
This item was submitted to Loughborough's Research Repository by the author. 
Items in Figshare are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

A quietening effect ? The BBC and the Spanish Civil War (1936-1939)

PLEASE CITE THE PUBLISHED VERSION

http://dx.doi.org/10.1080/13688804.2012.663866

PUBLISHER

© Taylor & Francis

VERSION

AM (Accepted Manuscript)

LICENCE

CC BY-NC-ND 4.0

REPOSITORY RECORD

Deacon, David. 2019. “A Quietening Effect ? the BBC and the Spanish Civil War (1936-1939)”. figshare.
https://hdl.handle.net/2134/15383.

https://lboro.figshare.com/
http://dx.doi.org/10.1080/13688804.2012.663866


 
 
 

This item was submitted to Loughborough’s Institutional Repository 
(https://dspace.lboro.ac.uk/) by the author and is made available under the 

following Creative Commons Licence conditions. 
 
 

 
 
 

For the full text of this licence, please go to: 
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ 

 



Professor David Deacon  

Loughborough Communication Research Centre  

Department of Social Sciences  

Loughborough University  

Loughborough  

Leicestershire  

UK  

LE113TU  

Phone: +44(0)1509 223391 Fax: +44(0)1509223944 Email: d.n.deacon@lboro.ac.uk 

 



'A Quietening Effect'? - The BBC and the Spanish Civil War (1936-1939)  

Abstract 

 

This article examines how the British government sought to recruit the BBC in its 

propaganda activities concerning the Spanish Civil War and in particular to ‘quieten’ 

domestic public opinion about the conflict. It also considers the extent to which the 

Corporation acceded to government demands and concludes that, despite areas of co-

operation and even complicity, there were also putative signs of editorial innovation and 

independence in the BBC’s news service. In the disquiet this created in official circles, the 

Spanish Civil War presaged many future conflicts between public broadcasters and 

governments about the coverage of international crises 

 

(7976 words) 

 

Introduction  

 

            The Spanish Civil War was a domestic conflict in name only. From the outset, it attracted 

the attention of foreign governments, political parties, activists, workers, journalists, intellectuals 

and artists, and these external interventions were crucial to the war’s wider symbolic 

construction. The significance of this dimension cannot be overstated, as this broader ideological 

battle about who was at fault and what was at stake in Spain laid the foundations for the various 

forms of international action and inaction that eventually secured victory for the Nationalist 

rebellion in April 1939.  

This article analyses one microcosm of this international debate, examining how the 

British government formulated its policy in Spain and sought to recruit the assistance of its 



national broadcasting system in legitimising its strategic vision. By labelling this a ‘microcosm’ I 

do not mean to undersell the significance of this particular battle, for Britain’s reputation as a 

major global imperial power remained largely intact in the 1930s, and it was not only General 

Franco who recognised that Britain's response would have a critical impact on the outcome of 

the war. Similarly, by talking of the ‘recruitment’ of national broadcasters, I do not want to 

suggest that the BBC passively deferred to government strictures. As I shall show, the Spanish 

Civil War heightened tensions between officials and broadcasters and became a testing ground 

for many of the precepts and principles of a public broadcasting service that was then still in its 

infancy. I begin this analysis by discussing how the British government organised its propaganda 

strategy on Spain and where the BBC featured within these plans.  

 

The formation and communication of British foreign policy on Spain (1936-1939)  

When the Nationalist rebellion against the Republican government of Spain broke out 

in July 1936 - an event that took the British Foreign Office as much by surprise as it did the 

international media (Peters 228) - the Prime Minister, Stanley Baldwin, instructed Anthony 

Eden, the Foreign Secretary, that ‘on no account’ must Britain be brought ‘into the fight on the 

side of the Russians’ (Edwards 18). Eden later resigned in February 1938 in protest at 

Chamberlain's decision to enter into negotiations with Mussolini, despite Italy’s flagrant 

interventions in Abyssinia and Spain, and became a key Conservative Party opponent to 

appeasement (Rose). Nevertheless, he shared Baldwin's views at the outset that British interests 

were best served by containing the conflict and played a central role in the brokering of an 

international agreement on non-intervention that came into effect several weeks after the 

fighting started. This agreement was conceived in haste, the rush necessitated by evidence that 

Germany and Italy had started arm shipments to the rebels and, in response, France was 

contemplating opening its borders to permit the free flow of weapons to the Republic. The 



British government adamantly opposed French actions and threatened to withdraw from 

mutual security agreements. The subsequent Non Intervention Agreement was conceived by 

the Blum government as an alternative strategy for diffusing international tensions and 

inhibiting the extension of fascist and communist influence in the region, but it was Britain that 

nurtured it and promoted it most assiduously, not least through its hosting of the meetings of 

the international Non Intervention Committee whose principal role was to prevent arms and 

volunteers from reaching the warring parties. And even when evidence grew of the 

ineffectiveness of the policy, the response of the British government was seek to bolster rather 

than abandon non intervention through the introduction of effective frontier and sea patrols 

and prohibiting the dispatch of foreign volunteers. 

A core part of the government’s strategy for achieving military isolation of the war was 

to contain discussion of its wider political significance and symbolism. Throughout, senior 

officials sought to cool the ardour of public debate and deny the wider international and 

ideological ramifications of the conflict. They believed effective management of the mainstream 

media was crucial for achieving these objectives, in part because of the prevalent, and largely 

untested, assumptions at the time about media influence. As Tom Buchanan notes:  

In the 1930s ‘public opinion’ was conventionally regarded as being the public 

view of opinion-formers, who interpreted the sentiments of their voiceless 

fellow-citizens. Considerable power was seen to reside in the editorial columns 

of leading newspapers, especially The Times -hence the attempts by government 

to manage their views on sensitive issues like appeasement. Public opinion was 

not an entity to be scientifically tested, but rather an amorphous public 

morality, to be interpreted and moulded by politicians and journalists (22)  

Buchanan makes no reference to the BBC, but there is no doubt that the 

Corporation was a significant factor in this equation. For example, in March 1937, 



Eden complained to the Cabinet that ‘the difficulties of the present situation were 

being very much increased with the attitude of the Press and Parliament’ and 

reminded Cabinet members:  

that the British Broadcasting Corporation published daily bulletins in regard to 

Spain, as well as weekly talks, and that these had a widespread effect resulting in 

pressure being put by constituents on Members of Parliament. If the British 

Broadcasting Corporation could be induced to drop their nightly statements it 

was suggested that it would have a quietening effecti  

In his complaints to the Cabinet, Eden was concerned about ‘quietening’ domestic 

opinion in Britain, a point reiterated in official communications during this period. However, 

the government was also mindful of how British news content was received abroad and wanted 

to avoid situations where negative or provocative material might exacerbate international 

tensions. In this respect, official concerns were particularly focused on the BBC and The Times. 

The reason The Times featured so prominently was only partly due to its international status. It 

was widely recognised that the paper’s editor, Geoffrey Dawson enjoyed privileged access to 

the senior echelons of government and identified ‘not so much with the Conservative interest 

as the ministerial mind’ (Koss 1008). For this reason, it was assumed in foreign embassies 

across the world that close scrutiny of the paper’s leader columns would give a clear indication 

of the direction of British government thinking. This was an important consideration for the 

BBC as well, as the principles of public broadcasting, in which a state funded media corporation 

retained significant autonomy from government control, was still a novel and imperfectly 

understood concept in the 1930s, especially in the Fascist states where the BBC was seen as the 

official mouthpiece of the British government (Haworth). But, as shall be shown, this wasn’t 

the sole reason why the BBC figured so prominently in government calculations.  

The government’s news management strategy on Spain between 1936 and 1938 was 



mainly organised and implemented via the News Department of the Foreign Office, headed by 

Sir Reginald ‘Rex’ Leeper. The department was the sole survivor of the major dismantling of the 

government’s propaganda apparatus that occurred in 1918 and, having survived on frugal 

resources for many years, was at the vanguard of attempts in some official circles to stimulate a 

resurgence of state investment in communication as international tensions grew (Deacon 81-

85).  The propaganda model conceived by Leeper and his colleagues at the Foreign Office 

aimed to address international and domestic opinion in a distinctive way. In promoting the 

values and virtues of an ‘open’ political system internationally, they sought to avoid the 

brashness, aggression and instrumentalism that typified the propaganda of ‘closed’ totalitarian 

systems. Emphasis was placed instead on ‘cultural propaganda’ designed to foster awareness 

and appreciation of British institutions and values, rather than to deprecate competitors or 

enemies. These values also infused the news management strategies developed by the Foreign 

Office, which encouraged factual and measured debate of international matters rather than 

impassioned and partisan commentary (Willcox: 107).  

In terms of domestic opinion, the Foreign Office’s plans were more didactic. Just before 

the rebellion in Spain, Leeper outlined plans for a campaign ‘for the education of the public’ on 

foreign affairs using the press, the BBC, the League of Nations Union ‘and perhaps the 

churches’. He wrote: 

 

We have to rearm our people not only materially, but morally. . . We must concentrate 

not only on our rearmament, but on bringing other nations to our side and by instilling 

in them such confidence in our leadership and determination that they too will rearm and 

abandon an attitude of defeatism vis-à-vis Germany. But if we are to inspire them with 

this confidence, education must begin at home. We must be swift, bold and persistent. It 

is insufficient to make a few public speeches for the News Department of the Foreign 



Office to make points with the press. I suggest the whole programme must be conceived 

on wider and bolder lines if it is to bear fruit and to bear fruit quicklyii  

The BBC was expected to play a vital and distinctive role in this ambitious project. 

Leeper set out his vision in a report in April 1937 on his consultations with senior BBC 

managers: 

 

What seemed to me to be required, I told them, was that the BBC should deal with the 

subjects that really mattered to this country and should thereby try to get the public 

thinking on sensible lines. I suggested therefore a meeting with Sir R[obert] Vansittart, 

Sir A[lexander] Cadogan [Foreign Office], possibly myself present for the F.O. and Sir 

J[ohn] Reith, Mr [Cecil] Graves [Director of Programmes] and Sir R[obert] 

Machonachie [Director of Talks] for the BBC at which a general discussion might take 

place on the major objectives of British foreign policy which would take explain to the 

BBC on what subjects they should try to fasten public attention during the next 6 

months. The press unfortunately worked on a day to day programme, whereas the BBC should have a 

long term programme in mind. What I have in mind is that the Sec. of State should take the 

BBC into his confidences in much the same way as he has taken the Dominion Prime 

Ministers – perhaps even more soiii  

 

Despite these ambitions, the Spanish Civil War proved to be the high water mark of the 

News Department’s influence and its dominance dwindled following Neville Chamberlain’s 

election as Prime Minister in 1938. This was due to intra-governmental divisions over 

Chamberlain’s policy of appeasement towards Germany and Italy. Rex Leeper and Sir Robert 

Vansittart (Leeper’s senior at the Foreign Office and Permanent Under Secretary until 1938, 

then Chief Diplomatic Adviser) used counter briefings from the News Department as a means 

of sabotaging ‘the government’s zeal for appeasement' (Cockett, 1990: 79), which incensed the 



Prime Minister so greatly he sacked both, silenced the News Department over the Munich 

agreement and asserted a direct command of the communication of foreign policy via the 

Cabinet Office. However, such divisions were not apparent in government policy or 

communication over Spain. For most of the conflict, the government spoke with one voice and 

the News Department willingly promoted this official line. There were several reasons for this 

compliance. In 1936, appeasement was an emerging rather than established policy and the full 

extent of Germany and Italy’s military ambitions had not become clear. There had also been a 

general breakdown in the cordiality of relations between the Spanish and British governments 

prior to the war and British ministers and diplomats identified more closely with the social and 

military elites implicated in the rebellion. But the principal reason lay in the Foreign Office’s 

fear of Communism. According to Edwards: 

 

While Fascism and Communism were regarded in the Foreign Office as the ‘mumps 

and measles’ of world society, the former was believed to be an urgent but short-term 

problem; the latter a longer-term one, which in consequence was never quite out of 

view, and especially in regard towards France and Spain (3) 

 

           Foreign Office news management over Spain operated through two means - routine, off-

the-record briefings of senior diplomatic correspondents and high level consultations with senior 

editors, managers and proprietors. In the former, Leeper often spoke with candour about 

Foreign Office concerns, which marked a departure from the suspicious stance traditionally 

adopted by the Foreign Office towards journalists. As Cockett notes, ‘[Leeper] realised that with 

a certain degree of flattery, openness and coercion, the diplomatic correspondents could be 

welded into a cohesive body who would always put the Foreign Office view in the press’ (74). 



Most journalists in Leeper’s cadre represented ‘up market’ newspapers, revealing the 

Foreign Office’s principal concern with elite opinion formation, both domestically and 

internationally (Adamthwaite: 282). As noted, the BBC was considered to be as at least as 

important in opinion formation as these organisations, but despite this, Leeper’s lobby was not a 

direct element in official management of BBC content for two reasons. First, these arrangements 

were intended to shape the news agenda, rather than respond to it, through the strategic release 

of factual information and unattributed comment. But the BBC was not a significant news-

gathering organisation during this period. During the 1920s and early 1930s, the news services 

provided by the BBC were limited, a lowly and marginalized aspect of the Corporation’s ‘Talks 

Department’. It was only in 1934 that the news and talks department became formally separated, 

and although staffing of the news department increased significantly between 1935 and 1939, 

‘the department was only beginning to discover the methods and routines of news gathering and 

presentation when war was declared’ (Scannell and Cardiff 105). This meant that the BBC news 

service was almost entirely dependent on news agency material for its content during the civil 

war. (The sole exception came in January 1939 when Richard Dimbleby travelled to the French-

Spanish border to report upon the plight of Republicans refugees fleeing Nationalist advances 

[Dimbleby 84 -89].) This news-processing function was, of course, important and required the 

Foreign Office News Department to remain in ‘almost daily’ contact with the BBC on the 

material used. Nevertheless, Leeper acknowledged this was largely an ex post facto process, 

different from the agenda-building function of the diplomatic lobby: 

 

News comes into the BBC from agencies up to the last minute and we have to rely on 

the judgement of the BBC staff as to what is broadcast by them. When they are in doubt 

they telephone to us and we advise them, but very often they may have no doubts where 



they ought to have them. The Foreign Office cannot under existing arrangements do 

more to check the news bulletins than is being done at presentiv  

 

Second, the BBC remained accountable formally to government, for all its emerging 

independence of spirit, and there were strong institutional mechanisms in place by which 

ministers and officials could exert influence on editorial content directly, at the highest levels.  

Some historical analyses of BBC-government relations during this period appear to 

suggest that Foreign Office control was easily achieved. For example, Haworth writes of the ‘old 

guard rectitude’, ‘staid respectability’ and ‘unimaginative trustworthiness’ that permeated the 

senior echelons of the BBC at the time (Howarth: 51-2). However, reading the accounts given by 

senior officials at the time, one is struck as much by their exasperation at getting the BBC to 

accede to their wishes, as their confident expectation of success. Part of this was due to long-

standing and increasing tensions between the government and broadcasters that were starting to 

boil over by the time the civil war broke out. Although ministers and officials frequently paid lip-

service to the principles of BBC independence, in practice they were vexed by what they 

perceived as unnecessarily contentious coverage. Their most acute concerns in this respect were 

the BBC ‘News Talks’: programmes in which selected public figures were invited to contribute 

comments on topical issues.  

As has been widely discussed elsewhere, the government made several complaints about 

the content of particular talks before the civil war began. For example, 1933 the Foreign Office 

was incensed when the respected journalist Vernon Bartlett suggested that Germany was justified 

in feeling aggrieved at its post-war settlement. Leeper claimed this commentary contravened the 

BBC Charter, and, although Bartlett received public support for his comments, he was removed 

from the BBC roster for several years as a consequence (Briggs 146). On other occasions, the 



government moved to prevent programmes from being broadcast. In 1935, the BBC proposed a 

series of talks by British politicians that would include Oswald Mosley, the leader of the British 

Union of Fascists, and Harry Pollit, General Secretary of the Communist Party of Great Britain. 

Officials quickly communicated their displeasure, particularly at the prospect of Pollit’s presence, 

and both news talks were eventually abandoned after a directive from the Board of Governors 

(Haworth 49).  

The early stages of the Spanish Civil War coincided, therefore, with a period when 

tensions between the BBC and the government were intensifying. The conflict became so bad that 

by early 1937 senior BBC managers and the Foreign Office News Department started 

negotiations to create a situation where the BBC could participate fully ‘in the ventilation of 

questions affecting foreign affairs’ whilst remaining mindful ‘that His Majesty’s Government are 

not thereby embarrassed in the conduct of their affairs’v. Inevitably, the Corporation’s coverage of 

Spain was a prominent consideration in these negotiations. In May 1937, Leeper had a meeting 

with Cecil Graves, the BBC’s Director of Programmes, and Robert Machonachie, Director of 

Talks, in which, according to his account, ‘They tried to tie me down to what could or could not 

be said about Spain or what they wanted me to say about other countries’vi 

The specific trigger for this meeting was Foreign Office objections to two news-talks 

broadcast in early 1937, neither of which focused on Spain specifically. One of the talks outlined 

the Nazi’s perspective on international relations, and the second discussed the achievements of 

Communism in the Soviet Union. Leeper and Vansittart condemned both talks, respectively, as 

‘pernicious stuff’ and ‘quite intolerable’vii and Vansittart requested an urgent meeting with Sir John 

Reith, the Director General of the BBC, to discuss their wider implications.  

A comparison of Vansittart’s and Reith’s separate accounts of this meeting, held on 9 

March 1937, provides valuable insight into the government’s specific editorial interventions over 



BBC coverage of Spain. The initial part of the meeting concerned the two news talks, and both 

accounts concur closely as to the substance of this discussion. According to Reith’s account: 

 

What he would like is for us to keep off Communism and Nazi-ism and Fascism for the 

next year or two, and if, for any reason, we were unable or unwilling to do so, he asked 

that there might be good liaison with his people in order that the ground might be 

properly prepared and such talks as were given not be open to misunderstanding and, 

above all, not be liable to cause trouble to the Foreign Office in the delicate state of 

affairs existing and likely to continue to existviii.  

 

Vansittart’s record of the meeting concludes on this point, with an expression of his satisfaction 

that Reith ‘was in complete agreement about the need for close collaboration between us… He 

was most friendly and helpful and suggested that the purpose I had in view might be achieved by 

even closer contact between Mr Leeper on the one hand and Mr Graves and Sir Richard 

Machonachie on the other’ix  

Reith’s account, however, details an additional discussion concerning the BBC’s news 

coverage of the Spanish Civil War and that is omitted from Vansittart’s report. It is worth 

relating Reith’s record of this part of the conversation in full: 

 

With regard to Spanish news, [Vanisttart] says there is now little doubt that Franco will 

be in Madrid and in due course in control of Spain. He says Franco feels that the B.B.C. 

and The Times are against him and therefore the Government must be against him too. 

He says this is deplorable, since it will send Franco more into the arms of Italy and 

Germany than ever. The Foreign Office are very anxious to prevent the establishment of 



a new Fascist state in Spain, which would, of course, put France in a nice position, and 

the British Government is the only power that can prevent this from happening. He 

quite honestly feels that our Spanish news will make a considerable difference to the 

future in this respect. 

 

He would be very grateful if we could at least put out no more [Republican] government 

news, irrespective of the amount that comes in, than Insurgent news. It is quite obvious, 

in fact, that he would be glad if we became sufficiently obviously pro-Insurgent to 

convince Franco that we and therefore the Government are not anti-Franco. He would, 

in addition be very pleased if we could see our way to dropping the term ‘insurgent’, 

which apparently is resented on that side, adopting perhaps ‘Nationalists’. 

 

You will want to have a talk with me about this when you consider the matter. I think we 

can without inconvenience do what he wants with regards to Spanish news, but I don’t 

think we can adopt the new term. We might, however, drop the old one. 

 

 This is definitive evidence of the degree to which the British government engaged in 

special-pleading on Franco’s behalf, even to the extent of proposing that the BBC should bias 

coverage intentionally in the Nationalist’s favour. It also shows the readiness with which British 

officials were prepared to write off the Republic’s chances, even though the war still had two 

years to run at this stage. Furthermore, it demonstrates how willingly the government invoked 

issues of national security as justification, an argument that proved very potent a year later in 

securing the supplication of the British news media in their reporting of the Munich Agreement 

and appeasement more generally. The question about terminology might seem a minor point, but 



was actually the source of considerable controversy at the time. The Nationalists in particular 

were extremely sensitive to being described as ‘rebels’ or ‘insurgents’, perceiving both as a slight 

on their legitimacy and authority (see Deacon).  Reith’s response is also interesting, suggesting 

receptiveness to Vansittart’s requests, even though he expressed reservations about the adoption 

of the term ‘Nationalist’, presumably due to concerns about audience comprehension. The 

question is: what effect did Vansittart’s directives, and Reith’s apparent compliance, have on 

BBC editorial coverage of Spain subsequently?  

BBC Coverage of Spain  

In covering the Spanish Civil War, the BBC also encountered considerable, and often 

contradictory, pressure from sources outside official circles. Such was the strength, extent and 

polarity of feeling engendered by the war, the BBC decided to restrict all coverage to the News 

Department (the Talks Department produced nothing upon the war), but even here it ‘found 

itself in trouble enough’ (Scannell and Cardiff 78). For example, in January 1937 the BBC’s 

coverage of Spain was attacked in a series of Daily Mail articles as proof of ‘red bias’ on the radio. 

This accusation was based on readers’ written complaints, allegations from one of the paper’s 

Spanish correspondents, Cecil Gerahty, that the BBC had refused material from him because it 

was deemed too pro-Franquist, and the fact that one of the authors of the BBC news talks was 

the diplomatic correspondent for the Manchester Guardian, an influential pro-Republican titlex. 

However, three months later the BBC was pilloried as an ‘Ally of Reaction’ by the Communist 

controlled Daily Worker for its practice of selecting news agency material from Republican Spain 

more rigorously than the Nationalist side, as part of its attempt to ensure balance in its coverage 

(quoted in Scannell and Cardiff 81). The BBC adopted this compensatory strategy because far 

more agency material flowed from the Republican sector than the Nationalistxi, partly because of 

the Republic’s technical advantagesxii, but mainly because of its more sophisticated 



communication activities and less repressive treatment of foreign journalists and news agencies 

(Deacon 13-44).  

Similar claims and counter claims also surfaced in Parliament. For example, in February 

1937 a long term critic of the BBC, Captain Archibald Ramsay, Conservative MP for Peebles, 

asked the Assistant Postmaster General to investigate the ‘grave dissatisfaction’ about the alleged 

downplaying of information received from Franco’s sidexiii. After receiving assurances from the 

Minister that he would convey members’ concerns to the BBC, a Labour MP retorted, to 

opposition cheers: ‘Is the Minister aware that many of us are of the opinion that the B.B.C. 

shows too much partiality to Franco?’ (ibid.). By 1938, the pressures on the News Department 

were so intense that R.T. Clarke, the department’s senior news editor, confronted the new 

Director General, Cecil Graves, to demand that the attacks on “his boys” should stop. It is 

claimed that Clarke was nearly sacked for his insubordination, only being saved by a supportive 

petition from news room staff (Dimbleby 84). 

The only way of appraising the validity of these accusations of partiality against the BBC, 

as well as looking for evidence as to whether external pressures, official or otherwise, inhibited 

the News Department’s editorial response, is to look in detail at the BBC’s actual coverage of the 

war at the time. This investigation begins with an analysis of BBC Home news reports on the 

Spanish Civil War broadcast for the entirety of 1938. The time frame for this sample is dictated 

by the limited availability of written records on BBC Bulletinsxiv but in many ways the timing is 

propitious for the purposes of this analysis, as it falls well after the Vansittaart- Reith meeting. If 

the Foreign Office pressure had strategically affected BBC news reporting, these changes would 

be evident in coverage produced during this sample period.  

Home News 



In 1938, Home News bulletins ran 1558 news items on Spain, which represents an 

average of 4.26 news items per day. The frequency of coverage varied month by month, with the 

most intense period falling in June and the least in September (see figure 1). It is only possible to 

speculate the reasons for the latter, but it may be pertinent to note that this was the month of the 

Munich crisis, which ended with the British Prime Minister conducting crisis talks with Adolph 

Hitler in a bid to avert a pan-European conflict over Czechoslovakia.  

Figure 1: Daily Average Number of BBC Home News Items Concerning the Spanish 

Civil War (1 January – 31 December 1938) 

 

Table 1: Principal themes in BBC radio news items:  1 January – 31 December 1938   

  % 

Battle stories (59%) Nationalist air attacks on British ships 12 

 Nationalist air attacks on other international ships 2 

 Other Nationalist air attacks 17 

 Nationalist land/ naval attacks and advances 16 

 Republican air attacks 1 

 Republican land/ naval attacks and advances 7 

 Both sides’ air attacks 1 



 Both sides’ land/ naval attacks 5 

Intervention/ non-intervention (18%) Pro Nationalist intervention 5 

 Pro Republican intervention 3 

 Withdrawal of volunteers scheme 5 

 Non Intervention Committee discussions/decisions 5 

 Comments about successes/ failings of NI 0.5 

Other political interests/ actions/responses (16%) Nationalist sector 2 

 Republican sector 4 

 Both sectors 0.3 

 UK  7 

 Other national  3 

Other international diplomacy (3%) Bombing of open towns 2 

 Other international diplomacy 1 

Other (0.1%) All other themes 0.1 

 (Number of news items) (1558) 

Notes: one principal theme was identified for each news item. Percentages=number of themes in each category/ 

total number of news items coded. All percentages above 0.5% are rounded. Totals may not add up to 100. 

Table 1 identifies the most dominant themes in BBC news items for this period. More 

than half of news items focused upon military issues in Spain, with Nationalist actions, advances 

and advantages receiving by far the highest levels of coverage. In military terms, most attention 

was given to nationalist aerial attacks, a significant proportion of which concerned the bombing 

of British military and merchant shipping in the region and the resulting diplomatic furore (e.g. 

‘Commons: Mr Chamberlain on bombing of British ships in Spain: no reply from Rebels’, 

28/6/1938). The issue of air power found further expression in the reporting of international 

calls for the prohibition of the bombing of undefended civilian areas, which was the only 

significant issue of international diplomacy to feature outside of debates about intervention and 

non intervention (e.g. ‘Bombing of open towns: proposal for British Commission accepted by 

Franco’, 26/7/1983). 



 Eighteen percent of all items focused on the controversial issues concerning international 

intervention in the civil war and how to prevent it. The largest proportion of these items 

concerned the decision-making of the Non Intervention Committee (‘Non-intervention: 

chairman’s sub-committee meeting arranged’, 20/5/1938), with its plan for the withdrawal of 

volunteers from Spain agreed on 27 June accruing most of the NIC coverage by the year’s-end  

(e.g. ‘Franco’s reply to Volunteers Withdrawal Scheme: Lord Plymouth sees Italian, Russian, 

Portugese & German Representatives’, 2/9/1938 ).  By comparison there was little reporting of 

positive or negative opinion about the effectiveness and even-handedness of the Committee and 

the policy of non intervention more generally, despite the acute and active controversies on both 

matters at the time (for a rare exception, see ‘TU International Federation and Socialist 

International resolution on ending Non-Intervention’, 17/3/1938). However, instances of 

foreign intervention did receive some prominence, both individual and state sponsored, with the 

larger proportion reporting Italian and German military support for Franco (e.g. ‘French note to 

Britain on Barcelona air raids: list of 400 German & Italian planes serving Franco’, 19/3/1938’, 

‘Italian casualties since March 9th’, 27/3/1938).  

 Thirty one percent of all coverage addressed other political actions, interests or responses 

of governments, politicians and other actors in connection to Spain. Divisions within this 

category reveal a striking inattentiveness to the political, civil and economic views, actions and 

needs of the indigenous warring parties in Spain, and also to the wider international community. 

Overall, BBC coverage privileged a parochial view of the war, emphasizing the experiences and 

evaluations of British sources (e.g. ‘Commons: Mr. Butler on Spanish insurgent attacks on British 

ships; no reply to British protests’ 23/5/1938).  

Collectively these findings provide a mixed picture about the BBC’s editorial response to 

official pressures over Spain. Certainly, there is evidence of considerable caution in what was 

reported. For example, the dominance of the reporting of factual events, in particular military 



action, over sources’ interpretations and judgments about the war indicates an engagement with 

the process rather than substance of the conflict. It is difficult to see how anyone entirely reliant 

on this news source could develop a clear understanding of what was at stake in Spain (a factor 

compounded by the complete marginalisation of indigenous Spanish sources). Furthermore, a 

superficial collation of the total amount of coverage of Republican issues to Nationalist issues 

suggests that any engineered equivalence in covering both sides, had by 1938 tipped in Franco’s 

favour. Fifty nine percent of the items had main themes that addressed Nationalist actions and 

activities, compared with 15 percent focused upon for Republican actions. But to impute a pro-

Franquist imbalance on this basis is problematic for two reasons. First, the difference in the 

reporting of both sides’ military advances and successes was undoubtedly caused by the changing 

fortunes of the conflict at this time. This was the year that saw decisive military successes for 

Franco’s forces, beginning at the start of the year with their successful repulse of the Republic’s 

major attack at Teruel and then later in resisting and reversing a major Republican offensive in 

the Ebro Valley, that resulted in a Nationalist drive to the coast that bifurcated the Republic. 

Second, it is hard to see how the heavy emphasis on Nationalists’ air attacks could have worked 

in Franco’s favour, particularly as most reports either emphasised their cost in civilian casualties 

(‘Village between Barcelona & Valencia raided by rebel planes: 100 dead’, 5/3/1938) or the 

threat they posed to the safety of British seamen (‘DELLWYN attacked & sunk by rebel planes 

at Gandea’, 27/7/1938). If the reporting of land advances portrayed the martial potency of the 

Nationalists and their allies, sustained coverage of their air attacks could only have been seen, at 

best, as creating an impression of recklessness and indiscriminacy (e.g. ‘German planes raid 

village & kill 2 small girls: Barcelona message’, 21/12/1938), particularly in the context of wider 

public anxieties about the threat that airpower posed to the foundations of civilised society 

(Bialer, Holman) 



 These political ambiguities in the BBCs editorial responses were also evident in the 

reporting of non-intervention and intervention in the conflict. On the one hand, the regular and 

descriptive reporting of the decisions of the Non Intervention Committee could be said to have 

legitimated its authority and effectiveness. On the other, nearly as much coverage was given to 

evidence of, or claims made about, material contraventions of the policy, and which the BBC 

continued to report even after the supposed success of the NIC’s Withdrawal of Volunteers 

scheme (e.g. ‘Bonnet on Ribbenthrop’s statement on 3,500 German volunteers in Spain’, 

14/12/1938). The amount of coverage given to this topic is also remarkable when contrasted 

with its scant treatment in cinema newsreel coverage at the time. As Aldgate explains all the 

major newsreel companies of the day tended to avoid the topic for most of the war because of 

the uncomfortable questions it raised about the efficacy and equity of the policy (Aldgate 121, 

130,155, 157, 166-7).  

News Talks 

Alongside consideration of the content of these bulletins it is also significant to note the 

amount of coverage that the BBC continued to give to Spain in 1938, in spite of the length of 

the hostilities (which had an attritional effect on coverage in other news organisations) and the 

government’s stated wish that the topic not be unduly emphasised. The enduring news value of 

Spain through 1938 for the BBC was also evident in the number of ‘News Talks’ produced by 

the News Department, whose number for this year exceeded those for 1937 (23 to 22). The 

centrepiece of the 1938 talks was a series called ‘Both sides of the line’. Its aim was to juxtapose 

reportage from Republican and Nationalist sides and thereby give ‘a picture based on actual 

personal experience, not political analysis’xv. Table 2 details the authorship, timing and content of 

the talks in this series. 

Table: ‘Both Sides of the Line’ BBC News Talks 1938 



Date Author Professional 

Background  

Which side? Subject 

25.3.38 Cecil Gerahty Correspondent 
for the Daily 
Mail 

Nationalist A visit to the front line at 
Oviedo 

25.3.38 B.C. Jacob No information 
retained by 
BBC 

Republican No information retained 
by BBC 

18.4.38 Claud Cockburn Correspondent 
for the Daily 
Worker 

Republican Describes a rural 
community, Perello, near 
Valencia  

18.4.38 Archibald Lyall Correspondent 
for the Listener 

Nationalist Visits to the front line near 
Madrid, then Toledo and 
Seville 

11.6.38 G. Edinger News 
Chronicle 
Journalist 

Nationalist Attends a mass rally before 
Franco at Saragossa, then 
visits  the village of 
Amposta near the Ebro, 
which had recently fallen 
to the Nationalists 

11.6.38 John Langdon-
Davies 

News 
Chronicle 
journalist 

Republican Meets with child refugees 
in the Pyrenees 

27.8.38 Captain A.C. 
MacDonald 

Conservative 
MP 

Republican Visits the front near 
Barcelona and then 
describes the city and its 
experiences of air attack 

27.8.38 Lord Phillimore Chair of the 
Catholic society 
‘Friends of 
Spain’ 

Nationalist Travels to Burgos through 
the Basque region. Ends 
by describing his personal 
meeting with Franco 

 

Several points are worth noting about these contributors and their contributions. First, at 

least two of the authors, Cecil Gerahty and A.C. MacDonald, had been prominent critics of BBC 

coverage of Spain. Second, most of the authors had clearly defined public positions regarding the 

war and its participants. For example, Claude Cockburn was notorious even in Nationalist circles 

as an open propagandist of the Republic (see McCullagh 108). Gerahty was equally enthusiastic 



in propagandising for Franco, having broadcast on Nationalist Radio in Spain, publicised false 

evidence of  a planned Communist revolution prior to the military rebellion and been part of the 

smear campaign against George Steer, the Times journalist who played a key role in publicising 

the destruction of Guernica (Southworth, 1977; 1999).  Archibald Lyall had used his review of 

Orwell’s ‘Homage to Catalonia’ in the Listener to disparage the Republic and its democratic 

credentials (Buchanan 2002). MacDonald and Phillimore had both publicly stated their support 

for the Nationalists, and the latter was the chair of the pro-Nationalist Catholic Society ‘Friends 

of Spain’.  John Langdon Davies’ pro-Republicanism was clearly evident in his then recently 

published book on his journalistic experiences in Spain (Langdon Davies). Third, some 

contributors reported from sides they were not inclined to sympathise with, which created some 

personal and political discomfiture. For example, MacDonald noted the dilapidated state of the 

weapons in Republican trenches in Barcelona but shied away from discussing them for fear this 

would create ‘embarrassing’ questions about his support for the arms embargo on the Republic. 

On the Nationalist side, Edinger described how strange it felt not to join in the Fascist salutes to 

Franco at the mass rally he attended. Fourth, although all contributors avoided overt politicising 

about the war, in the main emphasising personal experiences and impressions, it was not difficult 

to draw ignificant political implications from what was described. Both Phillimore and Lyall’s 

pieces portayed Nationalist Spain as well governed, well ordered, and well fed, and Phillimore’s 

piece ended with his personal impressions of the modesty and humility of Franco following their 

meeting. In contrast, Langdon Davies and Cockburn’s pieces both acknowledged the desperate 

conditions and suffering in Republican Spain, while at the same time paying testament to the 

equanimity, endurance and thirst for education of the ordinary people whose lives they 

described.  

Conclusion 



The broadcast journalist Jonathan Dimbleby once described the BBC’s coverage of the 

Spanish Civil War as ‘perhaps the most shameful example’ of its News Department’s ‘timidity’ 

during the 1930s: 

 It became plain to some in the News Room that there was a huge discrepancy between 

the techniques which were used to cover the insignificant, and those that were used for 

what mattered: in the one the craft of the radio reporter was allowed to grow, in the 

other it was forbidden (Dimbleby 82) 

According to Dimbleby, it was only with the arrival at the BBC of his father, Richard 

Dimbleby, in the late Thirties that things began to change, starting with his ground-breaking 

broadcasts from the French-Spanish border at Le Perthus, which described the tragic exodus of 

Republicans from Spain in January 1939 - the sole occasion that the BBC sent its own 

correspondent to Spain. 

The evidence in this article suggests that this charge of timidity does a disservice to the 

News Department’s response to the Spanish crisis. Not least because it fails to give due emphasis 

to the scale of the pressures the BBC encountered from officials and other sources throughout 

the war. The British government expected the newly established News Department of the BBC 

to function in a propagandistic way over Spain, as part of a longer term vision held by Rex 

Leeper and the Foreign Office news department, in which BBC journalism would get the public 

thinking ‘along sensible lines’ and prepare them for what Vansittart called ‘the impending tests’. 

To do so, they expected the BBC to eschew traditional news values and subordinate their 

professional aspirations to the national interest (as defined by the Foreign Office). Events in 

Spain intensified these expectations, as international tensions worsened and the unpopularity and 

ineffectiveness of the government’s non intervention policy became ever more apparent.  



While there was certainly caution in the News Department’s editorial strategies over the 

war and little apparent creativity in the information relayed via Home news, it is also evident that 

the broadcast service continued to give prominence to the war for its duration, despite official 

preferences otherwise, and in doing so often fore-grounded information that was inconvenient 

to those favouring Franco, or at least seeking to assuage pro-Nationalist opinion (e.g. the 

coverage of the Nationalists’ indiscriminate aerial attacks and their contraventions of the non-

intervention agreement). The continued commissioning of news talks on Spain is also 

remarkable, as these had proven to be a particularly sensitive source of contention with the 

Foreign Office for several years. The choice of authors for these news talks can also not be seen 

as conservative and ‘safe’, as many were known to have strong opinions about the war and some 

had attracted controversy for them.   

I contend that the Spanish Civil War proved a watershed for the BBC News 

Department, creating conditions ripe for the emergence of a new professional model of 

broadcast journalism, of which Richard Dimbleby was to be one of the first and influential 

exponents.  Old practices proved outmoded in reporting Spain. In particular, the complete 

reliance on news agencies for factual reports from Spain only highlighted the deficiencies of 

these sources. The information flow was uneven, material sent was sometimes contradictory, and 

it was often difficult to determine the veracity and value of the material received. Moreover, in 

the processing of this information – deciding what to ignore and what to report – the News 

Department could not avoid political controversy, inviting allegations of pro-Republicanism and 

pro-Nationalism in equal measure. These would have provided a powerful incentive for the 

News Department to seek more self reliance in its news gathering, to impose their own quality 

standards on the material produced. Although ambitious plans mooted during the period for the 

creation of a strong cadre of BBC foreign correspondents were not realised in the 1930s, they 

established a vision for the future development of BBC news provision (Briggs 158). The 



continued commissioning of news talks should also be seen as tentative steps towards the 

realisation of this more active editorial voice.   

There is a need to be cautious about overstating the extent to which the BBC resisted 

government pressure at this time. For example, the ‘propaganda with facts’ favoured by the 

Foreign Office connected with many of the core BBC editorial values that were being 

formulated during the interwar years. For the battle for the BBC news service during this period 

was not just about establishing the terms and conditions of their independence, but also about 

defining a distinctive professional vision for their news service. This involved reconciling an 

adherence to facticity and impartiality with a commitment to ‘serving the nation’ and extolling 

the British democratic way (Scannell and Cardiff).  

Whether the BBC’s coverage of the Spanish Civil War galvanised or quietened public 

concerns in Britain about the events in Spain is difficult to determine on available evidence. At 

the very least, the BBCs sustained interest in reporting the war helped maintain its prominence in 

public consciousness. What is beyond doubt is the disquieting effect the BBC’s editorial 

response to Spain had on British officials, who in attempting to exercise control were forced to 

confront uncomfortable lessons about the BBCs growing reluctance to accept these limits 

unquestioningly. The Spanish Civil War provided the first sustained realisation for an emergent 

public broadcast news service that the interest of officials and the public interest are not 

necessarily reconcilable, and in the modest attempts made by broadcasters to assert a degree of 

editorial independence the seeds were sown for a series of intensifying clashes in the post war 

period – from the Suez crisis in 1955, to the Falklands War in 1982, to the invasion of Iraq in 

2003.   

 

References 

 



ADAMTHWAITE, ADAM (1983) ‘The British Government and the Media: 1937-1938’, Journal of 

Contemporary History, 18(2): 281-97 

ALDGATE, ANTHONY. (1979) Cinema & History: British Newsreels and the Spanish Civil War, 
London: Scolar Press. 

 

BIALER, URI. (1980) The Shadow of the Bomber: the Fear of Air Attack and British Politics, London: 
Historical Studies;  

 
BRIGGS, ASA. (1965) The History of Broadcasting in the United Kingdom Volume 2: the Golden Age of 

Wireless, Oxford: Oxford University Press 
 

BUCHANAN, TOM (1997) Britain and the Spanish Civil War, Cambridge: Cambridge University Press 

BUCHANAN, TOM (2002), ‘The Three Lives of Homage to Catalonia’, in John Barnard, Martin Davies, 

Peter Davison, A.I. Doyle, Conor Fahy, John Flood, Mirjam Foot, Janet Ing Freeman, Julian 

Roberts, David Shaw (eds.), The Transactions of the Bibliographical Society, Oxford, 2002, pp 303-314. 

COCKETT, RICHARD (1990) ‘The Foreign Office News Department and the Struggle Against 

Appeasement’, Historical Research, 63: 73-85 

DEACON, DAVID. (2008) British News Media and the Spanish Civil War: Tomorrow May Be Too Late, 

Edinburgh: Edinburgh University Press 

DIMBLEBY, JONATHAN (1975) Richard Dimbleby: A Biography¸London: Hodder & Stoughton. 

EDWARDS, JILL. (1979) The British Government and the Spanish Civil War, Basingstoke: Macmillan 

GERAHTY, CECIL. (1937) The Road to Madrid, London: Hutchinson 

HAWORTH, BRYAN. (1981) ‘The British Broadcasting Corporation, Nazi Germany and the Foreign 

Office’, Historical Journal of Film, Radio and Television, 1(1): 47-55 

HOLMAN, BRETT (2010) World Police for World Peace: British Internationalism and the Threat of a 

Knock-out Blow from the Air, 1919–1945, War in History 17(3) 313–332 

 
KOSS, STEPHEN. (1990) The Rise and Fall of the Political Press in Britain, London: Fontana 



LANGDON-DAVIES, JOHN (1937) Behind the Spanish Barricades, London: Secker & Warburg.  

McCULLAGH, FRANCIS (1937) In Franco’s Spain, London: Burns Oates and Washbourne 

MONKS, NOEL.(1955) Eyewitness, London: Frank Muller 

PETERS, ANTHONY. (1986) Anthony Eden at the Foreign Office 1931-1938, Aldershot: Gower Press 

ROSE, NORMAN (1982) ‘The Resignation of Anthony Eden’, The Historical Journal, 25(4): 911-31. 

SCANNELL, PADDY and DAVID CARDIFF (1991) A Social History of British Broadcasting, Volume One 

1922-1939: Serving the Nation, Oxford: Blackwell. 

SOUTHWORTH, HERBERT (1977) Guernica! Guernica! A Study of Journalism, Diplomacy, Propaganda and 

History, Berkeley: University of California Press 

SOUTHWORTH, HERBERT. (1999) Conspiracy and the Spanish Civil War: the Brainwashing of Francisco 

Franco, London: Routledge 

Willcox, Temple (1983) ‘Projection or Publicity? Rival Concepts in the Pre-War Planning of the British 

Ministry of Information’, Journal of Contemporary History, 18(1): 97-116. 

 

 

                                                           
i The National Archives [TNA] , FO 395/546, Paper p1473/20/150: 220  

ii 27 January 1936, TNA, FO 395/541, Paper p332/332/150: 74–5. 

 

iii TNA, FO 395/547, Paper p2120/20/150: 276 Emphasis added   

 

iv 13 March 1937, TNA, FO 395/546, Paper p3261/1/150: 22 



                                                                                                                                                                                     
v Cecil Graves BBC Director of Programmes to Leeper, 26/4/1937, TNA FO 395/547, Paper 

p2120/20/150: 279 

vi Ibid 227 

vii Ibid. 213, 218 

viii Reith to Cecil Graves, 9/3/1937 BBC Written Records Archive R34/440 

ix TNA FO 395/546, Paper p1223/20/150371/546: 218 

x The correspondent was FA Voigt, Diplomatic correspondent for the Manchester Guardian. 
Although no lover of Franco, he was also highly critical of the Republic, which created tensions 
with other colleagues at the Manchester Guardian, who believed, correctly in my view, that his 
close working relations with the Foreign Office News Department had compromised his 
political independence (see Deacon 88-93) 
 
xi On 8th February 1937, Sir John Reith signed a detailed written response to a letter from the 
Conservative MP Victor Cazalet that had alleged the BBC was ‘unfair’ to Franco. In rejecting the 
claims, Reith said that an in-house investigation of Home news for January 1937 showed that the 
ratio of items beginning with Republican and Nationalist sources was 13 to 10, respectively; 
whereas the proportion of agency material received from Republican, neutral and Nationalist 
sectors was 6, 3 and 1. 
 
xii The Republicans controlled the international telephone lines for the majority of the war and it 
took several months for the Nationalists to secure any access to the international cable system 
(Deacon 18-21). 
xiii BBC’s alleged Bias: Spanish News, Manchester Guardian, 10/2/1937: 14 
xiv Before December 1937 the bulletins were drawn verbatim from agency material, so no detailed 
records were kept 
xv Manchester Guardian, 19/3/1938: 14 


