
This item was submitted to Loughborough's Research Repository by the author. 
Items in Figshare are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Networking socialist television

PLEASE CITE THE PUBLISHED VERSION

https://www.icahdq.org/page/2018PrePostconf

VERSION

AM (Accepted Manuscript)

PUBLISHER STATEMENT

This work is made available according to the conditions of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-
NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) licence. Full details of this licence are available at:
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/

LICENCE

CC BY-NC-ND 4.0

REPOSITORY RECORD

Mihelj, Sabina. 2019. “Networking Socialist Television”. figshare. https://hdl.handle.net/2134/37000.

https://lboro.figshare.com/
https://www.icahdq.org/page/2018PrePostconf


Paper proposal for the ICA Communication History pre-conference “Network(ed) Histories”, 24 May 
2018, Prague 

 

Networking Socialist Television  

Sabina Mihelj, Loughborough University  

 

The ideological vision and political reality of communism were profoundly transnational, premised 
on the belief in the transnational camaraderie of the working class. This vision served as the basis for 
close political, economic and cultural ties among communist-led countries, as well as for their 
engagement both with the liberal democracies of the West and with the Global South.  Socialist 
television shared this commitment to transnationalism: like elsewhere in the world, television 
schedules included substantial proportions of imported material, and audiences often thought of the 
small screen as a means of connecting with distant corners of the globe. Socialist TV broadcasters 
eagerly participated in cross-border exchanges of technology, personnel and programming from 
early on, and established transnational networks to facilitate such exchanges both within the state 
socialist world and beyond. These included the Intervision programme exchange organised through 
the Soviet-dominated International Radio and Television Organisation (OIRT), occasional 
collaboration with the Eurovision programme exchange through the European Broadcasting Union 
(EBU), as well as various bilateral agreements and regional networks, such as the network of 
broadcasters associated with the Non-Aligned Movement. In this sense, socialist television formed 
an integral part of global networks of television broadcasting. Yet the question remains: Were 
socialist countries all equally open to television imports; how did their dependence on foreign 
programming change over time; and how can we explain these cross-country differences and 
changes? Did the transnational networks established by socialist broadcasters succeed in countering 
the pull of programming produced in the capitalist world, giving rise to a distinctly socialist form of 
TV transnationalism? To answer these questions, this paper draws on a range of data from five 
communist countries: East Germany, Romania, Poland, the Soviet Union, and Yugoslavia. It analyses 
the balance of domestically produced and imported TV materials and the origin of foreign 
programming across the five countries between 1960 and 1990, drawing on original quantitative 
data sets produced for this purpose, as well as a range of archival and other sources. The concluding 
part of the paper considers developments after the end of the Cold War, noting the extent to which 
the legacies of socialist broadcast networks survive in transnational programme flows, co-
productions and viewer memories in the region to this day.1   

                                                           
1 This paper is based on research funded by the Leverhulme Trust, RPG-2013-025. 


