

“media/industrialist moguls”, understood as “entrepreneurs who are primarily captains in 

some other industrial field, but in addition own and operate major media interests” (Tunstall 

and Palmer 1991: 105-106). These entrepreneurs were juxtaposed by Tunstall and Palmer 

against the “pure” or “classic” type of media moguls (well known in the history of Western 

journalism as “press barons”) who confine their business activities largely to the media 

sector. Other authors have used terms like “tycoons” (Mazzoleni 1991) or simply 

“industrialists” (Hallin and Papathanassopoulos 2002; Hallin and Mancini 2004, Leandros 

2010), referring very much to the same type of actors – rich and powerful individuals running 

their own media empires as a side-business and often exercising considerable influence on 

the domestic political scene. 

Looking at the current situation in the new EU members states from Central and 

Eastern Europe, it is possible to spot the presence of at least one such figure in almost every 

country, with the exception of Slovenia (where local media ownership tends to be 

concentrated in the hands of state-controlled funds and companies) and Estonia.  The Table 2 

provides an overview of the most prominent industrial and financial tycoons, assessed either 

by their position among local business elites or by the significance of their media 

investments.  

 

 

 

 

 



 

15 

 

Tab. 2: Main CEE business tycoons involved in news media sector (2011) 

Country Name Main company 

(majority 

owner / CEO) 

Main area(s) of business Media ownership (main media 

outlets) 

Bulgaria  Sasho 

Donchev 

Overgas  gas distribution Sega (national daily) 

Czech 

Republic  

Zdeněk 

Bakala  

New World 

Resources 

coal mining, coking plants, 

energy production and  

distribution 

Hospodářské noviny (business daily) 

Ekonom (business weekly) 

Respekt (political weekly) 

Several B2B magazines 

 Petr Kellner  PPF Group private equities, 

real estate, insurance, banking 

Euro (business weekly)
a
 

 Tomáš 

Chrenek 

Moravia Steel 

Agel 

steel production; health care TV Barrandov (national digital TV 

channel) 

Hungary  Gábor Széles  Videoton 

Ikarus 

TV sets + electronics 

production 

bus production 

Magyar Hírlap (national daily) 

Echo TV (business channel) 

 

Latvia  Aivars 

Lembergs 

Ventspils 

Group 

oil production + distribution Neatkariga Rita Avize (national 

daily)* 

 Viesturs 

Koziols  

Tritan real estate development ; city 

planning 

Diena (national daily) 

Lithuania  Bronislovas 

Lubys  

(†2011)
 b
 

Achema Group chemical industry, hotel 

management, financial 

operations 

Lieuvos zinios (national daily) 

Baltijos TV 

RC2 (radio station) 

 Darius 

Mockus  

MG Baltic investments; 

beverage industry, retail of 

clothing, real estate 

LNK (national TV) 

Alfa.lt 

UPG Baltic (publishing) 

Poland  Zygmunt 

Solorz-Żak  

PTE Polsat 

Polisa 

Invest Bank 

Elektrim 

Polkomtel 

pension funds; insurance; 

banking; energy; telecommuni-

cations 

TV Polsat (national free TV + 12 

other channels) 

Cyfrowy Polsat (pay TV) 

Romania  Dan 

Voiculescu  

GRIVCO 

group 

trade, media, energy, industry 

and services 

Antena (national TV) 

Jurnalul Naţional (national daily) 

Gazeta sporturilol (national daily) 

 Dinu Patriciu Rompetrol 

Group (until 

2007) 

petrochemical industry, 

refineries; real estate, banking 

Adevǎrul (national daily) 

Click! (national daily) 

 Sorin Vântu  

 

Realitatea-

Caţavencu 

Trust 

real estates, media, insurance, 

banking 

Realitatea (national TV) 

several niche television channels 

and FM radio stations 

Slovakia  Patrik Tkáč 

& Ivan 

Jakabovič 

J&T Group banking,  real estate, corporate 

investments, services 

TV JOJ (national TV) 

JOJ Plus (cable TV) 

Pravda (national daily)
 c
 

a 
sold in November 2011 to Czech businessman Milan Procházka 

b 
the majority stake in the Achema Group continues to be held by Lubys’s wife Lyda Lubiene 

c 
ownership not officially admitted 

 

Sources: own research; corporate websites 

 



 

16 

 

A common denominator of most of these figures is that they belong to the wealthiest people 

in their respective countries or even in the whole CEE region. The Czech financial tycoon 

Petr Kellner  currently tops the ranking of CEE billionaires, with an estimated wealth of $9.2 

billion, earning him a 97
th

 place on the Forbes list of world’s richest people in 2011.
12

 

Zygmunt Solorz-Żak, the Polish entrepreneur who is the only man in the table not to have 

expanded to media from other sectors of industry, but building his business empire from his 

successful TV operations, was ranked 488
th

 ($2.4 billion). The former CEO of Rompetrol 

Group and publisher of Romania’s most circulated newspaper, Dinu Patriciu, was placed 

540
th

 ($2.2 billion),
13

 while another Czech, the “coal baron” Zdeněk Bakala, occupied the 

595
th

 spot ($2 billion).
14

 But even outside of the Forbes list, other tycoons are not exactly 

poor relatives: Bronislovas Lubys, chairman of the Achema Group, was reportedly the richest 

man in Lithuania;
15

 and Gábor Széles, Aivars Lembergs, Dan Voiculescu and Sorin Ovidiu 

Vântu as well as Patrik Tkáč and Ivan Jakabovič are all estimated to be among the Top 5-10 

richest people in their countries. 

The type and extent of their media operations differ considerably – some of them, like 

Bakala, Patriciu, Solorz-Żak or the Latvian businessmen Aivars Lembergs and Viestrus 

Koziols, keep their portfolio within one media sector, while others are expanding diagonally, 

combining ownership of broadcasting media with publishing activities. In several cases, the 

ownership relations are not transparent to the public, and some of these tycoons officially 

deny having any stakes in particular outlets, but independent observers and the journalistic 

community have repeatedly pointed to their existence; this concerns particularly Lemberg’s 

relationship to the publishing house Mediju Nams and its flagship Neatkariga Rita Avize 

(Örnebring 2011), or the proprietary links of the J&T company, belonging to the two Slovak 

tycoons Jakabovič and Tkáč, to the daily Pravda.
16

 Unsurprisingly, this problem extends well 

beyond the above quoted list of owners, as the lack of media ownership transparency counts 



 

17 

 

as one of the most notorious features of CEE media systems (Hrvatin and Petković 2004). A 

particularly palpable example of this problem represents the ownership of the New Bulgarian 

Media Group, the largest media house in Bulgaria, which is officially in the hands of Irena 

Krasteva, however the real owner is believed to be Tsvetan Vasilev, majority owner of the 

Corporate Commercial Bank, which has financed the establishment of the New Bulgarian 

Media Group and its subsequent purchase and operation of all the media outlets.
17

 

From the research perspective of this study, even more important is the involvement 

of these tycoons in political life and their formal or informal links to politicians and political 

parties. As a number of researchers have pointed out in relation to the South European 

industrialists, these kinds of actors often nurture political alignments, or even aspire to their 

own political career. Tunstall and Palmer speak in particular of a “distinctive Italian school of 

political moguls” (Tunstall and Palmer 1991: 113), with the figure of Silvio Berlusconi as an 

ultimate example of the latter version of a media mogul-turned-politician. While there is 

arguably nobody comparable to the Italian Prime Minister in contemporary Central and 

Eastern Europe – the person who earned himself a label of “Slovak Berlusconi”, the former 

Minister of Culture (2003–2004) and ex-CEO of TV Markíza Pavol Rusko, is long history – 

most of the above listed business elites can be safely ascribed distinct political affiliations, 

which manifest themselves either by being active members of political parties and running 

for public office, and/or through political sponsorship. Of the names listed in the Table 2, 

representatives of the former category include Aivars Lembergs, Mayor of Latvia’s second 

biggest city of Ventspils and the 2006 Prime Minister candidate for The Union of Greens and 

Farmers party, which he continues to support; Dan Voiculescu, Chairman of the Romanian 

Humanist Party (now Conservative Party) and senator since 2004; or Dan Costache Patriciu, 

member of the National Liberal Party of Romania and an MP until 2003. 



 

18 

 

Other tycoons engage in political sponsorship instead of chasing public offices. 

Before the 2010 Czech Parliamentary elections, Zdeněk Bakala for example openly divided 

28.5 million CZK (about 1.7 mil. $) among three political parties which subsequently formed 

a centre-right coalition government. On the day of the elections, Bakala himself wrote a 

commentary in his flagship daily Hospodářské noviny, endorsing the political Right, and 

thereby the parties he supported financially. Gábor Széles, since 2005 the owner of the 

influential daily Magyar Hírlap, which he turned from an originally liberal to a right-wing 

daily, has been sponsor of the right-wing party Fidesz, which in 2010 achieved constitutional 

majority in the Hungarian Parliament.
18

 In other cases, however, political linkages of tycoons 

are not openly displayed but yet remain a “public secret”; this might be the case of the men 

behind the Slovak investment group J&T, Patrik Tkáč and Ivan Jakabovič, who have been 

closely associated with the former governing party SMER and its leader and ex-prime 

minister Robert Fico,
19

 or the Latvian tycoon Viestrus Koziols, who was publicly perceived 

as a supporter of the party Par Labu Latviju (“For a Good Latvia”) – the so-called “oligarch 

party” – in the 2010 elections.
20

 

 

Editorial interferences and types of instrumentalization: journalism at risk? 

The crucial questions surrounding this type of media ownership of course concern the 

motivation of the business elites for investing in the media, and the way they manage their 

outlets, particularly with respect to editorial autonomy. These questions seem to be most 

relevant in cases of print media which are very often money-losing business, especially in 

times of economic recession and the decline of advertising market which the countries of 

Central and Eastern Europe witnessed between 2008-2009. As it has been argued by other 

observers (Gross 2008; Coman 2010), because of their core business interests lying 



 

19 

 

elsewhere, the tycoons don’t necessarily need to follow the classical business model and keep 

their media profitable as they are able to subsidise them from sources generated by other-

than-media companies in their portfolio. Therefore, rather than seeking profit, they are often 

seen as using their media in order to exercise public influence and to advance their business 

and political goals.  

Again, it is possible to trace parallels to Southern European media systems here. 

According to Mazzoleni (1991), the Italian moguls have always considered particularly daily 

press “a strategic investment” and a way of getting closer to the political parties. The tradition 

of industrial tycoons using their media as political weapons, embodied in the popular phrase 

“give me a ministry or I will start a newspaper”, has allegedly been long established in 

Greece, too (Hallin and Papathanassopoulos 2002: 178). Hallin and Mancini use the term 

“instrumentalization” to describe “the control of the media by outside actors–parties, 

politicians, social groups, or economic actors seeking political influence, who use them to 

intervene in the world of politics” (Hallin and Mancini 2004: 37) and treat it as one of the 

significant features of the whole Mediterranean (or, as the authors name it, “polarized-

pluralist”) model of the relations between media and political systems, as opposed to the two 

other models they identified in their seminal book —the North American (“liberal”) and the 

North/Central European (“democratic-corporatist”) model – which are, among others, 

characterized by a relatively higher level of journalistic autonomy.  

The evidence from Central and Eastern Europe suggests that there are various types of 

instrumentalization of news media by local business elites, stretching from “pure” business 

PR to direct and open attacks on political or business opponents. At the same time, each of 

these types entails a different level of editorial interference by the proprietors. The first type 

of instrumentalization, namely the publishing of information which promotes the owner’s 

other business, might well be the most frequent one, although hard proof of these practices is 



 

20 

 

difficult to find. However, the interviews conducted as part of the MDCEE research project 

indicate that the journalistic community is quite certain of its existence. According to one 

Czech journalist’s opinion,  

“It is clear that commercial TV is built on the principle to make money, and if it has a 

particular owner, they have their interests they follow /.../ You need to have a product which 

appears to be the most credible one, and only through this product you can – once in a while – 

leak information which is useful for your business. It is clear that the one who owns such a 

medium will use this opportunity once in a while.”   

(editor of a commercial TV, the Czech Republic) 

Another type of instrumentalization concerns the use of media to cover-up corruption 

scandals involving the owners and to divert attention from (or to defend against) criminal 

charges or any other type of negative publicity. This appears to be the case of the Latvian 

oligarch Aivars Lembergs, whose Ventspils Group bought the publishing house Mediju Nams 

(and with it the second-largest paper Neatkarige Rita Avize) in 1998 allegedly to have his 

own publicity channel after the journalists from Diena had started digging into his dubious 

business activities and uncovering his corruption cases.
21

 Similar strategies have been 

ascribed to some of the Romanian moguls, particularly to Dan Voiculescu, a former agent of 

the communist secret police Securitate, who had been charged with money laundering and 

other corruption practices in the past; or Sorin Ovidiu Vântu, according to some observers 

“one of the most controversial businessmen in Romania” (Coman 2010: 588), who has also 

had a history of criminal prosecution.  

Promoting and protecting political or business allies, and, conversely, suppressing 

opponents or competitors, has been yet another strategy employed by some of the CEE media 

owners, thereby putting pressure on editorial autonomy. In Slovakia, shortly before the 2010 



 

21 

 

general elections, a reporter of the J&T-owned TV JOJ was suspended for preparing a critical 

report revealing controversial financing of the ruling party SMER. The report was not aired, 

allegedly on a direct order from one of the two J&T owners, Ivan Jakabovič.
22

 Journalists at 

the third most watched Slovak private television station, the news channel TA3, belonging to 

the advertising mogul Ivan Kmotrík, have been systematically instructed by their 

management on which particular people and companies to promote/suppress in the news, 

depending on their personal or political allignments or whether they were advertising on the 

channel.
23

 The Czech billionaire Peter Kellner has been reported to have interferred with the 

editorial policy of his business weekly Euro on several occasions, ultimately leading to 

departure of the editor-in-chief Petr Léko, together with over a half of the staff, after Kellner 

had demanded that PR material promoting a politician from the ruling party ODS be 

published (Hvížďala 2011: 215). 

Arguably the crudest cases of political instrumentalization are observed in the Balkan 

countries, where media are frequently and openly used by their owners as weapons in 

political combat (Gross 2008; Coman 2010). Two of Romania’s three main television 

channels, Antena TV and Realitatea TV, belonging to Voiculescu and Vântu, respectively, 

have repeatedly and fiercely attacked the incumbent president Traian Băsescu, particularly 

during the 2009 elections, which many saw as part of the ongoing political battle between the 

president and the above mentioned moguls.
24

 Legitimising these practices, Dan Voiculescu 

reportedly claimed that the “theory of independent media is a chimera” (Gross 2008: 128). 

However, as Peter Gross has argued, Voiculescu has only voiced an opinion shared by all 

other moguls who “wield their media outlets like broadswords in the interest of politics and 

profit” (Gross 2008: 128). In Bulgaria, according to local observers, the son of Irena Krasteva 

and MP for the Turkish-ethnic party Movement for Rights and Freedoms (DPS), Delyan 

Peevski, is believed to be “practically running all of these media [belonging to Krasteva’s 



 

22 

 

New Bulgarian Media Group] by deciding on front page articles and editorial policy”, and the 

company’s media outlets are “generally known for not voicing any criticism of the DPS party 

or of the Bulgarian Socialist Party [both in opposition at the moment] by adopting a ‘no 

mention’ policy”.
25

 However, the currently ruling GERB party and the Prime Minister Boyko 

Borisov have reportedly also been receiving above-standard treatment by Krasteva’s media – 

a notable U-turn from the editorial line preceding the 2009 elections which focused on 

attacking GERB and Borisov himself, often on a very personal level.
26

 

 

Concluding remarks: consequences for media and democracy 

Undoubtedly, there are important differences among the various business tycoons in Central 

and Eastern Europe, both in terms of the extent of their involvement in either the media 

business or political games, as well as in terms of their business and civic reputation. Having 

no record of criminal trials or charges of corruption, and reported to keep a rather hands-off 

approach to their news media outlets, tycoons like Lubys, Bakala or Solorz-Żak clearly 

constitute a notably different breed of entrepreneurs than, for example, Lembergs or Patriciu. 

Nevertheless, even if the owners did not intend to instrumentalize their media for whatever 

purpose, and did not interfere with their media’s editorial policies, the sheer fact of ownership 

by a powerful figure with multiple non-media interests might act as a deterrent of 

investigative reporting about issues perceived as related to the owner’s business or political 

activities. This well-known practice of self-censorship, or the “scissors-in-the-heads” effect, 

as some have called it,
27

 has led to a suppression of critical writing in some countries, as the 

Bulgarian journalist Alexej Lazarov pointed out:  

 “Most of the time, the interests of the owners are not specifically conveyed to the journalists; there is 

no formal policy in these papers saying we cannot attack these and those people, and so on. So you are 



 

23 

 

in a position that you don’t know exactly who the good and bad guys are, and you start to do something 

very vague – not to criticise anybody, because you could be wrong...” 
28

 

Apart from these very practical, and potentially troublesome, consequences for independence 

and democratic roles of journalism in possession of local business elites, the concentration of 

business, media and political power in the hands of “significant individuals” (Hrvatin and 

Petković 2004: 20) has implications for the theory of media systems in post-communist 

Europe. Essentially, the above outlined development contradicts the predicted tendency 

towards systemic differentiation, and confirms that the process of media autonomisation is 

still “far from complete”, as Karol Jakubowicz had already observed ten years ago 

(Jakubowicz 2001: 73). Comparing the situation in Central and Eastern European countries 

with other European media systems, the intertwinement of media, political and business 

organisations is arguably most similar to the systems of South European countries, 

particularly Italy and Greece. This observation is in line with the previously formulated 

hypotheses about “Italianisation” (Splichal 1994; Wyka 2008) or “Mediterreanisation” 

(Jakubowicz 2008) of the CEE media, although these have so far not been explicitly drawn to 

ownership structures. At the same time, while the comparative media research related to the 

CEE region has predominantly been looking to the West, it might be equally plausible – 

albeit perhaps much less comforting – to point to similarities with some of the more Eastern, 

particularly post-Soviet countries, where the concentration of media, business and political 

power in the hands of significant individuals – colloquially known as oligarchs – has been 

omnipresent ever since the fall of communism (Nemtsov 1999; De Smaele 2010), and the 

practices of instrumentalization of newly privatized media by various “patrons” have been an 

integral part of the local political and media cultures (Roudakova 2008). In this respect, it 

should be considered that the path of “oligarchization” (Mungiu-Pippidi 2008: 91) might 

potentially be followed in various countries of Central and Eastern Europe, and not just in 



 

24 

 

those of the former Soviet Union. While Romania and Bulgaria, commonly described as 

laggards of the post-communist transformation process among the new EU member states, 

have been ascribed these tendencies by many authors and reports, it has been less common to 

suggest that processes of a similar nature – albeit arguably not of a similar extent – can also 

be observed in countries usually scoring higher in indicators of democracy and media 

freedom, like the Czech Republic, Lithuania or Slovakia.
29

 Given the wave of 

“posttransitional and postaccession backlash” (Rupnik 2007), which has recently or in the 

near past brought various populist or right-wing extremist political forces to power in several 

Central European countries, the diminishing autonomy of their news media, which has indeed 

been confirmed by the worsening of the scores of most CEE countries on the Press Freedom 

Index in the last several years, might come as less of a surprise. 

The commonalities across the CEE countries regarding the intertwinement of their media, 

business and political structures should, of course, not obscure significant deviations from the 

above detected patterns. This concerns particularly the two smallest CEE media markets, 

Estonia and Slovenia, where the phenomenon of business tycoons investing in news media is 

virtually unknown (as are the figures of oligarchs themselves), as well as the biggest one – 

Poland, where the diversified business-media portfolio controlled by Zygmunt Solorz-Żak 

represents an exception rather than a norm. Conversely, in these countries there are several 

examples of strong domestic-owned media enterprises operating without structural 

dependence on other business domains. The Polish media house Agora, co-founded by the 

former dissident Adam Michnik and owning, among other outlets, the country’s leading 

quality paper Gazeta Wyborcza, the free daily Metro, as well as a group of local radio station 

Radio TOK FM, certainly belongs to the most successful news media companies in the whole 

CEE region. The ITI Group, established in the mid-1990s by the businessman Jan Wejchert and 

a respected journalist Mariusz Walter, has evolved in a multi-media conglomerate, encompassing 



 

25 

 

over a dozen television channels (including a news channel TVN-24), multiplex cinema network, 

a film production company and a range of internet portals. The Ekspress Grupp, whose co-

founder and main shareholder is the editor of Eesti Express and local “media mogul” Hans Luik, 

accounts for the leading Estonian publisher (alongside with the Schibsted-owned Eesti Media), 

with its internet news portal Delfi thriving and expanding to other countries in the region. Having 

built their reputation for political independence and support of quality journalism, these 

companies document that news media can retain autonomy even under local ownership, and that 

the “traditional”, profit-oriented business model of journalism does not necessarily have to be in 

conflict with the fulfilment of media’s democratic roles, as it is sometimes suggested by critical 

media scholarship (e.g. Keane, 1991). On the contrary, under the conditions of sustained 

pressures and attempts for media capture by political or business actors, endemic to the CEE 

region, profitability is widely seen by the interviewed journalists and media managers as the best 

protection against undue influences on the news making process.  

However, in most CEE media markets the category of independent domestic players, particularly 

those with a strong professional journalistic legacy embodied by their founders and proprietors 

(as is the case in all the three above mentioned examples), is either missing, or it is largely limited 

to niche and alternative outlets. In the context of the ever-shrinking economic base for news 

production, currently challenging the business model of journalism not just in the CEE region but 

elsewhere around the Western world, as well as of the diminishing presence of international 

actors, mainstream media organizations are increasingly facing the risk of getting woven into the 

local political-economic networks and power structures. While they can indeed provide a 

temporary sanctuary for part of the journalistic community and perhaps even save some news 

outlets from extinction, the price to be paid for this arrangement might well be too high – both for 

the media, who are putting their autonomy at stake and getting instrumentalized for hidden 

business/political interests, as well as for democracy, which is widely believed to rely upon 

independent and genuinely pluralistic media to enable circulation of unbiased information, to 



 

26 

 

facilitate dialogue among varied societal groups or to hold those in power accountable (see 

Schudson, 2008). In a situation where a growing part of the CEE media landscapes is 

controlled by actors whose own activities and interests should arguably be the subject of 

media scrutiny, there is a reason to dispute the ability of the media to safeguard the above 

quoted functions. More research is certainly needed to unveil the conditions which facilitate 

the rise of oligarchic structures in supposedly consolidated democracies, as well as their 

actual power to shape public opinion. Such a task lies beyond the scope of the present paper; 

however, the assembled evidence makes it possible to argue that after having been concerned 

primarily with the impact of transnational corporations for the most part of the two decades 

of transformation, research on media and democracy in Central and Eastern Europe could 

benefit from a change of focus.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

27 

 

References 

 

Alexander, Jeffrey C. 1981. “The Mass News Media in Systemic,  Historical and 

Comparative Perspective.” In Mass Media and Social Change, ed. Elihu Katz and Tamás 

Szecskö. London: Sage Publications.  

Balcytiene, Aukse. 2009. “Market-Led Reforms as Incentives for Media Change, 

Development and Diversification in the Baltic States : A Small Country Approach.” 

International Communication Gazette 71(1-2): 39-49. 

Balcytine, Aukse and Epp Lauk. 2005. Media transformations: the post–transition lessons in 

Lithuania and Estonia. Informacijos mokslai 33: 96–109. 

Coman, Mihai. 2010. “Journalistic elites in post-communist Romania.” Journalism Studies 

11(4): 587-95. 

Dobek-Ostrowska, Boguslawa and Michal Głowacki. 2008. “Introduction: Central European 

Media between Politicization and Commercialization.” In Comparing media systems in 

Central Europe. Between commercialization and politicization, ed. Boguslawa Dobek-

Ostrowska and Michal Głowacki. Wroclaw, Poland: Wydawnictwo Uniwersytetu 

Wrocławskiego. 

Downing, John. 1996. Internationalizing Media Theory: Transition, Media, Culture. London: 

Sage Publications. 

European Federation of Journalists. 2003. Eastern empires. Foreign ownership in Central and 

Eastern European media: Ownership, policy issues and strategies. Brussels: European 

Federation of Journalists. 



 

28 

 

European Federation of Journalists. 2005. Media power in Europe: The big picture of 

ownership. Brussels: European Federation of Journalists. 

Fulmek, Alexej. 2000. A Manual for Survival. A Case Study of the Slovak Opposition 

Newspaper SME. Media Development Loan Fund. 

De Smaele, Hedwig. 2010. “In search for a label for the Russian media system.” In 

Comparative Media Systems: European and Global Perspectives, ed. Boguslawa Dobek-

Ostrowska, Michal Glowacki, Karol Jakubowicz and Miklos Sükösd. Budapest: Central 

University Press.  

Gross, Peter. 2002. Entangled Evolutions. Media and Democratization in Eastern Europe. 

Baltimore, Maryland: The John Hopkins University Press. 

Gross, Peter. 2008. “Dances with Wolves: A Mediation on the Media and Political System in 

the European Union’s Romania.” In Finding the right place on the map. Central and Eastern 

European media change in a global perspective, ed. Karol Jakubowicz and Miklós Sükösd. 

Bristol, UK: Intellect. 

Hallin, Daniel and Paolo Mancini. 2004. Comparing media systems. Three models of media 

and politics. Cambridge, UK: Cambridge University Press. 

Hallin, Daniel and Stylianos Papathanassopoulos. 2002. “Political Clientelism and the Media: 

Southern Europe and Latin America in Comparative Perspective.” Media Culture & Society 

24(2): 175-95. 

Hanitzsch, Thomas and Claudia Mellado. 2011. “What Shapes the News around the World? 

How Journalists in Eighteen Countries Perceive Influences on Their Work.” The International 

Journal of Press/Politics 16(3): 404-426. 



 

29 

 

Hofstede, Geert. 1998. “A Case for Comparing Apples with Oranges: International 

Differences in Values.” In Values and Attitudes across Nations and Time, ed. Masamichi 

Sasaki. Leiden: Brill. 

Hrvatin, Sandra B. and Lenart J. Kučić. 2004. “Slovenia”. In Media ownership and its impact 

on media independence and pluralism, ed. Sandra Hrvatin and Brankica Petković. Ljubljana, 

Slovenia: Mirovni Institut. 

Hrvatin, Sandra and Brankica Petković. 2004. “Regional overview.” In Media ownership and 

its impact on media independence and pluralism, ed. Sandra Hrvatin and Brankica Petković. 

Ljubljana, Slovenia: Mirovni Institut. 

Huber, Silvia. 2006. Media markets in Central and Eastern Europe. An analysis on media 

ownership in Bulgaria, Czech Republic, Estonia, Hungary, Latvia, Lithuania, Poland, 

Romania, Slovakia and Slovenia. Wien, Austria: LIT Verlag. 

Humphreys, Peter J. 1995. Mass media and media policy in Western Europe. Manchester, 

UK and New York, US: Manchester University Press. 

Hvížďala, Karel. 2011. Mardata. Vzpoury v žurnalistice. Praha: Portál. 

Jakubowicz, Karol. 2001. “Rude Awakening. Social and media change in Central and Eastern 

Europe.” Javnost – the Public 8(4): 59-80. 

Jakubowicz, Karol. 2006. Rude awakening. Social and media change in Central and Eastern 

Europe. Cresskill, NJ: Hampton Press. 

Jakubowicz, Karol. 2008. “Finding the Right Place on the Map: Prospects for Public Service 

Broadcasting in Post-Communist Countries.” In Finding the right place on the map. Central 



 

30 

 

and Eastern European media change in a global perspective, ed. Karol Jakubowicz and 

Miklós Sükösd. Bristol, UK: Intellect. 

Jakubowicz, Karol and Miklós Sükösd. 2008. “Twelve Concepts Regarding Media Systems 

Evolution and Democratization in Post-Communist Societies.” In Finding the right place on 

the map. Central and Eastern European media change in a global perspective, ed. Karol 

Jakubowicz and Miklós Sükösd. Bristol, UK: Intellect. 

Keane, John. 1991. The Media and Democracy. Cambridge: Polity Press. 

Klimkiewicz, Beata. 2004. “Poland.” In Media ownership and its impact on media 

independence and pluralism, ed. Sandra Hrvatin and Brankica Petković. Ljubljana, Slovenia: 

Mirovni Institut. 

Lauk, Epp. 2008. “How will it all unfold? Media systems and journalism cultures in post-

communist countries.” In Finding the right place on the map. Central and Eastern European 

media change in a global perspective, ed. Karol Jakubowicz and Miklós Sükösd. Bristol, UK: 

Intellect. 

Leandros, Nikos. 2010. “Media Concentration and Systemic Failures in Greece.” 

International Journal of Communication 4 (2010): 886–905. 

Mazzoleni, Gianpietro. 1991. “Media moguls in Italy.” In Media moguls, ed. Jeremy Tunstall 

and Michael Palmer. London and New York: Routledge. 

Mungiu-Pippidi, Alina. 2008. “How Media and Politics Shape Each Other in the New 

Europe.” In Finding the right place on the map. Central and Eastern European media change 

in a global perspective, ed. Karol Jakubowicz and Miklós Sükösd. Bristol, UK: Intellect. 



 

31 

 

Nagla, Ilze and Anita Kehre. 2004. “Lativa”. In Media ownership and its impact on media 

independence and pluralism, ed. Sandra Hrvatin and Brankica Petković. Ljubljana, Slovenia: 

Mirovni Institut. 

Nemtsov, Boris. 1999. “The Russian Oligarchs and the Press.” The Harvard International 

Journal of Press/Politics 4(3): 5-10. 

Örnebring, Henrik. 2011. Latvia. A country report for the ERC-funded project on Media and 

Democracy in Central and Eastern Europe. At 

[http://mde.politics.ox.ac.uk/images/stories/latvia_mdcee_2011.pdf], downloaded on 25 

September 2011. 

Peruško, Zrinjka and Helena Popović. 2008. Media Concentration Trends in Central and 

Eastern Europe. In Finding the right place on the map. Central and Eastern European media 

change in a global perspective, ed. Karol Jakubowicz and Miklós Sükösd. Bristol, UK: 

Intellect. 

Popova, Vesislava. 2004. “Bulgaria.” In Media ownership and its impact on media 

independence and pluralism, ed. Sandra Hrvatin and Brankica Petković. Ljubljana, Slovenia: 

Mirovni Institut. 

Roudakova, Natalia. 2008. “Media–political clientelism: lessons from anthropology.” Media, 

Culture & Society 30(1): 41–59. 

Rupnik, Jacques. 2007. “From democracy fatique to populist backlash.” Journal of 

Democracy 18(4): 17-25. 

Schudson, Michael. 2008. Why democracies need an unolvable press. Cambridge: Polity 

Press.  



 

32 

 

Sparks, Colin (with Anna Reading). 1998. Communism, Capitalism and the Mass Media. 

London: Sage Publications. 

Sparks, Colin. 1999. “CME and broadcasting in the former communist countries.”  Javnost – 

the Public 6(2): 25-46. 

Splichal, Slavko. 1994. Media beyond socialism: Theory and practice in East-Central Europe. 

Boulder, CO: Westview Press. 

Splichal, Slavko. 2001. “Imitative revolutions. Changes in the media and journalism in East-

Central Europe.” Javnost–The Public, 8(4): 31–58. 

Štětka, Václav. 2012. “Back to the local? Transnational media flows and audience 

consumption patterns in the CEE region.” In Central and Eastern European Media in 

Comparative Perspective, ed. John Downey, John and Sabina Mihelj. Farnham, UK: Ashgate. 

Tunstall, Jeremy and Palmer, Michael. 1991. Media moguls. London and New York: 

Routledge. 

Wyka, Angelika W. 2008. “In search of the East Central European media model–The 

Italianization model? A comparative perspective on the East Central European and South 

European media systems.” In Comparing media systems in Central Europe. Between 

commercialization and politicization, ed. Boguslawa Dobek-Ostrowska and Michal 

Głowacki. Wroclaw, Poland: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego. 

 

 

 

 



 

33 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                 
1
 The author wishes to thank Nancy Bermeo (University of Oxford) and the two anonymous reviewers for their 

useful comments on the first version of the article. 

 
2
 Although there has been a long history of allegations of phone hacking by Rupert Murdoch’s newspapers, the 

scandal fully broke out on 4 July 2011 following the revelation by the Guardian that the News of the World had 

hacked into voicemails of Milly Dowler, the British schoolgirl who was murdered in 2002. 

  
3
 In 2010 the News Corporation announced its intention to bid for a full takeover of BSkyB; however the 

proposal was withdrawn in July 2011 following the phone hacking scandal. 

 
4
 According to http://www.guardian.co.uk/politics/2011/jul/16/rupert-murdoch-ed-miliband-phone-hacking, last 

accessed 30 October 2011.  

 
5
 According to http://www.guardian.co.uk/commentisfree/2011/jul/12/bskyb-bid-rupert-

murdoch?INTCMP=SRCH, last accessed 30 October 2011.  

 
6
 http://mde.politics.ox.ac.uk  

 
7
 The sampling of interviewees has reflected specific research objectives of the Media and Democracy in 

Central and Eastern Europe project, which apart from the questions of media ownership and autonomy examines 

issues of media regulation, journalistic culture as well as selected key institutions and actors of democracy. The 

sub-sample of media actors and organisations was divided into three main quota categories (editors; 

managers/owners; experts) and up to date it has involved 29 senior journalists – deputy editors or editors-in-

chief of main news outlets (2-3 per country, from both print and electronic media), 14 managers or CEOs of 

major media companies and 12 local media experts (academics or independent observers). Only names of those 

interviewees which particular information or quotes were attributed to are displayed in this article. 

 
8
 As a direct consequence of the economic crisis, media advertising expenditures plummeted all across the 

region in 2009, most in Latvia (-44%), followed by Estonia (-35%) and Romania (-32%); only in Slovenia the 

advertisers spent 10% money than in previous year (WAN Yearbook, 2010). 

 

http://mde.politics.ox.ac.uk/


 

34 

 

                                                                                                                                                        
9
 Interview with Michal Klíma, former CEO of the publishing house Economia, Czech Republic (Prague, 3 June 

2010). 

 
10

 Interview with Lyuba Rizova, editor-in-chief of bTV news department, Bulgaria (Sofia, 14 September 2011).  

 
11

 According to http://www.handelsblatt.com/unternehmen/it-medien/konzernchef-hombach-sagt-dem-balkan-

ade/3505254.html, last accessed on 30 October 2011. 

 
12

 At the end of 2011 Kellner officially confirmed selling the highly loss-making publishing house Euronews to 

Milan Procházka, a co-owner of the investment bank Wood & Company, one of the largest Central European 

brokerages; the actual transaction was supposed to take place in 2012. However, the ties to Kellner’s PPF group 

are likely to remain strong through the publisher’s management structure.  

 
13

 Patriciu sold the Rompetrol company to Kazakhstan’s KazMunayGas in 2007 (however he continues to be 

member of the Board of Rompetrol Group). Since then he is mainly focusing at real estates and retail business, 

both in Romania and abroad.  

 
14

 According to http://www.forbes.com/wealth/billionaires , last accessed 30 October 2011. 

 
15

 Bronislovas Lubys died unexpectedly on 23 October 2011. However, his majority stake in the Achema Group 

(62% of shares) continues to be held by members of his family, namely by his wife Lyda Lubiene (50%) and 

daughter Monika Zadeikienė (according to http://www.15min.lt/en/article/business/lithuania-s-achemos-grupe-

will-not-be-sold-527-198829#axzz1s1y7mRy0, last accessed 13 April 2012).  

 
16

 Interview with Gabriel Šípoš, Head of Slovak Transparency International (Bratislava, 19 July 2010). 

 
17

 Interview with Ognian Zlatev, Managing Director of the Media Development Center, Bulgaria (Sofia, 7 

September 2011). Recently, there have been attempts to deal with the problem of ownership transparency. On 

21 October 2010, the Bulgarian parliament adopted a new bill (in the form of an amendment to the Mandatory 

Deposit of Copies of Printed and Other Works Act), obliging the print media to disclose the names of their 

actual owners in the first issue published each year, (according to 

http://www.novinite.com/view_news.php?id=121355, last accessed 14 February 2012). 

 
18

 Personal communication by Peter Bajomi-Lázár, Hungarian media scholar (Oxford, 5 June 2011). 

 
19

 Personal communication by Branislav Ondrášik, Slovak journalist and media scholar (Bratislava, 8 June 

2010). 

 
20

 Interview with Inta Brikse, Latvian media scholar (Riga, 13 September 2010) 

 
21

 Lembergs has been convicted for corruption once (2006) and still has two ongoing court cases against him. 

Interview with Inese Voika, Director of DELNA, the Latvian branch of Transparency Internationa (Riga, 14 

September 2010). 

 
22

 According to http://medialne.etrend.sk/vsetky-media-spravy/novinarka-ktorej-tv-joj-zastavila-reportaz-sa-na-

mesiac-stiahne-z-obrazovky-aktualizacia.html (last accessed on 30 October 2011). 

 
23

 Interview with Gabriel Šípoš, Head of Slovak Transparency International (Bratislava, 19 July 2010). 

 
24

 Personal communication by Manuela Preoteasea, Romanian journalist and media scholar (Bucharest, 3 

October 2011). 

 
25

 According to http://www.novinite.com/view_news.php?id=117614  (last accessed 30 October 2011). 

 
26

 Interview with Ognian Zlatev, Managing Director of the Media Development Center, Bulgaria (Sofia, 7 

September 2011). 

 
27

 Interview with Axel Schindler, CEO of the Newspaper Group Bulgaria (Sofia, 9 September 2011). 

 

http://www.15min.lt/en/article/business/lithuania-s-achemos-grupe-will-not-be-sold-527-198829#axzz1s1y7mRy0
http://www.15min.lt/en/article/business/lithuania-s-achemos-grupe-will-not-be-sold-527-198829#axzz1s1y7mRy0
http://www.novinite.com/view_news.php?id=121355


 

35 

 

                                                                                                                                                        
28

 Interview with Alexej Lazarov, Deputy Editor-in-chief of Capital, Bulgaria (Sofia, 13 September 2011). 

 
29

 According to the Freedom House’s 2011 Nations in Transit report 

(http://www.freedomhouse.org/sites/default/files/inline_images/NIT-2011-Tables.pdf, last accessed 15 February 

2012), Romania and Bulgaria are still at the bottom of the new EU member states from Central and Eastern 

Europe, with democracy scores of 3.43 and 3.07, respectively. Further up in the ranking are Hungary (2.61), 

Slovakia (2.54), Lithuania (2.25), Poland (2.21), Czech Republic (2.18), Latvia (2.11), Slovenia and Estonia 

(both 1.93). 

http://www.freedomhouse.org/sites/default/files/inline_images/NIT-2011-Tables.pdf

