
This item was submitted to Loughborough's Research Repository by the author. 
Items in Figshare are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Britain’s famous red top newspapers struggle to find their voice in general
election

PLEASE CITE THE PUBLISHED VERSION

https://theconversation.com/britains-famous-red-top-newspapers-struggle-to-find-their-voice-in-general-
election-40580

VERSION

VoR (Version of Record)

PUBLISHER STATEMENT

This work is made available according to the conditions of the Creative Commons Attribution NoDerivatives
4.0 International (CC BY-ND 4.0) licence. Full details of this licence are available at:
https://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/

LICENCE

CC BY-ND 4.0

REPOSITORY RECORD

Deacon, David, and Dominic Wring. 2019. “Britain’s Famous Red Top Newspapers Struggle to Find Their
Voice in General Election”. figshare. https://hdl.handle.net/2134/18239.

https://lboro.figshare.com/
https://theconversation.com/britains-famous-red-top-newspapers-struggle-to-find-their-voice-in-general-election-40580


Britain’s famous red top newspapers 
struggle to find their voice in general 
election 

David Deacon and Dominic Wring 
23 April 2015  

Strident partisanship in the popular press has a lengthy history. And the wrath of the British 
tabloids used to give politicians considerable pause for thought, particularly during elections. 
The long defunct Daily Sketch, for example, consistently attacked the Labour party 
throughout the 1950s. But it was the late 1970s that marked a step-change. 

Having bought The Sun, Rupert Murdoch embraced the Conservatives following the 1974 
campaigns with an enthusiastic endorsement of Margaret Thatcher. Debate over the influence 
of the “Tory press” reached its height in 1992, when a vanquished Neil Kinnock bitterly 
blamed it for his defeat. 

Murdoch’s tabloid famously agreed with the Labour leader. This controversy seems a distant 
one in the 2015 campaign. And for good reason. Our research shows that this time round, 
while still flying the flag for their favoured parties, the famous red tops are not beating their 
respective drums anywhere near as loudly as in the past. 

http://news.bbc.co.uk/onthisday/hi/dates/stories/april/13/newsid_2830000/2830895.stm
http://news.bbc.co.uk/onthisday/hi/dates/stories/april/13/newsid_2830000/2830895.stm
http://www.theguardian.com/media/2012/apr/25/rupert-murdoch-sun-wot-won-it-tasteless
http://blog.lboro.ac.uk/general-election/


Some things look familiar 

It’s true that you don’t have to look too far for examples of partisan press engagement. The 
Sun in particular has not held back, whether in ridiculing Ed Miliband (OOPS! I JUST LOST 
MY ELECTION: Miliband blows his chance on TV) or lauding David Cameron (TORY 
STORY 2: UPBEAT PM BUZZING AT TORY MANIFESTO). Mirror coverage offers a 
predictable contrast (CAM HIT FOR SIX: Leaders batter PM over record on NHS & 
economy; Where’s the £25bn to pay for “the good life”?). 

This partisanship extends to the issues. Two stories emerged in March that separately 
discomforted the main parties. The first was the revelation about Ed Miliband’s two kitchens; 
the second the discovery that Conservative chairman Grant Shapps had held down two jobs in 
2005-6 despite his initial denials. 

In the six days after the kitchen story broke, The Sun dedicated 1,025 words to the matter and 
the Mirror only 51. During the same period of time following the Shapps revelation, the 
Mirror ran 2,100 words on the story whereas The Sun could only muster 72. 

This kind of partisanship resembles past editorial practices but it also represents a return to 
past form rather than a straight continuation. 

Slight return 

Between the 1997 and 2005 elections we witnessed the rise of the “Tony press”, where print 
media support for Labour exceeded that for his Conservative opponents. This change was 
more a case of de-alignment rather than realignment, given much of this editorial 
endorsement was equivocal, qualified and muted. The Sun’s lukewarm support typified this 
and was far removed from the conviction politics it embraced during the 1980s. 

In 2010, much of the press returned home, although uncertainty was still evident in their 
editorial responses. This time the challenge was to decide who to attack following Nick 
Clegg’s success in the televised leaders’ debates. Now the rise of other challenger parties has 
intensified this confusion. 

Attacking on several fronts dissipates the cumulative political force of editorial 
disparagement. And there is the gnawing concern that significant numbers of red-top readers 
may have some sympathies for the challengers’ message of change. Life was much easier for 
editors and proprietors when general elections were two-horse races. 

How much coverage? 

Another important consideration for this campaign is the extent to which the red tops are 
engaging with the campaign. Here major differences emerge between the aforementioned 
titles and their Daily Star rival. The Sun dedicated 25% of its available front-page space to 
the campaign between March 30 and April 20. By contrast, the Mirror devoted only 12% and 
the Star just 3.4% 

http://www.telegraph.co.uk/news/general-election-2015/11513782/Leaders-election-debate-2015-what-the-newspapers-say.html
http://www.telegraph.co.uk/news/general-election-2015/11513782/Leaders-election-debate-2015-what-the-newspapers-say.html
http://www.thesun.co.uk/sol/homepage/news/politics/6412050/Tory-Story-2-Upbeat-PM-buzzing-at-manifesto-launch.html
http://www.thesun.co.uk/sol/homepage/news/politics/6412050/Tory-Story-2-Upbeat-PM-buzzing-at-manifesto-launch.html
https://twitter.com/suttonnick/status/583739751200641024
http://www.mirror.co.uk/news/uk-news/david-cameron-wheres-25bn-pay-5521526
http://www.bbc.co.uk/news/uk-politics-31875297
http://www.mirror.co.uk/news/uk-news/tory-chairman-grant-shapps-branded-5347118
http://www.palgrave-journals.com/bp/journal/v1/n2/abs/4200020a.html
http://www.palgrave-journals.com/bp/journal/v1/n2/abs/4200020a.html
http://www.palgrave-journals.com/bp/journal/v5/n4/full/bp201018a.html
http://www.palgrave-journals.com/bp/journal/v5/n4/full/bp201018a.html
http://www.palgrave-journals.com/bp/journal/v5/n4/full/bp201018a.html
http://www.theguardian.com/politics/2015/apr/21/tories-and-rightwing-press-resort-to-sexist-sturgeon-jibes
http://blog.lboro.ac.uk/general-election/
http://blog.lboro.ac.uk/general-election/


If we consider the coverage in key sections of the weekday editions of these papers between 
March 30 and April 15, Sun coverage amounted to 29,921cm2, the Mirror 21,781cm2 and the 
Star 6,175cm2. 

We can speculate about the reasons for these differences but a significant factor may well be 
their respective financial positions. Since March 2010 all three red tops have lost significant 
circulation and readership (The Star is down by 48%, the Mirror 28% and the Sun 38%). 

There is an old saying that principles cost – and it may well be that the ability to prioritise 
electoral preferences at the risk of audience disengagement is to some extent determined by 
the depth of one’s pockets. 

No paper can afford to ignore a national race these days but it is unlikely to be a political one. 
From April 9-11, for instance, the red tops dedicated 40% of their cumulative front-page 
news space to advertising free bets and form guides for the Grand National and other Aintree 
events. By contrast, the election horse race was an also-ran, attracting less than a third of this 
amount for the same period. 

This article was originally published on The Conversation. 

 

http://www.theguardian.com/media/2010/apr/16/march-abcs-daily-star
http://www.pressgazette.co.uk/national-newspaper-abcs-march-2015-sun-sales-decline-unaffected-second-full-month-without-page-three
http://www.pressgazette.co.uk/national-newspaper-abcs-march-2015-sun-sales-decline-unaffected-second-full-month-without-page-three
https://theconversation.com/britains-famous-red-top-newspapers-struggle-to-find-their-voice-in-general-election-40580

